Bruun Startet 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2016 Sliter med oljedamp lukt i båten når motor er varm. Når jeg ligger i plan lukter det ikke, men når jeg legger ut av plan etter en times kjøring kommer det oljedamp lukt. Dette er lokalisert til oljedamp filter. Det er ingen lekkasjer på motor ellers. Kad 32 har høyt ventil deksel med slange ut. Kan jeg legge denne til luftfilter og la oljedampfilter stå? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 (redigert) Er filteret fullt og derved lukter? Redigert 27.Juni.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
svendis Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Så lenge det er en oljeutskiller før tilkobling til filter så kan det vel ikke være noe problem. Er vel greit å bli kvitt det oljedamp filteret :) Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Så lenge det er en oljeutskiller før tilkobling til filter så kan det vel ikke være noe problem. Er vel greit å bli kvitt det oljedamp filteret :) Tenker du at det er så mye olje som kommer ut der at det ikke kan slippes inn i filter hus? Filter er nytt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Filteret er vel neppe noe stort problem. Ulempen med å føre oljedampen inn i filteret er vel mer at du sauser ned intercooleren etterhvert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jori Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Filteret er vel neppe noe stort problem. Ulempen med å føre oljedampen inn i filteret er vel mer at du sauser ned intercooleren etterhvert. Den der er jeg veldig enig i, og har begynt selv å tenke på å føre slangen ett annet sted. Har du noe godt forslag REM? Originalt er det vel bare en liten stuss ut fra det forhøyde dekslet? Bygde om mine 41B, men lurer på om det er så lurt å føre alt inn i filteret pga intercoolern. Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Om jeg fører oljedamp inn i filter, må da det gammle veivhusventilasjons filteret og slanger blindes? Det enkleste er jo å la det stå Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Vet det er noen som har bygget om 41 motoren til slange rett inn på luftfilter. Det leveres et kit til dette. Nå er ikke jeg nok inne på VP til at jeg kan svare for hvordan det er på din motor. De som har bygget om med det settet fjerner det dampfilteret, også ligger det et stålfilter under den andre typen toppdeksel som sikkert fungerer som oljeutskiller. På mercruiser er det en ekstern oljeutskiller med slange i bunn som går rett til bunnpannen, og en slange som går til luftfilteret. Oljeutskilleren fjerner det meste av oljen fra luften og resterende går da i turboinnsug Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Egentlig skal det jo ikke være noe behov for veivhusfilter da det i en velfungerende motor Ikke vil dannes overtrykk i veivhus/bunnpanne. Filteret er en sikkerhet for at overtrykk som allikevel dannes på litt slitne motorer kan evakueres uten å måtte presse ut oljeseals og tettinger. Tiltak for å bli kvitt oljedamp og søl i motorrommet er alle kun en måte å kurrere symptomer på en sliten motor. Det egentlige problemet er jo at motoren har slitne sylindre og stempelfjærer, og egentlig trenger en overhaling. Vil du ikke kjøre utluftinga gjennom luftfilteret, fordi du da vil grise til filter, intercooler og ventiler, kan du slippe oljedampen ut i motorrommet via veivhusfilteret. For ikke å grise til motorrommet sørger du da for å bytte veivhusfilter hyppig, samt å etablere et velfungerende ventilasjonssystem i motorrommet. Selv har jeg to 5" aksialvifter som tilfører motorrommet friskluft, og to likeens 5" vifter som suger varmlufta ut. Disse viftene går på automatisk idet jeg starter motorene Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bruun Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Tilgang på luft er nok for min del den største feilen. I mitt motorrom er ikke dette gjort i en fei, det må fikses til vinteren. Midlertidig tiltak blir damp i luftfilter. Motorene har gått 530 timer, forstår det er mulig, men det ville ha vært skuffende om de var helt slutt allerede. Kompresjonstest blir også et vinter prosjekt Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Egentlig skal det jo ikke være noe behov for veivhusfilter da det i en velfungerende motor Ikke vil dannes overtrykk i veivhus/bunnpanne. Filteret er en sikkerhet for at overtrykk som allikevel dannes på litt slitne motorer kan evakueres uten å måtte presse ut oljeseals og tettinger. Tiltak for å bli kvitt oljedamp og søl i motorrommet er alle kun en måte å kurrere symptomer på en sliten motor. Det egentlige problemet er jo at motoren har slitne sylindre og stempelfjærer, og egentlig trenger en overhaling. Tja....., på TAMD41P er det en kjent "svakhet" at det generes overtrykk i veivhus, også på nye / totaloverhalte motorer. Her går forresten veivhuslentilasjonen direkte inn på luftfilter, men ventilasjonen er "feil konstruert"/underdimensjonert, noe som har ført til at mange opplever at motorolje presses opp peilepinnerør, mm. