Jump to content

axopar 37 (og 46), noen som har sett disse?

andersb

Recommended Posts

Brukte natten til båtsurf og kom over disse, utrolig kule må jeg si, litt synd at soft topen ikke fås med kalesje, kun den med T-top fås med kalesje

Noen som har sett disse? ser ut som de ikke helt har vært vist i norge enda, 

Vingler litt mellom T-top med kalesje og aft cabin, og ACen, skulle gjerne visst "hvor åpen" den evnt var da jeg liker åpne båter.

Har allerede en skjærgårdsjeep på litt over 30 fot, så disse, uansett utførelse hadde vært vesentlig mer praktiske, men er stor tilhenger av båting i godvær, spm er jo om de åpne blir umulige å selge (t-top soft top) 

Motorer har jeg allerede 2stk 2016 300'er jeg kunne brukt, så er båt, utstyr og mva som må betales. 

Så konseptskisse/bilder av 46'en de skal slippe i 2017, men mistenker det da begynner bli dyrt da, må ha maskin nr 3 også.

Etter inboard og vedlikehold i noen år, er outboard på stor båt fristende. (har det i dag og er superhappy)

Axopar 28 er den optimale hyttebåten for meg ihvertfal! båt blir desverre ikke prioritert i nermeste fremtid, så får slite med Askeladden i noen år til.  utrolig kult design men samtidig veldig fungsjonell og med sjøegenskaper i høyklasse! Jeg liker selve konseptet og synes det er friskt at noen satser annerledes enn hopen!  Har ikke sett 37 i virkeligheten men har sett 28. 46 er vel ikke kommet ut enda! har ikke hørt noe om den heller..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har vært ombord i alle Axoparene på Boot messa. 28en vurderte jeg sterkt å kjøpe, men slo det fra meg da jeg så prisen på båt med utstyr. Den er også ganske så smal, noe som gjør den lite egnet til annet enn en båt der man til nød kan overnatte tenker jeg

37en er en forstørra utgave av 28en. Jeg hadde forventet litt mer bokomfort, men utskyvbart toalett i byssa er ikke helt min stil på en 37 fots båt :wink:

Jeg har vært ombord i alle Axoparene på Boot messa. 28en vurderte jeg sterkt å kjøpe, men slo det fra meg da jeg så prisen på båt med utstyr. Den er også ganske så smal, noe som gjør den lite egnet til annet enn en båt der man til nød kan overnatte tenker jeg

37en er en forstørra utgave av 28en. Jeg hadde forventet litt mer bokomfort, men utskyvbart toalett i byssa er ikke helt min stil på en 37 fots båt :wink:

Jeg skjønner hva du mener! men konseptet er ikke bobåt, men dagsturbåt med kjøreglede og bruksegenskaper.  kan ikke samenlikne 28 med en 28 foter da den er langsmal.. vil vel heller være mer på størrelse med en 23-24 foter. Kundegruppen som ønsker seg en bobåt kjøper jo ikke Axopar. Da er det mange bedre alternativer i markedet!  Som en hyttebåt for dagsturer har 28 vært midt i blinken for meg! 

37`en er dradd litt ut av konseptet og er ikke like interessant!  Lett båt som har bra sjøegenskaper men samtidig går lett og har moderat drivstofføkonomi, og morsom å kjøre! planløst og god ergonomi, samt en del spennde nyvinninger er det som tiltaler meg med Axopar28

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Toalettløsningen i 37'en er sub par, uten tvil. Litt som goldfish i sin tid hadde KLART glass inn til doen på sin goldfish 32 når den ble lansert.

Personlig synes jeg ikke det er så sexy å se en dame gå på do, ei heller bajse forran folk. 

Båten jeg har nå er 32 fot lang og 2.49 bred, så for meg er dette voldsom brede fine båter, gamle goldfish 32'en jeg hadde var vel bare 270, axopar 28 er hele 2.8 og 37 er hele 3.3 meter.

Stortsett sover jeg på hytter, men kommer regnet og man er ute, er det fantastisk å kunne gå under dekk for å sove. 

Jeg ønsker ideelt sett noe over 28 fot, og noe som tar 2 maskiner, men trenger ikke være så stort som 37 fot. Alle vennene jeg lufter dette for sier jeg er teit og har beste båten nå...men ligger syk og har mye surfetid ;) 

Redigert av andersb (see edit history)

Jeg så på begge på messen i GBG i vinter.

I mine øjne er de rimeligt priset. Flotte at se på men klart mest til dagsturer. Lav WAF må jeg konstatere. Og som Bitteliten skriver, så hører der et ordentligt toilet til en 37 fods båd. Baseret på diverse videoanmeldelser på YT så virker det også som om der er gode sejlegenskaber.

red: anden tråd her:  https://baatplassen.no/i/topic/121605-axopar-28-styggfin/

Redigert av MajorAndy (see edit history)
  • 1 år senere...

