Nevermind Startet 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2016 (redigert) Hei. Jeg fant en gammel tråd hvor det blir anbefalt å bruke systemrens fra Maritim for å rense varmeveksler på motor. Jeg har en D2/55 fra 2003 som jeg mistenker at det går litt for lite sjøvann gjennom. Sjøvannsfilteret er nylig rengjort, og impeller er byttet for en måneds tid siden, men kjølevannet kommer veldig støtvis, og det er gjerne flere sekunder hvor det ikke kommer noe. Sjøvannet som kommer ut i lag med eksosen er varmt, og det bør det vel nesten ikke rekke å bli i NordNorge selv midt på sommeren. Jeg får ingen alarm på at motoren går varm, og hvis jeg legger hånden på varmeveksleren klarer jeg å holde den der et par sekunder før det blir ubehagelig varmt. Sist helg ble det litt motorkjøring, og det ser ut som det kommer hvit røyk ut av eksosen. I følge VP`s brukermanual skal man da sjekke sjøvannsfilter, impeller, og at nivået på varmeveksleren er flush med toppen, og det har jeg allerede gjort. Hvis jeg holder hånden over eksosen en stund for så å lukte på den kan jeg ikke lukte noen ting så jeg er rimelig sikker på at det er damp som kommer, og ikke røyk. Oljenivået er forøvrig også sjekket. Hvis det bygger seg opp vann i eksosslangen er det vel ikke usannsynlig at det kommer damp i tillegg til kjølevannet (når det kommer). Det jeg finner som ser mest fristende ut å prøve er Maritims Systemrens https://www.maritim.no/systemrens#.V3LVKGMVmvs . Ser de har rimelig stor lagerbeholdning så jeg er neppe alene om å prøve det. Er det noen her som har erfaring, og som kan si litt om hvordan man bruker stoffet? Stenge sjøvannsinntaket og evt. fylle stoffet på sjøvannsfilteret for så å kjøre motoren noen sekunder på starteren? Noen bedre idéer, og evt. hvis jeg kjøper systemrens, hvor mye bør jeg kjøpe? Den vil jo bli blandet med sjøvann, men det er vel ikke det enkleste man gjør å få tømt sjøvannsiden mens båten ligger på sjøen for så å fylle opp med rensemiddel. Taker for alle innspill. Redigert 28.Juni.2016 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VetleE Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Hey, jeg hadde samme problem med en motor for en stund tilbake. Kjørte for lite vann gjennom motoren og den varmkjørte seg etter hvert. Jeg mener å huske jeg brukte systemrens (fikk det servert i hånden så kikket ikke så mye på det) for å ordne opp i det. Blandet det ut i en 5 liters bøtte med ferskvann. Stengte sjøvannsinntaket, koblet slangen av sjøvannsinntaket og la den oppi bøtten med systemrens. Startet motoren og kjørte til jeg hadde 1 cm igjen med vann i bøtten. Da stoppet jeg motoren og koblet alt på igjen, så lot jeg det stå i et par dager. Hadde sikkert ikke trengt å stå så lenge, men det endte bare opp med at jeg ikke gikk ned til båten på et par dager. Etter det åpnet jeg sjøvannsinntaket og startet motoren igjen, har ikke sett noe til det problemet igjen etter jeg gjorde det. Det står at det skal blandes ut 10 - 20%, så en flaske skal vel holde. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Det funker fint, men ta av zink på pluggene først hvis du har - zinken vil løse seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Takker så mye for rådene så langt :-) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Hadde akkurat samme symptomer på min D2-55E. Var gjennom et antall små-prosjekter i min søken etter feilen... Skiftet impeller, byttet til bedre sjøvannsfilter (mistenket at den dro luft), monterte motorvarme instrument (org VP kjølevannsinstrument som plugges inn i bussen - viste 90 grader selv om dampen sto ut av eksosen), skiftet eksos-krøk til rustfri utgave,, Tok ut varmeveksleren og la denne i systemrens en ukes tid i vinter. Det løste opp belegget som var i/på den. Belegget var vel faktisk på kjøleveskesiden når jeg tenker meg om (utsiden av de så rørene). Inni de små rørene var det ikke så ille, med unntak av at forrige eier glemte å fortelle at de hadde kjørt en impeller til smuler.. Lå en neve med gummi biter i endelokket til varmeveksleren (ligner på sånn resirk gummi de bruker på kunstgressbane). Varmeveksleren ble gullende ren den, men det løste ikke problemet. Benyttet sjansen til å bytte til "bedre" kjøleveske, men fant prosedyren med VP gul til å være for omfattende og "følsom". Endte derfor med en oransje utgave med samme egenskaper (longlife, og mindre avsetninger). Har lenge hatt mistanke til kjølevannsinntaket i seildrevet, og fikk det bekreftet ved opptak av båten for noen uker siden. Det var mye "liv" inne i seildrevet. "Stor" blåskjell-koloni som hadde satt seg inne der, og sperret godt for vannstrømmen, spesielt fra det store hullet i bunnen av drevet. Sist høst forsøkte jeg å bruke luft kompressor ned i drevet, og blåst løs noen av skjellene, men det hjalp bare en kort periode. Har nå fått staket skikkelig rent inne i drevet, og i tillegg montert et ekstra kjølevannsinntak som jeg har koblet sammen med slangen fra drevet med en y-kobling. Tømte også en boks med drevspray inn i seildrevet, i håp om at det da ikke vil feste seg like godt igjen,, Alt fungerer nå helt 100%, og jeg håper denne nye løsningen gir meg litt bedre redundans for fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 En liten ting til som kan være kjekt å vite.. Om du skulle finne på å demontere varmeveksleren (hvilket jeg nesten vil anta ikke er nødvendig med mindre du har en impeller liggende i smuler der), så er det litt "teit konstruert fra VP. Den må tas ut "bakover",,, Man må som minimum ta av eksoskrøket (husk å kjøpe ny pakning til denne i tillegg til de 3 o-ringene på veksleren), og jeg lurer jammen på om ikke jeg faktisk måtte løsne hele manifolden som veksleren er montert i.. litt teflon minne der,,, men jeg endte uansett opp med å demontere det hele. Relativt kurant å ta av hele manifolden, men da må man igjen bytte pakningen mot blokka.. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Takker VirtualMe. Da er systemrens bestil. Jeg har også vært inne på tanke om sjøvannsinntaket på seildrevet. Fikk plukket ut noe små blåskjell i mai når båten var på land, men det var før jeg fikk vanndamp og mistanke om at det muligens er liten sirkulasjon i kjølevannssystemet. Får ta med meg en sveisetråd e.l. og dykkerutstyr å se om jeg klarer å plukke ut noe mere før jeg prøver meg på systemrensen. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Det er jo ganske enkelt å eliminere bort seildrevet om du flytter slangen fra drevet over i en litt stor bøtte, med en hageslange oppi. Da ser du ganske fort om du har bedre gjennomstrømming i motoren eller ikke. Ville gjort det før man setter igang med systemrens etc. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Jeg har tenkt på det ja. Er opptatt en ukes tid, men får se på det når jeg får tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.