Bårdp Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Ja elektrisk vinsj til storseil falet står på listen når jeg nå skal ha meg ny båt på ca 45 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Vil ett rullestorseil være lettere å trekke ut, enn å trekke opp ett vanlig seil? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Er det sikkert men det seiler dårligere og du får jo en monstermast. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Lettere å trekke ut kanskje, men motsatt når seilet skal vekk... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
magnuje Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Jeg har rulleseil på min oceanis 323. Var i utgangspunktet negativ til rullemast av samme grunner som nevnt over her, men resten av båten var så bra at jeg slo til. Jeg angrer ikke. Mye enklere å reve litt og litt etter hvert som det blåser opp. Seilingen var ikke helt det store inntil jeg investerte i nye laminatseil med spiler. En helt annen verden og jeg deltar nå i onsdagsregattaer. Jeg føler meg trygg på systemet etter 3 sesonger uten ptoblemer. Har hatt mer problemer med innrulling av forseilet når jeg tenker meg om. Men man må gjøre ting på riktig måte og være konsekvent. Neste båten min vil kanskje ha rulleseil, eller ikke. Samme det. Det viktigste er seilene. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 En båt jeg har hatt kontakt med selger på har vært på grunn. Den er skikkelig reparert og takstmann har godkjent og dokumentert reparasjonen. Er det no-go eller helt greit? (Tenker også da ved videresalg). Vi har bestemt oss for å ta en titterunde nesteuke for å se litt hvor stor båt vi trenger/har lyst på. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 En båt jeg har hatt kontakt med selger på har vært på grunn. Den er skikkelig reparert og takstmann har godkjent og dokumentert reparasjonen. Er det no-go eller helt greit? (Tenker også da ved videresalg). Vi har bestemt oss for å ta en titterunde nesteuke for å se litt hvor stor båt vi trenger/har lyst på. Jeg har kjøpt båt som har vært på grunn, har sett dokumentasjon på reparasjon, og kjøl/feste rundt er sterkere enn da båten var ny. Har ingen problemer med det, og kommer ikke til å gå med på at det skal gi noe rabatt når man har dokumentasjon og uttalelse fra verksted om kvalitet på jobben. Jeg ble forøvrig fortalt her forleden at på en type seilbåt (husker ikke helt eksakt, mulig det var x-et eller annet) var de båtene som har gått på grunn mer ettertraktet, da kjølfeste fra fabrikk var dårlig, og de som hadde gått på grunn hadde en bedre/sterkere løsning og var mer ettertraktet. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Framtia Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 En båt kan repareres slik at den er fullgod etter slik skade. Om man har papirer på det er det ingen grunn til å frykte noe som helst. Sikkert noen som har prinsipielle problemer med å kjøpe noe som har vært reparert, men man må jo huske at det blir noe annet enn å bulke en bil. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Miranda2 Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 På grunn og fikset forskriftsmessig er helt greit, men et godt tips er å bruke mer tid på å sjekke før du kjøper en båt som har hatt forsikringsskade pga. grunnstøtt. Det som ofte er vanskelig å fikse er innredning som har flyttet seg, eller å se følgeskadene av for eksempel mastestøtten som har presset opp dekket. Det å tømme topcoat på kjølboltene for å skule sprekker er ikke forskriftsmessig. Bruk bare litt ekstra energi og tid på å sjekke båten, eller få med deg en med kunnskap på området, så slipper du mye styr etterpå. Selgerne bagatelliserer ofte ting for å bli kvitt båten. Jeg har sett en båt hvor dekket hadde skilt seg fra skroget etter en grunnstøting, og den tok inn vann via disse sprekkene når man seilet. Den båten ble bygget i 2001, og er skrot i dag. Jeg har også sett en båt med blykjøl hvor det ble en skikkelig bulk i kjølen etter god kontakt med moder jord i antagelig 5+ knop. