Jump to content

Kjøpsråd seilbåt rundt 30fot og maks 500k

Dreuf

Recommended Posts

Kjære båtguruer!

Lørdag så reiser motorbåten min og jeg skal ha seilbåt.

Jeg er helt nybegynner (har tatt praktisk seilkurs) og vi er ett par i 30årene som blir en liten familie i August.

Jeg tenker at bruken kommer første året til å begrense seg til korte overnattingsturer i området hvor vi bor (Nøtterøy), denne og neste sesong.

Også utvider vi kanskje horisonten etterhvert..

Budjsettet er på maks 500k for en helt riktig båt, men håper å kunne havne på 400k.

Dette er de jeg har sett meg ut på:

2007 Bavaria 30 cruiser, rullestor og rullegenoa, vhf, webasto, landstrøm etc, 18hk motor - Pris 420-440.000,-

2003 Bavaria 32 AC, rullestor og rullegenoa (oppgraderte seil), vhf, webasto, autopilot, 20hk motor - Pris 455.000 / kan diskuteres.

2000 Jeannau Sun Oddysey 32.2, lazybag, rullegenoa, radar, autopilot, ais, vindgenerator (mye utstyr), 30hk motor - 399.000,-

2001 Bavaria 31, mangler kartplotter, ankervinsj og vhf, har "sklidd" over en grunne men vært på land etterpå og ingen skader, rullestor og rullegenoa - 340.000,-

Med unntak av den 2001mod så skal alle være hele og pene i følge annonsene..Jeg må selvfølgelig ta en runde å inspisere før jeg handler.

Som framtidig nybakt far er jeg usikker på hvor mye tid jeg har til båtpuss utover vanlig vedlikehold, sånn sett så frister det med så ny båt som mulig.

Men som alltid så frister også de eldre siden de er større...

Jeg har lest mange tråder her inne om de forskjellige båtene, men føler fortsatt behovet for "min" tråd så håper på noen gode råd fra folk med eller uten erfaring :)

Ville satset på nyest mulig båt du kan få for de pengen du har, siden du er litt usukker på hvor mye tid du får til vedlikehold i tiden fremover. Denne ser ut til å være i god stand og rimelig bra utstyrt med det du trenger i første omgang. http://m.finn.no/boat/forsale/search.html?class=2188&price_from=400000&price_to=500000&location=20007&location=20061&location=20009&location=20008&location=20002&filters&sort=6

Generelt sett er båtene på finn overpriset etter mitt skjønn, så prut. Smart å sette budsjettet på 400K , da har du rom for å kjøpe inn ny kartplotter, seil, jolle mm. Prøv, om mulig, å unngå rullestorseil. Det er noe herk. Blir solgt fordi man tror det er enklere men det er bare tull, moderne slab reef med easybag og lazyjacks er mye bedre fordi: rulleseil kan sette seg fast ( særlig slitte seil), mer vekt i masten mer rulling, dårlig profil og dårlig seileegenskaper. Dessverre ser set ut som om samtlige i 30+ segmentet av Bavarier har blitt lurt til å kjøpe rulle.

Lazyjack holder lenge. Bag er bare i veien når du seiler. Rullemast på båter i denne størrelsen er unødvendig og dyrt. Standard vind, fart og dypde instrumentering med kartplotter ute, VHF og en autopilot holder. Neste nivå på utstyr er ankervinsj. Da kan du ha mer kjetting. Kjetting er bra. Ligge på svai er behagelig når du vet det er kjetting helt opp. Rorkult er helt ok, ratt er bedre for rormann, men tar større plass i cockpit. Store tanker i rustfritt erbedre enn små tanker i plast. Topptømming av septik er nødvendig i Sverige. Gode madrasser og godt varmeapparat er også viktig. Sjekk også skrogformen. En tyngre båt som har eggform på undervannsskroget går saktere på flatt vann enn en lett båt på med 'flat' bunn, men det tyngre egget går smidigere når det er sjø. Trivsel i havn er ikke alltid det samme som trivsel på sjøen. Du trenger ikke 'danseplass' i salongen, uten håndtak å holde seg i, når du seiler. Åpen cockpit bak er greit i havn i pent vær, men ikke familievennlig på sjøen. Kartbord er egentlig unødvendig, men du må ha papirkart. Sikkerhetsutstyr bør være gode vester, hesteskobøye, VHF og jolle. Far må alltid ha på seg vest da mor og barn ofte ikke klarer å redde far når han har trillet i drinken. Mor og små barn behøver ikke vest da de sjeldent drikker for mye, tisser ikke fra ripa, og alltid blir plukket opp av far (litt flåsete her :-)).

