Jump to content

Ford 2712e starter ikke. Hvor kjøpe deler?


Comet26

Recommended Posts

Hei, 
Noen som kjenner til norske/svenske firmaer som leverer deler til Ford 2712e ? 
Har også motortrøbbel, slenger inn noen ord om dette, kanskje noen her har noen gode råd/tips som kjenner denne motoren. 

Får ikke startet. Sjekket følgende: stopperen er i orden, vannutskilleren er ren, dieselfilter er rene, fødepumpe gir diesel, har luftet en god del. Det kommer diesel frem til dyserørsfordelinga, har ikke turt å åpne ved selve dysene inn til motoren, bare sjekket der den fordeler til hvert dyserør. Den starter på startgass, men klarer ikke gå av seg selv. Får kinnet, men kommer ingen røyk ut av eksosen heller. 

Hva kan det være? Kan det være fødepumpe som ikke gir nok trykk med diesel? Luft? 

Takk for all hjelp. 

Link to post

Kommer det ikke diesel ved dysene kan motoren ikke starte. Løsne ved en dyse om gangen, og kine til det kommer diesel - stenge da mens motor fortsatt sviver (så luft ikke kommer inn igjen). Så neste dyse. Og neste.

Kommer det ikke diesel ved kining KAN det kanskje være feil på høytrykkspumpen. Vet ikke hvor lenge du må kine med åpent ved en dyse, men hele hensikten er at den luften som står i røret  skal trykkes ut av den dieselen som pumpem forhåpentlig trykker inn i røret nedefra.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Hei Comet 26!

Nevner for ordens skyld at dysene er plassert under ventildekselet på denne motoren. Du må altså fjerne dekselet for å se om diesel kommer frem til dysa, etter at den spesielle laaange dysemutteren er løsnet.

Altså: aktiver kaldstartsknappen, gi full gass - og observer om det kommer diesel frem til dysen(e) hvor mutteren(e) er løsnet. Når diesel kommer frem trekker du til mutteren(e) og forsøker å starte - fortsatt med full gass! Da skal motoren hoste seg igang. Dieselpumpa MÅ på forhånd være luftet "etter oppskriften" nevnt over av roger-Jo.

Etter at du har fått start må du sjekke at dysemutteren er 100% tett, for diesel-lekkasje her kan gå rett i bunnpanna og i olja!

Deler til ford kan du få hos Euromarine eller Joros Diesel i Stavanger, alternativt fra f.eks. KD Trading ved Bergen. (Er veldig enig med Jens vedr. Euromarine AS).

 

Link to post

Har luftet nå, fulgt manual, men kommer ikke diesel til dysene. Pumpa er ful av trykk og diesel, men klarer altså ikke å dytte dette opp til dysene. Jeg trodde wireren til gassen var ødelgt, demonterte denne, men da viste det seg at den var helt fin - men hendelen for gass var utrolig treig og vanskelig å dra frem og tilbake. Virker nesten som den "skjærer og lugger" når jeg drar den frem og tilbake. Kan det være noe i dieselpumpa som har tatt kvelden? Fødepumpe fyller ca an halvliterflaske på noen sekunders kinning med bra trykk. 

Link to post

Har luftet nå, fulgt manual, men kommer ikke diesel til dysene. Pumpa er ful av trykk og diesel, men klarer altså ikke å dytte dette opp til dysene. Jeg trodde wireren til gassen var ødelgt, demonterte denne, men da viste det seg at den var helt fin - men hendelen for gass var utrolig treig og vanskelig å dra frem og tilbake. Virker nesten som den "skjærer og lugger" når jeg drar den frem og tilbake. Kan det være noe i dieselpumpa som har tatt kvelden? Fødepumpe fyller ca an halvliterflaske på noen sekunders kinning med bra trykk. 

Hvis jeg tolker deg rett forsøker du og få diesel i dyserørene med føde pumpa.  DET GÅR IKKE:

Du må Kine på starteren for å få diesel til dyserørene.

Har du luftet HT-pumpa skal det normalt ikke være nødvendig å lufte på dyserørene, bruk kaldstarten og kjør på starteren   10 sek.  trykk inn kaldstarten  igjen kjør 10 sek O.S.V. til den starter bare 1 /2 gass.

 

STopp vaieren er den i av. nr.8

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har kinnet på starteren for å få diesel til dyserørene, luftet mens jeg kinnet etter manualen ovenfor, også med full gass. Stoppvaieren er ikke av, men gassvaieren tok jeg av ettersom jeg trodde den var ødelagt, men det viste seg at det bare var gassvaieren som var treg og "luggete". Prøvde med kaldstarten, hjalp ikke 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...