haknuts Startet 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2016 Har en ny Yamaha F25. Denne har visstnok ikke Yamahas egen "bus" for instrumentering. Trenger kun turteller og ble anbefalt denne hos Maritim https://www.maritim.no/kus-turteller-6k-1-10-85mm-sort-sort#.V24IefehzqD Monteringsanvisningen sier imidlertid kunst at den skal tilkobles "RPM signal". I mitt hode er dette enten coil eller dynamo. Dersom det er coilen så regner jeg med å løse det. Dersom det er "dynamoen" så sliter jeg med å finne om/hvor jeg kan hente ut dette. Noen som har erfaringer med å montere turteller på slike små motorer? Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
haknuts Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 (redigert) Etter en tids googling gjorde jeg et forsøk. I kabelbunten fra motor inn til fjernstyringen ligger det en grønn kabel (yamahas farge for tachometer). Koblet den inn på "RPM signal" inngang på turtelleren og viola - 1000 o/m på tomgang. Tar det som en bekreftelse på at dette virker. Må verifisere/kalibrere at den viser riktig (hvor mange pulser den får pr rotasjon) men det skal være greit. Da er det bare å ta ut hull og skru på plass ? Redigert 25.Juni.2016 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
haknuts Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 (redigert) Oppdatering. Jeg ble anbefalt feil type turteller som krever justering - ved hjelp av en annen turteller... Statoren på en påhenger (med lading) har et antall "poles" eller givere som gir respektiv antall pulser ut pr omdreining. Turtellere for påhengere har setting for antall poles som vist her i bildet. KUS 6K er laget for dette. For F25 med 12 poles er settingen 6 for et 6K instrument. Kunne ønske med at dette var kunnskap butikkene sitter inne med, men jeg måtte altså bruke endel tid sammen med prof. Google og laste ned bruksanvisninger for respektive instr. Redigert 27.Juni.2016 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
VirtualMe Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Takker få mye for at du deler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.