Da har jeg booket "sea trial" med 37 sun-top, må en tur over til usa, men men, det er jo alltid gøy lell, kombinerer det med å dra på fort lauderdale boat show 2017 

Min tanke er at soft canopy dvs kalesje hengende ned fra sun-top, blir en slags "soft" cabin, + webasto blir en nesten lukka båt da man jo har taket oppe uansett. Har igjen forespurt produsenten om 2x400 kommer snart og :) 

Inngen 37 demobåt overhodet var beskjeden jeg fikk fra aaby marine sist jeg sjekket, og de har ikke kommet med noen kontra beskjed, da uansett cabin versjonen.

Min far har er en axopar 37 st, og det er en kjempe flott båt. 

Den går utrolig bra i sjøen, og blir nesten litt kjedelig til tider i 45 knop, pga det går så greit. 

Jeg laget full kalesje til denne i vinter, slik at på dårlige dager, fungerer denne åpne løsningen like bra som de som er lukket. 

YES! takk!!! finnes 0 bilder av konseptet på internett, men er akkuratt sånn jeg tenkte, da kan man bare fjerne "veggene" når man skal kose seg.

Super sosial åpen båt med bra sittegruppe og kos når alt stemmer, og bare hekte på litt kalesjebiter om det plutselig blir dårlig. 

Hva må man smøre din far med for å ta en prøvetur? ;) 

Hvem solgte den og ca hva måtte han gi? pm meg gjerne svar om du ikke ønsker det public 

Han kjøpte den i stavanger område på hanabryggene (men de har vært veldig dårlig på oppfølging) litt usikker på pris pga innbytte båt osv.... 

kalesjeløsning fungerer veldig greit, delene kan tas av bit for bit om ønskelig, så har blitt et veldig bra konsept vi laget der.  Har axopar i det hele tatt levert noe slikt selv ?

båten er i kristiansand, bor du i nærheten ? 

Hans båt har 2x 300 så to ganger 400 hadde den tålt veldig bra ?

Ja de har visstnok noe nå i prislisten sin, relativt nytt, bare fått sett noen lav oppløselige bilder, og det ligner veldig. 

Jeg holder til i oslo området som det så fint heter (bærum) men kristiansand er absolutt verdt en tur! 

så 45knop GPS med 2x300? det er jo bra, da er jo 2x350 50, og 2x400 55 knop land med riktig rigging og propping. 
Jeg har vært i snakk med axopar i finland for en stund siden rundt 400, de sa det skulle komme, men har ikke kommet, kontaktet de igjen for noen dager siden for å høre, jeg vet amerikanske forum har info om at fribord skal heves litt, og at bensintank skal bli større, og ymse små endringer, så CE merking som tilsa 2x400 hadde jo vært stas. Da er det iaf midt i blinken for det jeg drømmer om. 

Hvordan er den i grov uryddig sjø? jeg er "litt bortskjemt" med båter jeg har eid er bra i sjøen,  og drømmer om at denne er enda bedre, jeg hater å la båten banke i kip sjø, da drar jeg av, men om jeg kunne holdt 30-35-40 der ofte må holde 15 for å spare båten hadde det vært stas. 

Ny 46 skulle komme i år/nå snart, men har blitt helt stille etter første skisser, mistenker det blir litt stort og mye å håndtere, og 3 maskiner + så stor båt gjør jo at man fort er på 4-5l/nm. 

Jeg har personlig kun kjørt den 3-4 ganger (har mer enn nok med å kjøre egen båt :giggle:), men var ute å kjørte den i helga, og 45 knop var liksom enkelt å få den opp i, men med riktig tilt å litt bedre kjennskap, vil den sikkert går bedre.

Det er jo et veldig lett drevet skrog, så planingsterskel osv er jo så å si helt fraværende, og uten å ha prøvd å kjøre den i mye sjø, vil jeg tro den vil kunne holde høy fart i en del sjø ( den er jo så smal og lang)

Nå ser det jo ut til at du kan få en kjøretur i hjemlige trakter, om ikke skulle vi alltids fått til noe her nede også.

Liker skroget!! Axopar er virkelig smart og noe annet enn alt annet på markedt. De har klart det umulige å lage et lett, lettdrevet skrog med dyp V og godesjøegenskaper! takket være lang vannlinje skarpt forskip og bra bredde lengdeforhold!

Liker layouten på 28 bedre enn 37. Men uansett fullverdige bobåter er de ikke ment å være. men rekreasjon og kjøremaskiner!

Hadde vært moro å sett både 28 og 37 i litt grov ruskete sjø slik vi har det på Trøndelagskysten og Vestlandet!   ligger noen få videoer på hjemmesiden men er stort sett bare dønninger.. vært moro å se hvordan dem går når sjøen bryter! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...