Jump to content

en snekke ved navn tilde...

barx

Recommended Posts

så kan eg sove trygt [1] om natta: lensepumpe #2 m/ tilhørende nivåvakt montert.

nivåvakt #2 er montert slik at lensepumpe #2 slår inn hvis lensepumpe #1 ikke

funker/ "holder unna".

[1] *tryggere*; nivåvakt #2/ lensempumpe #2 kan jo svikte samtidig med

nivåvakt #1/ lensepumpe #2...

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan sove litt tryggere, ja, men ideelt sett bør man bruke to forskjellige og uavhengige systemer når man vil ha "redundans". Sjansen for at den feilen som slår ut nivåvakt #1 også slår ut #2 er jo ganske stor (typisk flis i vannet) Hvis du da bruker et annet måleprinsipp for vakt #2 (og gjerne en annen type pumpe også) er sjansen mye mindre for at det svikter. Separat strømkilde blir vel litt overkill, men hver sin sikring er overkommelig å få til. (det har du kanskje allerede?) Et annet prinsipp kan være en manuell lensepumpe og en "vann i kjølen"-alarm som vekker deg. Helt uavhengig av nivåvakter og pumper som skal ha strøm. Så kan én pumpe manuelt, mens en annen plukker ut den flisen som gjorde at nivåvakten ikke slo inn.

Noen syns sikkert at jeg er i overkant skeptisk nå. Selv har jeg bare enkel nivåvakt. Poenget mitt er at hvis man først skal lage til dobbelt sett av noe for sikkerhetens skyld, må poenget være at sikkerheten faktisk øker mer enn bare litt. Med litt tenking kan sjansen for at noe går galt synke nesten til 0, mens den også bare kan bli halvert og tilogmed uforandret hvis man bare slenger på dobbelt opp av de samme komponentene.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Lars_Herman:

> Du kan sove litt tryggere, ja, men ideelt sett bør man bruke to forskjellige og uavhengige systemer når man vil ha "redundans". Sjansen for at den feilen som slår ut nivåvakt #1 også slår ut #2 er jo ganske stor (typisk flis i vannet) Hvis du da bruker et annet måleprinsipp for vakt #2 (og gjerne en annen type pumpe også) er sjansen mye mindre for at det svikter.

tanken min var å øke sikkerheten "en del" [1], i neste versjon er nivåvakt #2 av en annen type absolutt en god plan.

> Separat strømkilde blir vel litt overkill, men hver sin sikring er overkommelig å få til. (det har du kanskje allerede?)

har pumpene på hver sin kurs, men på samme batteri. har vurdert å flytte pumpe #2 til startbatteriet i versjon 2.

barx

[1] noen som har sannsynlighetsregnestykka for flere pumper/brytere etc. i ermet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...