Sjekk skroget nøye. Mange småskader som ikke er fikset, eller fikset dårlig vitner om dårlig vedlikehold. Ikke la deg lure av nypolert båt.  Defekte lanterner og lamper og møkkete motor vitner om manglende teknisk innsikt. Møkkete fendere og tauverk, og ulike merker/kvaliteter vitner om manglende vilje/evne til å bruke penger på vedlikehold.Sjekk genoavinsjene ved å teste at de 'ruller' like fritt, da alle glemmer å vedlikeholde vinsjene. Sjekk løpende rigg (tauverk/wire og blokker til seilingen). Alt skal være i orden, og intet tau/wire skal ha skader eller være veldig slitt.

Av hvem og hvordan er service på motoren gjennomført. Sjekk om motoren er ren der det er vanskelig å komme til. Sjekk om den er 'skrudd på'. Verktøy lager merker. Ikke bry deg om timene på motor med mindre det er over 3000 timer. Sjekk alder på batterier og kvalitet på kabler og klemmer. Vanlige 'syre'batterier har god nok kapasitet i 5-7 år.

Sjekk om skroggjennomføringene lar seg bevege og se om de er veldig korroderte. La eier gjennomføre testen først. En båt jeg så på måtte på land fordi eier prøvde å stenge en skroggjennomføring som satt fast. Sjekk kjølboltene, se etter krakelering i 'topcoaten' som er malt/tømt på kjølsvinet. Jeanneau og Beneteau har en skrog/kjøl konstruksjon som ikke er veldig takknemlig ved grunnstøting. Skadene blir ikke hver gang reparert på en tilfredsstillende måte.   Bavaria vet jeg ikke noe om i den sammenheng. Jeg har ofte med meg en venn som er båtkyndig. Han ser ting, og jeg ser ting. ​Sjekk genoavinsjene ved å teste at de 'ruller' like fritt.    

Forstår ikke alt det negative om rullemast. Har hatt dette i 10 år, og seilt ca 20000 NM, og aldri problemer , med verken utrulling eller innrulling.

Man må bare passe på at man følger reglene for inn/utrulling som følger med i bruksanvisningen for rullemast.  Men seilene må være av topp kvalitet og med stående spiller for at den gode seilopplevelsen skal oppleves-

Bavaria har en gjennomgående god kvalitet på skrog og utstyr-

Det er ikke skambud om du kontakter eieren av dufouren over og nevner ditt økonomiske tak. Hvis det er uaktuelt for han å gå ned i pris er jo det også en grei sak, da kan du lete etter andre båter. Den har forøvrig klassisk storseil, noe jeg også oppfatter som en fordel. Og du kan ikke forvente at båter i dette segmentet med rullestor nødvendigvis har seil av topp kvalitet og stående spiler. Stort sett er det sørgelige greier som er levert for å holde inngangsprisen lav. Kvalitetsmessig er det ikke store forskjeller mellom noen av merkene i volumsegmentet, det er mye viktigere å handle hos noen som har passet på båten sin. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ser ut som det ligg nokre greie Bavaria 32AC til sals på austlandet, m.a. Stein-Erik sin. Liker godt seiloppsettet på den, med 110% fokk og gennaker. Seila ser også ut til å vere av bra kvalitet, om han ikkje har sprengt dei :lol: I tillegg har han skikkeleg autopilot, noko som desse båtane bør ha. Om båten har rullestorseil eller vanleg seil, hadde eg ikkje lagt så mykje vekt på i utgangspunktet på ein bruktbåt. Viktigare at seil og rigg er tilstrekkeleg oppgradert, og at båten er i god stand med nødvendig utstyr. Men om båtane ellers var identiske, og rundt 32-33 fot, så hadde eg valgt konvensjonell rigg med Lazyjack. Vurderte sjølv ein Bavaria 32AC med djup blykjøl og Volvo Penta 2030, men denne vart solgt etter to dagar. Rakk ikkje ein gong å kome meg på visning :nonod: Dessverre få av 32-fotarane med denne kombinasjonen.

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Mitt poeng med å unngå rullemast er at den i utgangspunktet er dyrere, og har en teknisk mer avansert løsning som krever noe mer vedlikehold enn en vanlig mast. Det skal i teorien være billigere å kjøpe den samme båten uten rullemast enn med rullemast, men bruktmarkedet er nok ikke så teoretisk. Jeg har forøvrig venner med rullemast som er veldig fornøyde med den praktiske fordelen som en rullemast medfører. 

