Comet26 Startet 27.Juni.2016 Del på Facebook Startet 27.Juni.2016 Hei, Noen som kjenner til norske/svenske firmaer som leverer deler til Ford 2712e ? Har også motortrøbbel, slenger inn noen ord om dette, kanskje noen her har noen gode råd/tips som kjenner denne motoren. Får ikke startet. Sjekket følgende: stopperen er i orden, vannutskilleren er ren, dieselfilter er rene, fødepumpe gir diesel, har luftet en god del. Det kommer diesel frem til dyserørsfordelinga, har ikke turt å åpne ved selve dysene inn til motoren, bare sjekket der den fordeler til hvert dyserør. Den starter på startgass, men klarer ikke gå av seg selv. Får kinnet, men kommer ingen røyk ut av eksosen heller. Hva kan det være? Kan det være fødepumpe som ikke gir nok trykk med diesel? Luft? Takk for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Det er (til slutt) det du må gjøre. Løsne ved dysene og kinne til det kommer diesel der. Steng igjen mens motoren går rundt. Kanskje det holder å gjøre det ved ett par av dysene, så hoster/halter den i gang og sluker luften i de andre selv. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Nemo Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Det er firma i Bergen og Stavanger som skaffer deler til din motor. Har du gløding på motoren? Har du brukt knappen for kaldtstart. Du bør også sjekke om det er fritt løp for eksosen. Til slutt: Ikke bruk startgass! Sitér dette innlegget Link to post
Comet26 Svart 1.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Så langt har jeg kommet: Løsnet ved dysene og kinnet, kom ikke diesel der. Kommer diesel ved dyserørsfordelinga, men svakt. Renner godt med diesel ut av pumpa, ingen luft der nå. Har ikke gløding på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 (redigert) Har du Simms pumpe må du lufte på nr 3 og 4 først og så på dyserøra? Og bruk kaldstart nr 7 de første gangene og så om vinteren hvis dert er kalt. Husk og skifte olje hvis du har en slik Redigert 1.Juli.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
FredT Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Kommer det ikke diesel ved dysene kan motoren ikke starte. Løsne ved en dyse om gangen, og kine til det kommer diesel - stenge da mens motor fortsatt sviver (så luft ikke kommer inn igjen). Så neste dyse. Og neste. Kommer det ikke diesel ved kining KAN det kanskje være feil på høytrykkspumpen. Vet ikke hvor lenge du må kine med åpent ved en dyse, men hele hensikten er at den luften som står i røret skal trykkes ut av den dieselen som pumpem forhåpentlig trykker inn i røret nedefra. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Jens Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Hei Jeg har veldig god erfaring med: http://www.euromarine.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Hei Comet 26! Nevner for ordens skyld at dysene er plassert under ventildekselet på denne motoren. Du må altså fjerne dekselet for å se om diesel kommer frem til dysa, etter at den spesielle laaange dysemutteren er løsnet. Altså: aktiver kaldstartsknappen, gi full gass - og observer om det kommer diesel frem til dysen(e) hvor mutteren(e) er løsnet. Når diesel kommer frem trekker du til mutteren(e) og forsøker å starte - fortsatt med full gass! Da skal motoren hoste seg igang. Dieselpumpa MÅ på forhånd være luftet "etter oppskriften" nevnt over av roger-Jo. Etter at du har fått start må du sjekke at dysemutteren er 100% tett, for diesel-lekkasje her kan gå rett i bunnpanna og i olja! Deler til ford kan du få hos Euromarine eller Joros Diesel i Stavanger, alternativt fra f.eks. KD Trading ved Bergen. (Er veldig enig med Jens vedr. Euromarine AS). Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Ofte er det nok å lufte på pumpen på de skruene som roger-jo viser til. Lufte godt der til det er helt slutt på all luft og så prøv å starte. Hvis ikke det spinner liv må du og lufte på dysene Er motoren i bra stand knaller de normalt lett igang. Sitér dette innlegget Link to post
Comet26 Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 Har luftet nå, fulgt manual, men kommer ikke diesel til dysene. Pumpa er ful av trykk og diesel, men klarer altså ikke å dytte dette opp til dysene. Jeg trodde wireren til gassen var ødelgt, demonterte denne, men da viste det seg at den var helt fin - men hendelen for gass var utrolig treig og vanskelig å dra frem og tilbake. Virker nesten som den "skjærer og lugger" når jeg drar den frem og tilbake. Kan det være noe i dieselpumpa som har tatt kvelden? Fødepumpe fyller ca an halvliterflaske på noen sekunders kinning med bra trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 Har du sjekket oljen på dieselpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 (redigert) Har luftet nå, fulgt manual, men kommer ikke diesel til dysene. Pumpa er ful av trykk og diesel, men klarer altså ikke å dytte dette opp til dysene. Jeg trodde wireren til gassen var ødelgt, demonterte denne, men da viste det seg at den var helt fin - men hendelen for gass var utrolig treig og vanskelig å dra frem og tilbake. Virker nesten som den "skjærer og lugger" når jeg drar den frem og tilbake. Kan det være noe i dieselpumpa som har tatt kvelden? Fødepumpe fyller ca an halvliterflaske på noen sekunders kinning med bra trykk. Hvis jeg tolker deg rett forsøker du og få diesel i dyserørene med føde pumpa. DET GÅR IKKE: Du må Kine på starteren for å få diesel til dyserørene. Har du luftet HT-pumpa skal det normalt ikke være nødvendig å lufte på dyserørene, bruk kaldstarten og kjør på starteren 10 sek. trykk inn kaldstarten igjen kjør 10 sek O.S.V. til den starter bare 1 /2 gass. STopp vaieren er den i av. nr.8 Redigert 4.Juli.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Comet26 Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Har kinnet på starteren for å få diesel til dyserørene, luftet mens jeg kinnet etter manualen ovenfor, også med full gass. Stoppvaieren er ikke av, men gassvaieren tok jeg av ettersom jeg trodde den var ødelagt, men det viste seg at det bare var gassvaieren som var treg og "luggete". Prøvde med kaldstarten, hjalp ikke Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Frakoble stoppwairen nr. 6-fra armen til høytrykkspumpen og skyv armen aktover så du er sikker på at stoppfunksjonen ikke er aktivert og prøv å start. Redigert 5.Juli.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.