Jump to content

Må ladelampen være tilkoblet for at dynamo skal fungere?

spk

Recommended Posts

På en Volvo Penta motor fra 1985 er dynamoen koblet med tre ledninger.  En fra B- til jord (bolt på varmeveksler), B+ går til pluss til startbatteri.  Denne har større tverrsnitt enn de andre, 6 mm2 vil jeg tro.  Den siste er en kabel som kommer ut av kabelstokken fra instrumentpanel og er koblet til D+.

Jeg har lest tidligere innlegg fra Ingar som beskriver 12 v vekselstrøm dynamo på en glimrende måte - der ser det ut  som at D+ (ladelampe) må ha spenning for at dynamoen skal generere strøm.  Stemmer dette?

På den aktuelle motoren (TMD40A) er ladelampen borte (av ulike årsaker) og dynamoen gir ikke strøm.  Det er montert en batterimonitor som gir eksakt indikasjon på spenning og strøm.  Spenningen stiger ca 0,5 volt når dynamoen går, men ingen målbar strøm leveres inn på batteriene.

Er det så enkelt at ladelampen (eller en en ledning fra batteri pluss) må være koblet til D+ for at dynamoen skal fungere?

Jeg har lest tidligere innlegg fra Ingar som beskriver 12 v vekselstrøm dynamo på en glimrende måte - der ser det ut  som at D+ (ladelampe) må ha spenning for at dynamoen skal generere strøm.  Stemmer dette?

Er det så enkelt at ladelampen (eller en en ledning fra batteri pluss) må være koblet til D+ for at dynamoen skal fungere?

Det stemmer, ja.

Jeg ville ikke selv koble B+ og D+ sammen uden en form for modstand skudt ind i kredsløbet. En pære, vanlig instrumentlyspære på 1,2W eller en modstand på 120 Ohm/2W. Pæren er vel det enkleste at skaffe ...

:smiley:  ...en til.

Både og.
Noen dynamoer tenner selv, andre trenger (og bør få) hjelp via ladelampe,

andre krever spenning for at regulatoren begynner å arbeide i det hele tatt,
og enda andre krever spenning på B+, eller også IG-kontakt.

Bare for å ha dette her tilnærmende fullstendig. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...