Som tips så kunne man kanskje ha sagt at et båtmerke med et salgs- og serviceledd i Norge kan være smart å velge, men her har virkeligheten de siste 10 årene vært at konkurser og andre bytter av norske representanter har medført at vi nå sitter igjen med Heitmann Marine (Jeanneau, Swan og Najad) som den ene med lengre fartstid. Det blir kanskje litt for begrensende å velge bruktbåt ut i fra et slikt kriterium i Norge i dag?

I seilmiljøer har det 'alltid' blitt benyttet Grønn motor (VP) eller Grå motor (Yanmar). Høres alltid ut som om de Grå er fortrukket av seilerne, men nå har da virkelig de Grønne også gjort jobben sin i 30-40 år. For noen uker siden så jeg en 18 Hk Grønn motor fra 1982, med saltvannskjøling. Gikk som en klokke, men når saltvannet endelig slipper til i blokka, så er det også antagelig helt slutt. i 10-15 års gamle båter med ferskvannskjøling spiller det antagelig ingen rolle om motoren er Grå eller Grønn. Dårlig vedlikehold er det eneste problemet. Ikke hvor mye den er kjørt.

Jeg tror de fleste båtene jeg har sett på har rullestor, jeg må nok innse at far kommer til å styre med seilene mens mor kommer til å passe barnet når vi er på tur.

Båten kommer ikke til å bli brukt på regatta, om jeg legger sammen de kommentarene som kommer her på rullestor så konkluderer jeg med at det ikke er optimalt, men helt greit at det følger med.

Er baugpropell ett minus?

Hadde jeg funnet en med det så hadde det klart vært ønskelig fra min side... Men så er jeg litt over snittet glad i knapper og gadgets da :)

Jeg kjenner jeg har mest lyst til å bruke 400 +/- enn 500 +/- så jeg burde egentlig forandret topic.

Hva tenker dere om en Bav 30 2007 vs en Bav 32 2003?

Er en 2fot større båt verdt samme pris/mer når den er 4år eldre..? (Stein-Erik i tråden her har en sånn båt for salg, det ligger også flere ute så jeg tenker generelt. Dere skal slippe å kommentere spesifikt båten til SE siden han også er med her :) ).

Det har også kommet ut en 2009 Bav 31 for 490` nå kjenner jeg ikke prisfallet på seilbåter, men i mine øyne burde vel den ligget nærmere 450 enn 500..?

Takk for mange gode svar, når jeg endelig får kjøpt meg båt så skal jeg legge navnet på båten i denne tråden og dere som hjelper til er hjertelig velkommen på en ankerdram om dere ser båten min :)

Min erfaring er også at noen båter er ettertraktede, og følgelig går så fort de kommer på nett. Er de ikke solgt i løpet av 2 uker så er nok ikke båten mitt i prikk for de fleste, og da er prisen kanskje litt høy.

Se på flere av samme typen båt og få et inntrykk av pris kontra kvalitet, og klin til når du skjønner du har kommet over 'perlen' etterhvert. Å gi litt mye for et bra objekt er mye bedre enn å prute ned noe som egentlig ikke er et bra objekt.

Prisene kommer nok til å gå jevnt nedover utover Juli og August, og rett før båtopptak dukker det alltid opp noen 'brannsalg' objekter, hvor eier bare ønsker å slippe opptak, høstens arbeide og vinterens oppfølging og kostnader.

Jeg har hatt rullestor, og var fornøyd med det. Men tenk deg en dag på sjøen hvor du blir overrasket av styggvær og seilet kiler seg fast under innrulling. Da har du et seil du ikke blir kvitt. Så det handler ikke bare om "performance". Den eneste fordelen jeg ser med rullestor er at seilet er lagret helt ute av veien (det er jo alltid litt styr med lazybag osv). 

Et kanskje viktigere tema er hva slags størrelse båt du vil bli fornøyd med. Snakket med en nybakt seilbåteier i havna i går, og etter bare noen måneder med ny båt hadde han konkludert med at han ville ha noe større, da de ville ha bedre komfort på tur. Plass i cockpit og under dekk, sengeplasser osv har mye å si for hvor godt man trives, spesielt om det blir lange ferier ombord.

