Bårdp Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Ja men den er utmerket på Primus sin multifuel brenner. Og så er den veldig billig kr 9,70 pr liter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 er det multifuel/omnifuel som brenner forskjellige drivstoff uten å bytte dyse? (anbefales jo vanligvis ikke å brenne pumpebensin i slike primuser men vet ikke om det også gjelder e85..? ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bårdp Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Ja et slikt lite sammenlegbart kokeapparat med separat drivstofflaske. Har tidligere brukt lampeparafin eller alkylbensin på det men nå går det på E85. Min er gammel men ser ut som denne bare med rød flaske; https://www.addnature.no/salg/friluftsliv/campingkjokken/ovner-og-griller/stormkjokken/430486.html Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 ...disse rene spritbrennerne har jeg gitt opp både til fjellturer og båtbruk. Sot lukt og så vanvittig treige å koke på at båtturen er over før kaffen er ferdig. Men spritbrennerne i båt har ikke "fri" sprit, altså flytende i brennkammeret, slik som f eks Trangia spritkjøkken til turbruk. De har fiberfylte brennstoffbeholdere, og etter vår erfaring koker vannet opp ganske raskt, dersom brenneren ikke står utsatt for vind. Når E85 inneholder 85 % bioetanol, hva er da de 15 siste prosentene? Bensin, eller? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
shipahoy Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Når E85 inneholder 85 % bioetanol, hva er da de 15 siste prosentene? Bensin, eller? Ja, E85 har 15% bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Du må ikke bruke E85 i en slik ren spritbrenner da blir det kjempebål etter kun kort tid. Testet det i min origo og var heldigvis fremsynt nokk til å ta den ut av båten før testen. Han som fant opp disse spritbrennerne ala Origo må ha vært en med særdeles lite talent. Men de er sikkert billig å produsere. Og folk er dumme nokk til å kjøpe skrotet. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Du må ikke bruke E85 i en slik ren spritbrenner da blir det kjempebål etter kun kort tid. Testet det i min origo og var heldigvis fremsynt nokk til å ta den ut av båten før testen. Han som fant opp disse spritbrennerne ala Origo må ha vært en med særdeles lite talent. Men de er sikkert billig å produsere. Og folk er dumme nokk til å kjøpe skrotet. vi bruker "Originol", som selges i Sverige; til nød vanlig rødsprit, om lageret skulle være tomt. Vi er veldig fornøyd med brennerne, og usikkerhetsøyeblikket er når de skal etterfylles; det gjør vi derfor på utsiden av cockpit, så evt søl (om det skulle bli noe) holder seg utafor cockpit og lugar. I bruk er disse brennerne sikre. De har vært i båten siden den var ny, så vidt vi kan se. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars Martin Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Så biltema peisbrensel kan brukes i origo-kjøkkenet? Eller bare i trangia-lignende saker? Ble usikker nå... Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Bårdp Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Du kan bruke peisbrensel i Origo. Det fungerer akkurat like dårlig som alt annet du heller på den. Stinker når du setter på kjelen og det tar en evighet å koke noe på den Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Du kan bruke peisbrensel i Origo. Det fungerer akkurat like dårlig som alt annet du heller på den. Stinker når du setter på kjelen og det tar en evighet å koke noe på den Fyrer med Biltema peisbrensel i Origo'en i båten. Har gasskjøkken i bobilen. Det går mye fortere å koke kaffe i båten... Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Jeg kjøpte originol på seasea strømstad. Det ga i hvert fall mye mer varme enn fin fyr og rødsprit. Jeg syntes også at det luktet mindre, men det luktet en del av den også. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Du kan bruke peisbrensel i Origo. Det fungerer akkurat like dårlig som alt annet du heller på den. Stinker når du setter på kjelen og det tar en evighet å koke noe på den Slutter meg til Lady B; det går raskt og greitt å koke opp vann på Origo. Espressokannen (fire-kopps) begynner å koke etter knapt ti minutter. Som nevnt før bruker vi origonol; ingen lukt under bruk, men når vi fyller brennerne, kjenner vi jo at den lukter litt annerledes enn rødsprit. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
båtstine Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Lurer på om det også innafor å bruke bioetanol som brukes til biopeis (96,6 % bioetanol) til spritbrenner? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Hvert år blir 7-8 brannskadet av spritbrennere. I år har det vært brann i båt i Kristiansand og en ungdom lenger vest fikk forbrenninger på tur. Mange skoler har forbud mot spritbrennere og med slike ulykkestall kan det knapt sies å være trygt. Det er veldig bra, lettvint, rimelig og trygt helt til det smeller. Da brenner det i hele båten samtidig. Hvis man velger å bruke slik brenner synes jeg man bør bruke drivstoffet den er beregnet på istedenfor å teste noe med annet fordampningstemperatur som kanskje går bra helt til beholderen er nesten tom og begynner å bli varmere. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/17-ar-etter-maritas-ulykke-kommer-brannskadesaken-opp-i-stortinget-1.14223485 https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Rm79W/rdsprit-er-livsfarlig Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ove T Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Salt skrev On 25.7.2016 at 13.15: Slutter meg til Lady B; det går raskt og greitt å koke opp vann på Origo. Espressokannen (fire-kopps) begynner å koke etter knapt ti minutter. Som nevnt før bruker vi origonol; ingen lukt under bruk, men når vi fyller brennerne, kjenner vi jo at den lukter litt annerledes enn rødsprit. Hej Jag håller med Salt och olyckorna ovan har inget med Origoköken att göra. För övrigt fungerar Biltemas spisbränsle också väldigt bra. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Hei Ove T For to år siden eksploderte et Origo kokeapparat med rødsprit. To bokser med fiber oppi som man heller sprit i. Brant flere steder i båten samtidig. Speiderjente fløyet til Haukeland med andre og tredjegrads forbrenning. Vi vet enda ikke hvorfor det skjedde, for de hadde fulgt bruksanvisningen fullt ut. Vet at det har vært flere uhell med origo. Sjekk med foreningen for brannskadde hvis du fortsatt mener det er trygt. De har flusst med eksempler. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ove T Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Hej Felen jag vet är att man fyller på behållaren när den står i köket. Skall tas ur så man ser om det kommer sprit utanför. Man fyller på alldeles för mycket, behållaren skall kunna stå på högkant utan att någon sprit rinner ut. Man fyller på i en varm behållare. Man fyller med annat än spisbränsle Skall olycka ske på annat sätt måste behållaren gå sönder, varför skulle den göra det. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 (redigert) Jeg vet ikke, og jeg finner ikke et bra svar. Hvor mye eksplosiv rødspritdamp kan komme ut av to beholdere når det er 30++ grader i båten i noen timer før man skal tenne blusset? Hvorfor skjer alle disse ulykkene? Mange ulykker skjer fordi man ikke har fulgt rådene dine, og noen på tross av at man har det. Trådstarter og Stine som hentet opp tråden spør om ting er trygt. Min klare mening er at det uansett ikke er trygt, og at da er det ikke riktig å anbefale å teste om andre brennstoffer er mer eller mindre trygge. På plussiden er nok å helle i 20-30% vann. Brenner fortsatt så lenge spriten er ca 70%, men damper ikke så lett en varm dag og ryker mindre. Redigert 2.Mai.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.