spk Startet 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2016 På en Volvo Penta motor fra 1985 er dynamoen koblet med tre ledninger. En fra B- til jord (bolt på varmeveksler), B+ går til pluss til startbatteri. Denne har større tverrsnitt enn de andre, 6 mm2 vil jeg tro. Den siste er en kabel som kommer ut av kabelstokken fra instrumentpanel og er koblet til D+. Jeg har lest tidligere innlegg fra Ingar som beskriver 12 v vekselstrøm dynamo på en glimrende måte - der ser det ut som at D+ (ladelampe) må ha spenning for at dynamoen skal generere strøm. Stemmer dette? På den aktuelle motoren (TMD40A) er ladelampen borte (av ulike årsaker) og dynamoen gir ikke strøm. Det er montert en batterimonitor som gir eksakt indikasjon på spenning og strøm. Spenningen stiger ca 0,5 volt når dynamoen går, men ingen målbar strøm leveres inn på batteriene. Er det så enkelt at ladelampen (eller en en ledning fra batteri pluss) må være koblet til D+ for at dynamoen skal fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Strl\ømmen gjennon ladellampa inn på D+ får dynamoen til å starte opp om det ikke er nokk restmagnetisme i den til at den magnetiserer seg opp selv. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Jeg har lest tidligere innlegg fra Ingar som beskriver 12 v vekselstrøm dynamo på en glimrende måte - der ser det ut som at D+ (ladelampe) må ha spenning for at dynamoen skal generere strøm. Stemmer dette? Er det så enkelt at ladelampen (eller en en ledning fra batteri pluss) må være koblet til D+ for at dynamoen skal fungere? Det stemmer, ja. Jeg ville ikke selv koble B+ og D+ sammen uden en form for modstand skudt ind i kredsløbet. En pære, vanlig instrumentlyspære på 1,2W eller en modstand på 120 Ohm/2W. Pæren er vel det enkleste at skaffe ... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 ...en til. Både og.Noen dynamoer tenner selv, andre trenger (og bør få) hjelp via ladelampe, andre krever spenning for at regulatoren begynner å arbeide i det hele tatt,og enda andre krever spenning på B+, eller også IG-kontakt.Bare for å ha dette her tilnærmende fullstendig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.