Jump to content

Kjøpe båt sammen?


EIN

Recommended Posts

Hvordan skulle jeg gått frem dersom jeg ønsker å få flere med meg for å kjøpe en dyrere båt ca 30 fot i prisklasse kr 500.000-700.000?

 

Jeg kunne tenke meg ca 4-5 personer som eide båten sammen og dermed delte alle utgiftene ifm. det.

 

Eierene kunne f.eks bli enige om bruk allerede om vinteren, slik at ikke alle skulle bruke den samtidig på de varmeste dagene om sommeren.

 

Ingen fast havn i sommerferien, men en sommmer i Oslofjorden, en på Sørlandet, en på Vestlandet, en i Trøndelag og en i Nord Norge. Dette for at alle eierene kunne da bare bytte på bruk og få sett mere av vår vakre kyst.

 

Da jeg selv er fra Lillehammer, så er ønskelig at båten var der utenom sommerprosjekter nevnt ovenfor. Men det er ingen betingelse bare noen har oppsyn med den når den ikke er i "bruk".

 

Da båten kansje av og til må fraktes bilveien, så er det også ønskelig at en av eierene var i besittelse av bil til det bruk.

 

Kom med forslag til fremgangsmåte, båt og idèer.

 

Er det noen som brenner for idèen så må de bare melde sin interesse.

 

EIN

Link to post
Share on other sites

Må si jeg synes det er flott og har respekt for de som takler kunsten med å dele/eie sammen.

Men det er ikke noe for meg, da kjøper jeg eller noe mindre og billigere som jeg greier økonomisk alene.

Har sett nok eksempler av tilfeller der feks. venner eller søsken skal dele på bruk/vedlikehold av båt eller hytte etc.

Da er det som regel noen som er opptatt av vedlikehold/oppussing, mens andre igjen er mer opptatt av stasj og bruk.

Mulig det er jeg som har vanskelig for det :rolleyes:

Mvh

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg ikke kjøpt båt sammen med noen andre, det er svært mangen ting som kan føre til at det blir konflikter. da blir båten fort en belastning, istedenfor en glede.

Det er nok av gode venner som har fått ødelagt sitt vennskap pga. sammeie.

 

Men jeg ser jo at det har positive sider hvis man får det til aå fungere.

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 4-5 stykker på en båt høres mye ut uansett. Det er ikke så lang sesong og som regel ikke så mange fine dager i Norge. Spesielt høres det vanskelig ut hvis de bor langt fra hverandre.

 

Jeg respektere dem som kan få slikt til å fungere, men er nok selv også av dem som vil greie meg selv og ha full frihet.

 

Jeg har ellers venner som er tre stykker om en båt. De bor noenlunde nær hverandre og bruker båten mye sammen. Det ser ut til å fungere for dem.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kunne nok heller ikkje tenkt meg å eigd båten saman med andre. Men folk er ulike, så det går sikkert bra for nokon. Men husk at ein båt kan medføra store (ofte uventa) utgifter og investeringar. Då må alle vera villige og i stand til å betala sin del.

 

EIN du skriv at du kan tenka deg ein dyrare båt på ca 30 fot, men som også kan transporterast på bil. Så store båtar lar seg ikkje utan vidare transportera på vanleg biltilhengar. Det er vel snarare trailer eller traktor som må til. Dermed er det nok ikkje så lurt å satsa så mykje på landtransport.

 

For ein så stor båt er det heller ikkje nødvendigvis berre enkelt (og billig) å skaffa båtplass. Korleis det då blir med å ha båten på ulike stader frå sommar til sommar, er eg usikker på.

 

Mitt råd er heller: Finn ei fast hamn som ligg greit plassert i høve eigarane. Del sesongen opp i så pass lange bolkar at kvar medeigar får høve til å ta ein skikkeleg tur, gjerne til ein annan landsdel.

 

Lukke til! :smiley::flag:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For noen år siden var vi en gjeng fra Lillehammer som var 'partsredere' (3-4 parter) i en Willing. Det fungerte langt på vei slik som du skisserer. Båten hadde hjemmehavn i Oslo, men var på kontinuerlig tokt det meste av sommeren.

 

Sesongen ble delt opp i to-ukers etapper, og vaktskifte skjedde der båten var til enhver tid. Den som var ombord ga beskjed mot slutten av sin periode om hvor det ville passe å møtes. Nestemann på lista kom så med bil fra Lillehammer med sin familie og overtok, og de som var ferdige med sin tørn kunne returnere med samme bil.

 

Det er godt mulig at du kan ha nytte av de erfaringene vi har fra sameiet rundt Willingen. Ta gjerne kontakt på IM dersom du vil treffe noen av oss på Lillehammer før ferien :drink: .

 

JoK.

Link to post
Share on other sites

Har eid båt sammen med en kamerat (seilbåt, impulskjøp). Funket veldig greit, hadde i begynnelse av året et "båtdelingsmøte" på Telfords (pub). Hadde med hver vår 7'nde sans, delte året inn i annenhver uke, Som regel søndag kveld til neste søndag kveld, 2 uker på sommeren trikset vi slik at hver av oss hadde båten i strekk, den perioden. Fort gjort, så gikk vi gjennom hva som skulle gjøres på vårpussen, og så drakk vi litt... Jeg var ansvarlig for "teknisk", han for "rigg" og stort sett felles på utvendig vask og polering, lakking etc. Dersom han / jeg hadde lyst på en båttur utenom plan, var det bare en telefon, som regel var ikke båten i bruk, eller planlagt i bruk, så da kunne vi også benytte båten utenom tur, forutsatt at den andre var spurt først. Funket kjempegreit. Solgte meg etterhvert ut (hyttebygging, eldste stesønn ble etterhvert sjøsjuk, bare han så/ ser ei pytt, 4-åringen er hyper.... Seilbåt var plutselig ikke det riktige for meg. Driver å sjekker opp gode bruksbåter (uten pinne), og sender til kameraten, men kona hans vil fortsatt ha seilbåten. Men altså, min erfaring med dette er god.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...