Jump to content

Motor tilkoblet berederen blir varm kun ved full belastning?


Jan E.

Recommended Posts

To stk Cummins QSD. I instruksjonsboken står det at det er bare å koble på bereder til de ferdige stussene på motoren, og åpne ventilene. Ferdig-ferdig. Eneste er at en må være obs for luft i systemet om det er stor høydeforskjell mellom motor og bereder. Hos meg står inntak bereder noen cm lavere en tilkobling motor, som jeg vil tro teller i positiv retning, og bare ca 30cm slangestrekk.

 

Men så til problemet. Motoren blir nå knappe 20-30gr på tomgang over lang tid. 30-40gr ved deplasementfart, og spretter ganske raskt opp til ca 80 i plan. Stenger jeg ventilene er motoren igjen helt normal som den andre er. -og går opp til ca 80gr uavhengig av fart.

 

Pleier disse tilkoblingstussene å gå utenom termostaten, så motoren automatisk vil gå kaldere? Men skal jo uansett ikke gå så kaldt?

Skal det kanskje kobles opp noe mellom motor og bereder som instruksjonsboken har utelatt?

Hva kan være galt?

 

 

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Så du har ikkje varmevann i berederen heller da, bare lunket vann? Synes dette høres rart ut at motoren blir så kald. At temperaturen kan gå noe ned i oppvarmingspeioden av varmtvannstanken er nok normalt, men når vannet i tanken er oppvarmet, så burde kjølevannet som kommer inn i tanken ha tilnærmet samme temperatur som kjølevannet ut av tanken og dermed ikkje en merkbar nedgang av motortemperaturen.

Link to post

Bårdp, så det er en bedre måte å koble den på en de tiltenkte koblingsstussene som er originalt montert av Cummins på motoren?

 

 

Så du har ikkje varmevann i berederen heller da, bare lunket vann? ...

 

 

Temp i bereder følger motoren ja. Så i plan (og ned mot 1500 o/min) vil det bli godt med varmtvann. Men om en kjører en stund på tomgang igjen så blir bereder egentlig kjølt ned igjen til ca 45gr.

 

 

Varmtvannsuttaket på motoren går ut før termostaten ja. Motoren vil da få mere by-pass av varmeveksleren, men temperaturen på berederen skal jo gå opp ganske raskt. Mulig at termostaten din ikke stenger nok.

 

Når jeg stenger kuleventilen ut til berederen så oppfører temperaturen på motoren seg slik den skal, og helt likt som den andre. Men det kan kanskje være noe med termostaten likevel?

 

 

________

 

Første post her, og test tur var uten ferskvann i berederen. Nå er berederen fylt, og stått med 220v tilkoblet så den var god å varm når jeg startet ny test i dag:

-Under varmkjøring (ca 1300 o/min ca) går den andre motoren opp til 78gr som normalt. Bereder-motoren går til 45gr og forblir der. 

-Når jeg drar på og belaster mer (over 2000 o/min) begynner temp å gå opp til 78gr på den også. Dog en del saktere en andre motoren.

-Når en har gått i plan en god stund holder begge 78/80gr Og holder seg på 78gr helt ned mot ca 1500 o/min. Men under 1500 o/min begynner temp på bereder-motoren å synke igjen javnt med turtall ned mot 45 gr når en er helt på tomgang.

 

 

Hadde de symtomene vært tilstede på den motoren som ikke har bereder så hadde jeg med en gang tenkt at det var noe galt med termostaten. Men når symtomene kun er tilstede når berederen er innkoblet så begynner jeg å lure litt?

Jara Wynja

Link to post

Jeg mener ikke at det er feil på termostaten din, bare at det er en fast by-pass som blir i meste laget når motoren sirkulerer gjennom en bereder i tillegg. Skulle tro at importøren var kjent med dette. Mine motorer har dobbeltvirkende termostater, altså stenger de for by-pass når de åpner for sirkulasjon i varmeveksleren.

Hastighet på kjølevannet er forresten verdt en studie. For rask sirkulasjon gir dårligere kjøling. For langsom sirkulasjon gir ujevn temperatur i motoren og fare for damp i systemet. Noen motorer har ikke termostat men heller en struping i den ene kjølevannsslangen. Noen motorer har egne utluftingskanaler/-rør fra hver sylindertopp. Noen bruker turtallsstyrt elektrisk sirkulasjonspumpe som endrer hastighet ift forventet varmetilførsel....

Kanskje er det på dine motorer en del sirkulasjon igjennom eksosmanifold, turbo m.m. som ikke går via termostaten slik at by-pass'en blir noe høy? Kanskje det ikke gjør noe at motoren går noe kaldt ved lav belastning?

Link to post

Hei!

Varmeproduksjonen i motoren skjer fra start, og reguleres av termostaten ved driftsvarm motor. I ditt tilfelle vil varmetapet (avkjølingen) i beredersløyfa (ved kaldt beredervann) være ca. tilsvarende varmeproduksjonen i ubelastet motor, derfor vil du trenge veeeldig lang tid for å oppnå drifttemperatur på motoren ved tomgangskjøring. Teoretisk vil du ikke oppnå driftstemperatur i motorens ferskvannskrets før vannet i berederen har  tilsvarende temperatur.

