Dissern Startet 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2016 Hei! Jeg skal montere ombyggingssett fra manuelt til elektrisk toalett på TMC toalett som står i båten nå. Pluss/minus til toalettet går via et TMC "toilet flush" bryterpanel med sikring til motor på toalettet så den siden av kretsen er grei, men jeg er usikker på hvordan jeg skal koble dette mot batteriet. Jeg har ett start batteri og ett forbruksbatteri som er koblet til et panel med 2 stk hovedbrytere med on/off, hhv til hvert batteri, samt en "direct supply switch". I dashbordet er det ytterligere ett panel med sikringer. Jeg ønsker å koble dette på en ryddig måte og vil unngå å koble kablene fra toalettet rett på forbruksbatteriet, men heller å ha koblingspunktene "etter" hovedbryter på forbruksbatteri, slik at strøm til toalett er slått av når hovedbryter på forbruksbatteri er slått av. Noen tips til hvordan jeg kobler der? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 (redigert) Prøver å svare meg selv :) Problemet er vel at jeg det ikke er plass til å legge opp nye kurser. Bør jeg montere en ny sikringsboks som gir meg mulighet til å legge opp flere kurser - se bilde? Tenker da sikringsboks fremor koblingsskinner da det er fornuftig å ha et godt sted å montere sikringer. Dersom jeg gjør det blir vel utfordringen hvor jeg skal hente strømmen? Kan jeg ta ut hovedpanelet og montere en positiv koblingsskinne "bak" hovedbryter for å da kunne dele positiv til den nye sikringsboksen? Vet ikke om det er fornuftig eller mulig å ha 1 stk. hovedbryter som så fordeles til 2 ulike sikringsbokser, altså til eksisterende i panel og til ny sikringsboks? Negativ fra den nye sikringsboksen kan gjerne kobles til negativ skinne i eksisterende panel? Tegningen er ikke den beste, men kan kanskje forklare bedre? Redigert 27.Juni.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Jaja, jeg bestemte meg for å droppe å koble meg inn på eksisterende bryterpanel og heller legge opp nye kabler fra batteri, ny hovedbryter samt ny sikringsboks. Da føler jeg meg iallefall på tryggere grunn. Brytere og sikringer er originalt plassert på babord side, mens kabler er trukket på tvers og fremover på styrbord side. Vil det være uryddig å plassere ny hovedbryter på babord side sammen med eksisterende bryterpanel og så montere sikringsboksen på styrbord side, eller mener folket det er mest ryddig å ha så mye som mulig samlet på babord side? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.