Jump to content

Motorvalg på Nordkapp Noblesse daycruiser?

Dagfinnr

Recommended Posts

Tja båten er vel "skapt" for E-tec V6 150 (gjerne HO-utgaven) men Mercury's eminente F150 3-liter er også et bra valg. 

Begge er sterke og relativt lette.

Noe annet enn disse to hadde ikke jeg vurdert tror jeg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nordkapp og Evinrude har vel et samarbeid gående, så Mercury blir kanskje mer styr. Har forresten Mercury ordnet opp i girkassene sine? Ser stadig båter med sort motor bak som tar vareopptelling på antall tenner i girkassen ved hvert girskift...

Men jeg ville uansett gått for feks 150 hk før 130. Det er bedre å kunne dra av litt på gassen ved ønsket fart, enn å ligge å tyne motoren uten at du er helt fornøyd. Hadde en 650 Noblesse med 175 E-tec. Helt greit motorisert, manglet ikke noe, men hadde ikke skadet med mer. Disse ble vel levert med 150-250 maskiner, så jeg var noe under midt i mellom... Så gå for 150 hk. Koster ikke så mye mer, og er verdt kronene...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Trodde Nordkapp i utgangspunktet var prerigget for E-TEC men er ikke sikker.

Men alt går. Har selv vært med og strippet en prerigget Quicksilver/Mercury med doble styreposisjoner, da kunden ville ha Suzuki isteden.

Men Mercury har et klart forsprang etter min mening. Alt er skikkelig profft fra Mercury, særlig Smartcraft instrumentsystemet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ingen tvil om at 9 av 10 båtfrelste hadde valgt 150 hk.

Den er på 2,6 liter mot 130-hesterens 1,7 liter.

Altså 50% større sylindervolum (samme sylindre som 130 men 6 stk istedenfor 4). Det merkes med at båten kommer raskere opp i plan og man kan dra mere av på gass/turtall for komfortabel marsjfart.

Siden hk-avgiften bortfalt er vel ikke prisforskjellen så stor lengre, ca 15-20 %.

Videre har du på 150 hk mulighet for å få ICON elektroniske gass og girkontroller.

Et annet interessant moment for mange er jo at 150 hk-utgaven kan omprogrammeres til vesentlig mere effekt senere om man evt. skulle ønske det (koster vel 5-6000).

Det skyldes jo at 150, 150 HO, 175 og 200 hk deler samme motorblokk og øvrige teknikk.

Forsåvidt kan man jo da like godt kjøpe HO-utgaven med en gang så er det gjort, med ca 165 hk (men den kan også omprogrammeres til enda mere effekt senere om noen skulle ønske det).

http://smartmarine.no/produkt/evinrude-e-tec-150-300-hk-v6/

http://smartmarine.no/produkt/evinrude-e-tec-115-130-hk-60-graders-v4/

Det er vel som vanlig slik at den eneste grunnen til å velge svakere motor er prisen (og det kan jo være en tungtveiende grunn). Så må man huske at prisen ved videresalg også blir noe lavere selv om differansen neppe blir like stor som ny, så man kan vel regne med noen tusenlapper i prisforskjell. Så kan man alltid diskutere hva som er best anvendte penger av å oppgradere motoren eller annet utstyr. Det nevnes jo ofte her at man kommer lettere opp i plan osv.  men jeg vet ikke helt hvor viktig jeg synes det er.

Det er en tilfredsstillelse å komme raskt i plan, men ingen nødvendighet. I løpet av en hel båtsesong tilbringer jeg kanskje 10 minutter på vei opp i plan. Hvis jeg fikk 10 000 kroner for å bruke 5 minutter ekstra opp i plan hvert år og jeg har båten i 10 år, tilsvarer det en timelønn på 1200 kroner for å være på vei opp i plan. Min umiddelbare tanke er at det er godt betalt.

Forbruket vil jeg tro avhenger mer av føreren enn av motoren.

Om du laster båten full av folk og fe en og annen gang, og plutselig sliter med å komme opp i plan så angrer du fort de få tusenlappene du sparte på å kjøpe mindre motor.

For ikke å snakke om lyden da mann, en V6'ers sang  :smiley:

En liten motor blir gjerne presset hardere med derpå mere støy og slitasje. 

Ja andrehåndsverdien med minste motor er også diskutabel. Langt lettere å selge til rett pris med "rett" motorstørrelse på båten.

http://www.evinrude.com/

Denne tror jeg blir bra! selv om jeg ikke er helt overbevist om totakter! men sikkert tøff lyd!

Ja der har det skjedd mye de siste dagene. Var inne der forleden og da var det ingenting der, bare en feilmelding. De klargjorde vel for nye nettsider.

Så da er vel valget ennå lettere, hvis man kan vente på (og evt. har budsjett til) G2 150 hk.

Ikke bare teknologien, men også de mange design/fargevariantene gjør det jo litt morsommere å velge E-tec nå da.

http://www.evinrude.com/en-US/engines/e-tec-g2/150-hp-200-hp.html

2-takter er helt kurant idag. Husk at Optimax har vært på markedet i nesten en mannsalder (siden 1998) og E-tec i ymse varianter nesten like lenge.

BPR har fått dreis på disse sakene etter at de overtok Evinrude tidlige på 2000-tallet.

Mens Optimax derimot nok er på vei ut. De nye 4-takterne til Mercury er overbevisende.

Det spørs helt hva du skal bruke båten til.

Loffe rundt i lav hastighet eller kjøre en del fort.

Selv hadde jeg aldrig vurdert 2t

Og det er vel den eneste grunden til at jeg ikke har Nordkapp.

Hadde en tidligere jeg byggde om til 4t men den vil noen andre også ha.. Og tok den...

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Det spørs helt hva du skal bruke båten til.

Loffe rundt i lav hastighet eller kjøre en del fort.

Selv hadde jeg aldrig vurdert 2t

Og det er vel den eneste grunden til at jeg ikke har Nordkapp.

Hadde en tidligere jeg byggde om til 4t men den vil noen andre også ha.. Og tok den...

Har vært veldig negativ til totaktere og oljeblanding jeg også, selv om jeg hadde en Evinrude 50 hk for mange år siden med VRO oljetank, aldrig et feilslag i mitt eie, men de på 90 tallet med insprøytning var jo ikke helt bra!! det har vel endret seg en god del. Optimax synes jeg har litt for lurvete rykte og liker best Merc 4t.  G2 motorene derimot har jeg stor tro på!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har selv hatt en 2004-modell E-tec 50 og forleden var jeg med en forrykende tur med en Anytec 750 SPD med G2 300 hk.

De som ikke har opplevd E-tec/G2 i real life kan kanskje ikke forestille seg at den virkelig er et godt alternativ til 4T.

Men det er den faktisk, og har vært det helt siden introduksjonen i 2004. Og med G2 så er den enda bedre.

Eksoslukt er helt minimalt, og kraft/moment fra lavt turtall og enkelt vedlikehold er bare noen av fordelene.

Under turen med G2 300 kan jeg faktisk ikke si at jeg la merke til 2-taktslukt i det hele tatt, under mesteparten av turen iallefall.

E-tec bruker dessuten faktisk mindre bensin enn de fleste 4-taktere på tomgang/lav fart.

De som vektlegger støynivå mest vil naturligvis finne at 4-takteren i snitt er noe stillere.

Slik blir når det er dobbelt så mange forbrenninger pr. omdreining på 2-takt.

Her en morsom test som viser forskjell i dreiemoment fra stillestående. Yamaha mot G2:

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...