Jump to content

Bygge om veivhusventilasjon Kad32


Bruun

Recommended Posts

Sliter med oljedamp lukt i båten når motor er varm. Når jeg ligger i plan lukter det ikke, men når jeg legger ut av plan etter en times kjøring kommer det oljedamp lukt. Dette er lokalisert til oljedamp filter. Det er ingen lekkasjer på motor ellers. Kad 32 har høyt ventil deksel med slange ut. Kan jeg legge denne til luftfilter og la oljedampfilter stå?

Link to post

Filteret er vel neppe noe stort problem. Ulempen med å føre oljedampen inn i filteret er vel mer at du sauser ned intercooleren etterhvert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Filteret er vel neppe noe stort problem. Ulempen med å føre oljedampen inn i filteret er vel mer at du sauser ned intercooleren etterhvert.

 

Den der er jeg veldig enig i, og har begynt selv å tenke på å føre slangen ett annet sted. Har du noe godt forslag REM?

Originalt er det vel bare en liten stuss ut fra det forhøyde dekslet? Bygde om mine 41B, men lurer på om det er så lurt å føre alt inn i filteret pga intercoolern.

Link to post

Vet det er noen som har bygget om 41 motoren til slange rett inn på luftfilter. Det leveres et kit til dette. Nå er ikke jeg nok inne på VP til at jeg kan svare for hvordan det er på din motor. De som har bygget om med det settet fjerner det dampfilteret, også ligger det et stålfilter under den andre typen toppdeksel som sikkert fungerer som oljeutskiller.

På mercruiser er det en ekstern oljeutskiller med slange i bunn som går rett til bunnpannen, og en slange som går til luftfilteret. Oljeutskilleren fjerner det meste av oljen fra luften og resterende går da i turboinnsug

Link to post

Egentlig skal det jo ikke være noe behov for veivhusfilter da det i en velfungerende motor Ikke vil dannes overtrykk i veivhus/bunnpanne. Filteret er en sikkerhet for at overtrykk som allikevel dannes på litt slitne motorer kan evakueres uten å måtte presse ut oljeseals og tettinger. Tiltak for å bli kvitt oljedamp og søl i motorrommet er alle kun en måte å kurrere symptomer på en sliten motor. Det egentlige problemet er jo at motoren har slitne sylindre og stempelfjærer, og egentlig trenger en overhaling.

Vil du ikke kjøre utluftinga gjennom luftfilteret, fordi du da vil grise til filter, intercooler og ventiler, kan du slippe oljedampen ut i motorrommet via veivhusfilteret. For ikke å grise til motorrommet sørger du da for å bytte veivhusfilter hyppig, samt å etablere et velfungerende ventilasjonssystem i motorrommet. Selv har jeg to 5" aksialvifter som tilfører motorrommet friskluft, og to likeens 5" vifter som suger varmlufta ut. Disse viftene går på automatisk idet jeg starter motorene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Tilgang på luft er nok for min del den største feilen. I mitt motorrom er ikke dette gjort i en fei, det må fikses til vinteren. Midlertidig tiltak blir damp i luftfilter. Motorene har gått 530 timer, forstår det er mulig, men det ville ha vært skuffende om de var helt slutt allerede. Kompresjonstest blir også et vinter prosjekt

Link to post

Egentlig skal det jo ikke være noe behov for veivhusfilter da det i en velfungerende motor Ikke vil dannes overtrykk i veivhus/bunnpanne. Filteret er en sikkerhet for at overtrykk som allikevel dannes på litt slitne motorer kan evakueres uten å måtte presse ut oljeseals og tettinger. Tiltak for å bli kvitt oljedamp og søl i motorrommet er alle kun en måte å kurrere symptomer på en sliten motor. Det egentlige problemet er jo at motoren har slitne sylindre og stempelfjærer, og egentlig trenger en overhaling.

 

Tja....., på TAMD41P er det en kjent "svakhet" at det generes overtrykk i veivhus, også på nye / totaloverhalte motorer.

 

Her går forresten veivhuslentilasjonen direkte inn på luftfilter, men ventilasjonen er "feil konstruert"/underdimensjonert, noe som har ført til at mange opplever at motorolje presses opp peilepinnerør, mm.

Link to post

Å bygge et effektivt ventilasjonssystem er plasskrevende, og i de fleste tilfeller nærmest en umulig oppgave å ettermontere. I min båt er det fire 6" vifter, en inn og en ut pr. motor. Lufta hentes fra inntak på siden av båten, og slippes ut igjen på siden i bakkant. Vifter for innluft er plassert i framkant i motorrommet og blåser rett ned på motoren, mens vifta for utluft sitter i bakkant og over turbo og veivhusfilteret. Mellom vifter og inntak/eksos går det da 6" spiralslanger. Du vil vel ikke trenge 6" slanger i en KAD32 vil jeg tru? Dette har vel med slagvolum og turtall å gjøre. Mine motorer er på 7,5 liter pr stk og har maksturtall på 2600 RPM, så dette kan du jo regne på selv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jada. Finnes mange smarte og kreative løsninger her. Søk på " Catch can" på nettet og du får opp drøssevis.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Husk at oljetemperaturen i motoren ligger på over 100°C, og mange liter er det og. Da vil det dampe en del..

Trykk i veivhuset vil det alltid være. Hvor mye som "føles" opp påfyllingslokk kommer jo og an på dimensjoneringen av veivhusventilasjonen på de forskjellige motorene, og hvor utblåsningen er plassert.

På mange Mercruiser/ VM diesel er denne rett under påfyllingslokk, i samme tube som lokket, så på de motorene merkes trykket godt i forhold til mange andre.

Link to post

Har nå i ett par dager kjørt rundt med luftstussen åpen (uten slange på det høye ventildekslet.) Har prøvd hele turtallsregisteret, korte og lengre perioder. Kommer ikke noe oljesøl på motorene, så setter på slangene og fører alt inn i luftfilteret igjen, konkluderer med at for egen del trenger jeg foreløpig ikke være redd for å tette igjen intercooler.

 

Til TS, kanskje utføre samme test, så ser du hva som skjer? Nå har jeg 41B motorer og jeg valgte å ta bort åndefiltrene ved ombyggingen.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Kjenner noen som fører oljedampen ned i ei tom 1/2l flaske med cola for å samle opp eventuell søl. Tetter rundt tuten med litt tvist. Husk å sjekke flaska en gang i blant.

 

Det er samme prinsipp som Catch tank, som REM nevnte. Lurt hvis motoren spytter litt olje, brukes gjerne på veldig slitte eller trimmede motorer. Fort egen del har jeg konkludert med at dette ikke er nødvendig ennå hvertfall. Prinsippet er at slangen fra utluftningen går til tanken og fra tanken går det en ny slange til luftfilteret. Da vil oljen bli liggende igjen i tanken, og oljedampen bli sugd inn i motoren og forbrent.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...