Framtia på AIS

Er også på jakt etter ny seilbåt dog noe større. Men de med rullemast eller baugpropeller er uaktuelle for meg. Ikke på grunn av prisen men jeg vil ikke ha ting i båten som er totalt unyttig. Har ved et par anledninger leid båt med rullemast og klarer ikke å se nytten av systemet. Derimot har jeg opplevd at dritten har kilt seg under reving i noe vind slik at en ikke fikk seilet verken ut eller inn. Og hva i all verden skal en med en baugpropeller på en båt som i utgangspunktet går akkurat dit en vil det eneste en oppnår er dårligere fart da tunellen er en effektiv brems. 

Baugtruster er bra på båter over 35 for, men du klarer deg fint uten på en 32 foter. Det er snakk om å ta det med ro, og lære seg å legge til og fra brygge med for eksempel et spring. Pålandsvind og legge seg på utsiden av andre båter er vanskeligst uten truster. Trist å knase andres båter. Her må du lese deg opp på forsikringer og sjøen her på forumet. Der er alt vondt og vemmelig...  La for all del fruen kjøre mest båt, ellers blir du båtselger 2018, og tvunget til å kjøpe hyttetomt! Du tar imot, og hopper på land, og spør de andre på brygga/i båtene om de kan bistå med å fange en tamp.  Antagelig er du bedre enn din kone på å bevege deg fort på båten, kaste tamp, hoppe i land og har sterkere stemme. Din kone har antagelig all kompetanse som trengs for å begynne å bruke rorkult eller ratt på en båt. Hun trenger bare mye trening, og kanskje et kurs hvor du er hjemme og passer barn :-).

Det er forøvrig halv pris for koner på noen av fritidsskipperkursene.

Båtens alder er ikke det samme som en bils alder. En båt som er 5 år og dårlig vedlikeholdt bør kanskje være billigere enn samme båt som er 10 år og godt vedlikeholdt. Dette er vel i hvert fall gjennomgangstonen blant mine seilervenner, men de fleste av disse husker da også 80 og 90 tallet hvor brukte båter var dyrere enn nye. Biler blir 14-22 år gamle før de skrotes. Store båter blir 40-50 år gamle før de totalrenoveres.

Her renner det inn svar raskere enn jeg rekker å svare, igjen takk!

Jeg kan se det med å kile fast seilet kan være uheldig..

Uten å anklage noen for noe, er det brukerfeil eller teknisk feil som gjør at det har kilet seg?

Har selv vært med på at det blåser opp med en litt for stor kite i luften som jeg sleit med å få ned igjen, etter det har det ikke blitt mye kiting..

Vedr baugpropellen så har jeg ikke tenkt på bakdelene med det, men mtp på det som ligger på finn så er det heller ikke noe jeg trenger å tenke på :)

Størrelse på båten er vel kanskje det jeg lurer mest på...

Fruen er mest gira på en minst mulig båt (typ 30fot) sånn at jeg skal kunne håndtere den alene.

Jeg vil jo selvfølgelig ha så stor som mulig når jeg ser på finn, men minst mulig når jeg skal legge til. (Burde funnet opp en teleskop båt ;) ).

Er det stor forskjell på manøvreringen i havn på en 30-32-35 for en nybegynner?

Båtselger 2018 blir jeg nok uansett, er nå på min 4. båt på 2år....

Når jeg nå kjøper seilbåt så har jeg vel ett 2års perspektiv, jeg har ikke ro i baken til å ha noe i 10år..

Vedr hyttetomt så slipper jeg det maset da vi er så heldige å bo rett ved sjøen.. ;)

Jeg er på min fjerde seilbåt nå, startet som fullstendig uerfaren med en på 35 fot, så 38, så 39 og nå har jeg en på 44 fot. Har aldri følt at noen av disse har vært uhåndterlige (selv om den jeg har nå er på kanten for å kunne seile godt shorthanded). Å legge til går normalt som en lek, man må bare unngå å prøve på ting som er for vanskelige. Fordelen med en stor båt er jo gjerne at man har plass til en større jolle, så da legger man seg heller på svai om havna er for trang. Jeg ser flere ulemper enn fordeler med baugpropell, så det har det aldri blitt på noen av mine båter. Men skjønner godt de som ønsker dette om båten nærmer seg 40 fot. I tilfelle ville jeg hatt en nedsenkbar.

Greit utgangspunkt å starte med en båt, og så bytte etter to år. Du aner jo ikke hva du er tjent med nå.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...