ko-stens Startet 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2016 En kamerat av meg er rimelig frustrert om dagen. Han kjøpte for en tid tilbake en Skibsplast 550 HT fra 1986 med en ca like gammel Evinrude 90 HK V4 på. St. Hans-aften gikk det ikke så bra. Midtveis mellom Hamar og Brumunddal (på Mjøsa for de som ikke er kjent) døde motoren helt plutselig, akkurat som om lufteskruen på tanken skulle være tett. Nå er det fast tank på denne, så det var ikke problemet. Den nektet å starte igjen, men heldigvis kom en passerende båt som syntes det var rart at folk bare stopper midt på fjorden i store bølger for å kose seg. Litt senere på dagen hadde han fått fraktet båten på henger fra båthavna i Brdal til Hamar igjen. Han dro utpå og testet litt til. 150 meter og stopp, 150 meter og stopp. Den gikk på tomgang, men det var tydelig at den ikke fikk bensinen den skulle. Vel hjemme renset han bensinfilter(e?) og fikk vekk noe rusk. I dag har han hatt båten på vannet igjen, og dette er hva han skriver: "Gikk som ei kule. Parkerte og vi skulle ta med familien og kjøre til sørenden men da ville den ikke starte igjen. Brukte 4 hk ned brukte en time. Handlet og gikk til båten igjen vred om nøkkel og den startet med en gang. 5 min hjem. Parkerte og prøvde å starte opp at etter 15 min og like død igjen." Båten ble først satt ut ca 5 km unna der campingplassen hvor han har vogn er. Han kjørte til campingen og skulle da hente familien. Resten har han beskrevet. Ting tyder på at det ikke er skitt i forgassere eller i tanken. Bensinen er ny og filter(e?) er renset. Kan det være noe annet som er problemet da? Er jo pussig at den går en liten stund før den dør, for så å ikke ville starte før etter en pause. Kjedelig med en motor man ikke kan stole på. Han har en 4-hester hengende ved siden av nå, og den reddet noe av dagen i dag, i det minste. Jeg har bedt han glane etter 115 hester 4-takter... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Fjusker motoren før den stopper, eller atoppwr den tvert? Er sugerøret i tanken åpent? Er slanger og koblinger mellom motor og tank ok? Er det bensin i gasserene når den har stoppet? Kanskje montere en løs tank med pumpeblære, kjøre og pumpe på blæren når motoren viser tegn til å stoppe Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ko-stens Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Motoren bare dør, og deretter starter den ikke før den er kald/nesten kald igjen, ca et kvarter etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Høres ut som at det er trøbbel med coil(ene). Når dei ryker, så kan dei gi kortslutning mot jord når dei blir varme, og så kan dei fungere normalt igjen når dei blir nedkjølt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 en ting om kan gi slike symptomer er om det er kink på en av bensinslangene før pumpa. Da vil vakumet fra pumpa suge slangen flat Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nomen Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Ta med et ekstra sett plugger, som du kjapt kobler til for å sjekke om du har gnist når symptomet er der. Altså kun sette plugghetta på og holder pluggen til gods,slik at coilen ikke rekker å kjøle seg ned Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.