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Å bygge et effektivt ventilasjonssystem er plasskrevende, og i de fleste tilfeller nærmest en umulig oppgave å ettermontere. I min båt er det fire 6" vifter, en inn og en ut pr. motor. Lufta hentes fra inntak på siden av båten, og slippes ut igjen på siden i bakkant. Vifter for innluft er plassert i framkant i motorrommet og blåser rett ned på motoren, mens vifta for utluft sitter i bakkant og over turbo og veivhusfilteret. Mellom vifter og inntak/eksos går det da 6" spiralslanger. Du vil vel ikke trenge 6" slanger i en KAD32 vil jeg tru? Dette har vel med slagvolum og turtall å gjøre. Mine motorer er på 7,5 liter pr stk og har maksturtall på 2600 RPM, så dette kan du jo regne på selv. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bruun Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Det får bli et vinter prosjekt. MEN lurer fortsatt på, må jeg fjerne det orginale åndefilteret. Ser det går en slange(plastikk) ut av bunn på brakett til åndefilteret, retur av olje eller får å oppnå sug/vakuum?? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Jeg ville beholdt åndefilteret var jeg deg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bruun Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 En tanke: orginal går oljedamp og evt oljerester inn i bunn av brakett til oljedampfilter, damp går opp og ut. Om jeg lar det være slik, tetter filter med aluteip og borrer hull i toppen av filter, drar en slange fra oljedampfilter og til luftfilter. Da reduseres noe av olja gjennom intercooler. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Jada. Finnes mange smarte og kreative løsninger her. Søk på " Catch can" på nettet og du får opp drøssevis. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Morten:) Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Som du sier slange fra toppen av filtetet men kan du ikke bare føre det rett ut skutesiden? Om dampen kommer ut inne i båten eller utenfor blir det samme for klimaregnskapet.. Isåfal påse at du har god svanehals. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Husk at oljetemperaturen i motoren ligger på over 100°C, og mange liter er det og. Da vil det dampe en del.. Trykk i veivhuset vil det alltid være. Hvor mye som "føles" opp påfyllingslokk kommer jo og an på dimensjoneringen av veivhusventilasjonen på de forskjellige motorene, og hvor utblåsningen er plassert. På mange Mercruiser/ VM diesel er denne rett under påfyllingslokk, i samme tube som lokket, så på de motorene merkes trykket godt i forhold til mange andre. Sitér dette innlegget Link to post
norwood Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 http://www.lekang.com/lev/fle/Enviroguard.pdf. Du kan se på denne løsningen. Vurderer denne selv på min TAMD 60C Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 (redigert) Har nå i ett par dager kjørt rundt med luftstussen åpen (uten slange på det høye ventildekslet.) Har prøvd hele turtallsregisteret, korte og lengre perioder. Kommer ikke noe oljesøl på motorene, så setter på slangene og fører alt inn i luftfilteret igjen, konkluderer med at for egen del trenger jeg foreløpig ikke være redd for å tette igjen intercooler. Til TS, kanskje utføre samme test, så ser du hva som skjer? Nå har jeg 41B motorer og jeg valgte å ta bort åndefiltrene ved ombyggingen. Redigert 3.Juli.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Til orientering finnes det en slangestuss som passer i stedet for veivhusventilasjonsfilter med dele nr 845260, slangeanslutning ø 30 mm, men den er dxxxxdyr, 1650,- eks mva. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Få veivhusventilasjon ut av maskinrommet og til fri luft! Veivhusventilasjone føres tilbake til sugeside på turboladere etc for miljøhensyn. Ingen motorer har godt av å få oljedamp inn i forbrenningslufta. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Kjenner noen som fører oljedampen ned i ei tom 1/2l flaske med cola for å samle opp eventuell søl. Tetter rundt tuten med litt tvist. Husk å sjekke flaska en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Kjenner noen som fører oljedampen ned i ei tom 1/2l flaske med cola for å samle opp eventuell søl. Tetter rundt tuten med litt tvist. Husk å sjekke flaska en gang i blant. Det er samme prinsipp som Catch tank, som REM nevnte. Lurt hvis motoren spytter litt olje, brukes gjerne på veldig slitte eller trimmede motorer. Fort egen del har jeg konkludert med at dette ikke er nødvendig ennå hvertfall. Prinsippet er at slangen fra utluftningen går til tanken og fra tanken går det en ny slange til luftfilteret. Da vil oljen bli liggende igjen i tanken, og oljedampen bli sugd inn i motoren og forbrent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.