Jump to content

Hva vasker dere frontvinduet med?

Torsen67

Recommended Posts

Har brukt Biltemas Rain Off (lukter og oppfører seg likt som Rain X, har prøvd den også, men Biltemas variant er en god del rimeligere i innkjøp) på både biler og båter i mitt (og andres) eie. Effektivt og vannavvisende :thumbsup: Krever gjentakende behandling etter bruken, hos meg alt fra en måned til lengre tid. Middelet skal påføres rene ruter, men avhengig av produkt skal vinduene være tørre eller fuktige, sikkert ikke dumt å lese bruksanvisningen for best resultat :wink: Biltemas variant påfører jeg på tørt glass, polerer av og gjentar så behandlingen en gang til, dette skal visstnok føre til at behandlingen er mer effektiv og varer lengre.

Når det gjelder vask av vinduer bruker jeg vanlig bilshampo uten voks. Fungerer utmerket og tar eventuel film fra salt, tjære, insekter og lignende. Skulle det være ekstra mye seig skitt på vinduene (tjære, fett og lignende) bruker jeg Prickbort avfetting først, da denne er effektiv og samtidig snill mot voksen på gelcoat og billakk.

Dette forstår jeg ikke, jeg tar bare slangen fra land og spyler bort saltet? En annen sak er innvendig med stekeos og to som røyker, der bruker jeg slik spruteflaske for glass og speil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Rain-X er vel greit for biler og hurtiggående båter, men funket dårlig hos meg med toppfart på 7knop. Det ble bare verre med ruten full av vannperler i stedet for en jevnt våt rute. En eller gang skal jeg montere vindusspyleren som jeg kjøpte for 20 år siden(!) slik at jeg kan spyle med ferskvann fra båten slik en gjør i en bil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...