Jump to content

ny 6hk til jolla - hva anbefales?


Dufour72

Recommended Posts

Det ser ut som jeg må kjøpe ny påhenger til jolla da den gamle Yamahaen 8 hk 2-takt begynner å bli kranglete.

Jeg trenger en motor som er pålitelig og lettkjørt slik at ungene klarer å håndtere den uten å være redde for at den stopper. Den monteres på brakett på seilbåten og løftes ombord i jolla når den skal brukes så den bør ikke være for tung.

 

Jeg vurdere da en ny 6 hk 4-takt type Mercury eller Tohatsu. Dettte koster snaut 9000,- Alternativet er en tilsvarende motor brukt til 5-6000,-

Hva vil lønne seg? Må jeg påregne å skifte registerreim på en slik motor som er 5/6 år gammel? Andre tingjeg bør passe på vedkjøp av en slik brukt motor?

 

Er det noe som skiller Mercury, Tohatsu eller Suzuki 6 hk eller er det samme motoren? Yamaha 6 hk 4-takt er tosylindret og vesentlig tyngre så vidt jeg har forstått?

Redigert av Dufour72 (see edit history)
Link to post

Yamaha sin er ensylindret og samme som 4 og 5 hk. Har prøvd den noen timer. Gikk behagelig stille og fint på en Pioner 13. Oppnådde rett over 7 knop. Tidligere var Yamaha sin 6 hk tosylindret, men vet ikke når det ble endret.

 

Suzuki sin er samme som Evinrude, produsert av Suzuki. Har den selv og er godt fornøyd. Oppnår 11-12 knop på en Mercury dynamic 300 rib.

 

Mercury og Tohatsu er samme motor, men kjenner ikke til dem. Har noe mindre sylindervolum enn de over, men vet ikke hva det vil si for de praktiske ytelsene. Honda har vel også en 6hk.

Link to post

Hei.

 

Har  en Mercury 6 hk 4 takt, kjøpte den ny for 3 - 4 år siden.

Brukt ganske mye på jolla, den fungerer faktisk helt problemfritt, jeg har kun byttet girolje og motorolje hvert år.  (sikkert unødvendig men)

 

Lett startet og med integrert tank, min sønn på 10 har dratt den i gang alene et par år.

 

Så kan anbefales.

Redigert av mortya (see edit history)
Link to post

Jeg bestilte meg en Tohatsu 6 hk fra West System for en tid tilbake, men så så jeg at Suzuki har kommet med en helt ny. Ringte da West system igjen og lurte på istedet å kjøpe den. De selger jo begge. "Uten tvil Tohatsu", sa han. Han ville valgt det hver gang. Aldri noe tull. Han kunne loppet meg for en drøy tusenlapp ekstra, men det ble en liten Tohatsu likevel... Har ikke fått kjørt den inn enda, men den er nå utrolig lettstartet og går pent. Hvor pent en ensylindret gårkan vel diskuteres da, men. Ikke mest erfaring, altså.

 

Yamaha har vel to varianter? En nedtrimmet 8-hk og en opptrimmet 4-hk? Sistnevnte ca 15 kg lettere. Har sett begge varianter, men vet ikke særlig om dem, annet enn at jeg har hatt 4 hk 4-takter. Helt grei den og, men den ga veldig billig plastfølelse. Hvorfor den skal koste så mye mer enn andre, vet jeg ikke. Hvorfor gi ti for en 4-hester Yamaha når jeg kan gi ni for en 6-hester Tohatsu? Det var omtrent slik da jeg kjøpte i mai.

 

Kan også nevne at jeg har hatt en 1995 Yamaha 4 hk 2-takter. Da snakker vi nydelig motor, med enorm kvalitetsfølelse i forhold til plastmotoren.

 

Hva man velger er nok mest smak og behag. For meg var det pris og at jeg har hatt en nydelig 9,8 4-takter før. Tohatsu ga mersmak.

 

Edit: Kan nevne at et kjapt pådrag med full gass noen sekunder ga 15 knop med en Viking 370 alujolle. Artig. :-)

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...