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Det var kun bulken som ble den erklærte skaden Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Igjen takk :) Lite lysten på å kjøpe "pus i pose".. Blir som sagt å titte neste uke med nye 100 spørsmål! Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Slutt å tulle, jeg har kjøpt meg rulle! Stein-Erik som også har vært aktiv i denne tråden er en båt fattigere, og jeg en båt "rikere". Pen 1 eiers båt med mye utstyr jeg hadde lyst på, og etter en demonstrasjon så fant jeg ut at jeg lett kan leve med rulleseil. Så får vi se om ett år eller to om det var smart eller ikke. Igjen takk for svarene jeg har fått, selv om jeg gikk litt imot noen av rådene :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Gratulerer med seilbåt ! Får vi bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Båten hentes Fredag/Lørdag, så skal passe på å legge ut bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Gratulerer til både kjøper og selger ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
På svai Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Gratulerer med ny båt! Gleder oss til å få se bilder. :-) Blir det en liten hentetråd mon tro...? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Generelt sett er båtene på finn overpriset etter mitt skjønn, så prut. Smart å sette budsjettet på 400K , da har du rom for å kjøpe inn ny kartplotter, seil, jolle mm. Prøv, om mulig, å unngå rullestorseil. Det er noe herk. Blir solgt fordi man tror det er enklere men det er bare tull, moderne slab reef med easybag og lazyjacks er mye bedre fordi: rulleseil kan sette seg fast ( særlig slitte seil), mer vekt i masten mer rulling, dårlig profil og dårlig seileegenskaper. Dessverre ser set ut som om samtlige i 30+ segmentet av Bavarier har blitt lurt til å kjøpe rulle. Dette er en diskusjon som ikke er verdt å ta nå. Hva er best av epler eller pærer? Jeg byttet båt og gikk fra konvensjonelt seil til rullestor (Elvstrøm formstøpt Technorra m/ 7 vertikale spiler). Har aldri angret! Å velge bort båter fordi "noen" mener rullestor er noe herk, blir for mye diskusjon om smak og ikke faktiske forhold. Som uerfaren seiler synes jeg du bør velge en båt med oppgradert motor. Alt over 31 fot bør ha 28-30 hester. Du kommer deg ut og inn fra brygga med mindre, men når det blåser opp og du blir utrygg på seilkunnskapene, er det greit å ha en motor som kan ta deg trygt til havn. Med 18 hk og 2 meter bølger i mot kan det bli slitsomt å komme seg i havn. Spesielt hvis det er en moderne famililecruiser som gjerne er bred og stort vindfang. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 (redigert) Nå har jeg allerede kjøpt båt med en "sprek" 19hk motor... Så vi får håpe det går fint :) Men takk for at du sier at rullestor også kan virke. Båten skal hentes til helgen så da skal jeg legge ut litt bilder, hva er sjangsen for at det er plass på Oscarsborg om vi ankommer rundt kl 20.00 på Fredag? Redigert 6.Juli.2016 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Da har nybåten din fått et olje og filterskift! Og alle seil er lastet ombord. Klar til gjennomgang i morgen! Vi kom seint til Oscarsborg forrige fredag, og det var masse plass. Mange har reist på ferie nå, og da er det mindre folk på Borgen. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Har hatt Bavaria 30 2006 mod, Bavaria 35 2009 mod og har nå Bavaria 33 2015 mod. Alle med rullestol og har Vært fornøyd med det. Bavaria 30 er en god og trygg båt med god byggekvalitet. Den har nesten like mye plass som den eldre 32. Finn den beste komboen ang. Pris utstyr. Du finner ut raskt om det funker for dere eller om du vil ha noe annet. Om to år får du tilbake det du Ga for den om du vil oppgradere. Bavaria 31 ha litt bedre cockpit men den elektriske badeplattformen var ute helt vellykket. Med småbarn og lite mannskap er ankervinsj akter med fjernkontroll og autopilot superpraktisk. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.