Jump to content

axopar 37 (og 46), noen som har sett disse?

andersb

Recommended Posts

• 3 måneder senere...

Axopar/Herhold annonserer AXOPAR 37 med single Yamaha F350. Lurer på hva man kan forvente av toppfart med den pakken. Leste en test av AXOPAR 28 med Mercury 350 VS Yamaha F350.  Resultatet var at Yamaha'n gjorde nesten 4knop mer på toppfart. Så ordtaket "there are no substitute for cubic inches" gjelder fortsatt da Yamaha F350 er en V8 på 5.3L mens Mercury er 2.6L trimmet med kompressor og elektronikk. Merkelig nok har AXOPAR FI ikke publisert denne testen da de pusher Mercury.

Det ryktes også at Yamaha kommer med en 400+ motor i 2018 basert på V8. Det er en pakke jeg vurderer - altså Axopar 37 med 1x Yamaha. Gjør den 36-38knop maks så er det ok for meg. Tror at det å kjøpe 45-50knop i Oslofjord sjø vil slå i stykker kabin og detaljer over tid på en Axopar.

• 1 måned senere...

Hei. 

Kjøpt meg en Axopar 37 ST nå med 2x 300 hk. 

Fikk prøvd en tilsvarende i tønsberg i fjor. Den gjorde 52 knop. 

Helt fantastisk i vannet og ble super imponert. Og har hatt mange båter ??. Herholdt båt i tønsberg gir en fantstisk service og  oppfølging . 

Jobber nå med Kallesje. Sender blir spennende. 

Bare husk at båter med denne type baug kan være svært uforutsigbare i litt større sjø hvis farten er høy. Mange fordeler med denne typen skrog, som gir lang vannlinje i forhold til skroglengde, og meget skarpt forskip som gir myk gange, men det samme skarpe forskipet kan også plutselig ta tak i en bølge om man treffer i en uheldig vinkel. 

Har vært noen tilfeller hvor passasjerer har blitt kastet ut av båter av denne typen, trolig på grunn av skrogformen i forskipet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...