For å unngå problemstillingen trenger du kun å redusere sirkulasjonen i berederkretsen ved å strupe inn på en (eller begge) kranene i kretsen. Forsøk f.eks å strup sirkulasjonen til f.eks. kun 25 eller 50 % av full gjennomstrømning, så finner du etter endel prøving og finjustering et "strupenivå" du kan leve med. Da skal du få produsert varmt beredervann samtidig som motoren oppnår driftstemperatur innen "akseptabel" tid. Men du kan selvfølgelig ikke helt unngå at du trenger lenger tid på å få driftsvarm motor.

Lykke til. 

Link to post

Mye enig med SVEE.

Hvis sirkulasjonen igjennom berederen er for stor vil motoren kjøles alt varmeveksleren mot sjøvann orker selv om termostaten er stengt.

Med passelig sirkulasjon vil tanken varmes fort opp, men det så lite av den totale varmeenergien som går med til dette at du knapt ser det på hvor fort motoren blir varm.

Strup ventilen på kjølevannsløyfen til du får normal oppvarming av motoren, så blir nok både motor og bereder fortere varm.

Mons

Link to post

Hei, jeg har samme problem som deg, dog på en enklere motor.

 

Jeg hadde groe i kjølevannsinntaket, og hadde problemer med at jeg ikke fikk inn nok kjølevann, og motoren gikk for varmt da den fikk for lite sjøvann. Fikk spylt gjennom og staket opp systemet, masse sjøvann og mye fint vann som kommer gjennom systemet, men nå får jeg kun varmet varmtvannstanken under gange- tidligere kunne jeg gjøre dette på tomgang.

 

Ser ut som det å strupe inntaket når jeg skal kjøre vann/strøm er en god ide... Billigere enn å kjøpe en vannvarmer ihvertfall.

Bruk vest!

Link to post

Du må ikke strupe sjøvannet da får du fort andre problemer. Strup sirkulasjonen gjennom berederen. Eventuelt koble slangene til tanken på en annen plass på motoren hvor den ikke kortslutter termostaten. kan være du da må inn med en sirkulasjonspumpe men det er da en bagatell. Å kjøre i lengre tid med for kald motor er ikke bra. Du risikerer soting og glasering av sylinderveggene noe som kan få meget dyre konsekvenser.

Link to post

Struping av ventilene ut/inn til bereder var en god ide, og må prøves ut når jeg kommer meg i båten.

 

Bårdp, jeg er fortsatt ikke helt overbevist at tilkobling et annet sted er veien å gå. Vil tro Cummins da hadde satt uttak der isteden om det var et bedre alternativ...

 

Fikk snakket med Cummins Norge, og selv ikke de kunne svare godt på hvorfor og hva som skjer når en koblet til bereder. Så de sendte det videre til hovedkontoret i England som de håpet ville svare.

Så får jeg se hva svaret derfra blir.

Jara Wynja

Link to post

Det som forundrer meg er forsøket ditt med ferdig oppvarmet vann på vvs, og at temperaturen raskt synker i motoren ved redusert rpm.

Hvorfor gjør den det?

Dersom du har STOR lekkasje av varmtvann i vvs kunne det vel skje, men da må du jo kunne sjekke det ved at du da får iskaldt vann...

 

Jeg tenker derfor at det er mer sannsynlig at termostaten er gåen, og står fullt åpen hele tiden.

Enkel jobb å ta ut, og sjekkes ved å koke opp vann. Skal vel åpne på rundt 80°. Er den åpen under det må du kjøpe ny...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Finleste i manualen min, men kan ikke finne noe om et slikt bytte av lokk.

Strupet ventilene til halv åpning som foreslått av Svee, og ble straks fortere varmt  :thumbsup: . Må høre litt med ny eier om det ble passe nå som han får testet det ut i ferien, eller om en skal prøve å strupe litt til.

Takker for tipsene.

 

 

Fikk svar av hovedkontoret i England, og de kunne faktisk ikke si noe fornuftig  :worry: Men sa at jeg kan prøve som jeg foreslo i mailen å strupe ventilene... Jaja, Cummins/Mercruiser viser seg nok en gang som et sted de ikke har peil på Cummins  :thumbsdown: (De har ikke klart å svare på hvordan ta ut spenningsføling på forbruk og start bank når begge styringsenhetene er tilkoblet forbrukbank slik manualen beskriver skal gjøres (nå viser begge volt instrumenten tilstand på forbruksbank). Ikke hvordan en kobler eksterne tankmålere til originalt ledningsnett. Eller hva max strømmtrekk en kan risikere at Mercatode systemet trekker om en ligger et sted hvor det er mye krypstrømmer i marinaen. :diving:

Jara Wynja

Link to post

Er det service eller bruker manual du har ?

 

På Mercruiser 4.2L diesel skal man ha ikke ha ekspansjons tank og ha et annet lokk på varmeveksler med hardere fjær, når man har uttak til "sløyfe" til vannvarmer, ifølge service manual.

Men ikke sikkert det er benyttet på din motor. Cummins er vel litt forskjelling fra Mercruiser VM motorene.

 

Skal du modifisere elektrisk anlegg må du nok se i service manualen, der er alle ledninger opptegnet.

 

Merchatodene trekker vel en konstant strøm uansett ?

Man må ha en spesiell sonde og måle spenning i vannet en meter ut fra drevet, for å se om den fungerer riktig.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...