Cam44 Startet 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2016 Akslingen har saltvannlekasje. Må jeg ha båten på land når jeg har denne løsningen. SE bildet. https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62151/lekkasje_aksel.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Ja, det må du. Mener dette er en mekanisk tetning der du må trekke tilbake propellakslingen for å bytte tetningsringer. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Sett på ekstra ringer ,så slipper du å løsne flensen neste gang det lekker. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Sett på ekstra ringer ,så slipper du å løsne flensen neste gang det lekker. Ville likt å sett hvordan du fikser det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Det kan funke, det. Men slike tetninger, om de blir behandlet korrekt, holder nærmest evig. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Oljetetning? Kun saltvann, ingen olje? Jeg har flere ganger overlevd lenge ved å fylle tjukk gear olje og øke trykket litt. Faren er at du kan få spor i akslingen over tid pga fjærene i simringene...som igjen kan fixes greit ved å forskyve tetninga litt aksialt når du bytter. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Når det blir skifta simmeringer,så er det smart å sette ekstra ringer på akslingen.Om det blir lekkasje seinere,så er det ringer på akslingen,og dermed slipperman å ta av flensen neste gang det er lekkasje Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Volvo-kondomet skal kunne byttes uten å ta båten på land, du må gjøre alt klart, skyve akslingen bakover, dra av den gamle og smette på den nye. Lønner seg å ha noen filler rundt akslingen. Har ikke prøvd selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Men dette er ikke en Volvokondom. Denne må ut, skiftes tetninger i og monteres igjen. Og i mellomtiden har båten blitt halvfull av vann! Jeg ville tatt den på land, uten tvil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cam44 Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Takk for at så mange viste interesse for dette. Det lekker bare vann! Regner med at jeg løfter den på land og forbereder alt før løftet. Hvis akslingen må trekkes ut får jeg problemer med at jeg må ha av propellen da roret står for nært. Alternativt er at jeg kjører med lekkasjen til høsten og setter inn en mindre selvlenende pumpe i mellomtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Cam44 Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hei igjen! Er det mulig å etterstramme foringen som den er idag ved løsne på den blå kondomen Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 For meg ser det ut for å være ei vanlig oljetetting du har. Trykk fra reservoir inn i siden og lufting på topp. Om det lekker bare vann vil det si tomt for olje. Har jeg rett i det vil du redusere slitasje og lekkasje ved å fylle tjukk olje og øke trykket litt for å fortrenge vannet. Kanskje du kan leve med det ut sesongen. Løsner du på slangeklemmene kommer sjøen rett inn. Sitér dette innlegget Link to post
Cam44 Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Da har båten levd en sesong med lekasje i pakkboksen. Presset litt fett inn ved å ta av slangene . Dette var ikke smart da den er vannavkjølt og jeg fikk faktisk høyere temp på motoren. Det ble tydelig større motstand mellom aksel og pakkboks. Her kunne det blitt havari da jeg ser at boksen har dreid en kvart omdreining i forhold til utgangspunkt. Ikke bra! Problemet nå er at jeg trenger nye pakninger og overhalling av boksen. Finner ikke typen på nettet. Dette er en Strong Seal pakkboks vannakjølt med seirenummer 029647 må være fra år 2000. Se også bilde i første innlegg. Aksling diameter er 44.5 mm eller 1 3/4 tomme. Er det noen der ute som har løst dette før? Skal på båtmessa i Lillestrøm idag og søker derfor info grunnlag. Ha en fin dag der ute! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Sjekk Tides Marine på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) Hei. På min ble det byttet i 2013 men vet ikke hvilken type, ser ut som Tides som Hulda skriver over. Kan se om jeg finner noe navn på dem senere i dag. Redigert 23.Mars.2017 av Knappern (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) Det behøver du ikke, det er Tides Marine: https://www.tidesmarine.com/ Utmerkede produkter av høy kvalitet. Måter å knekke dem på: Tørrkjøring, tilsett olje, tilsett fett. Ellers tilnærmet evigvarende, antar mer enn 5000 driftstimer om drivlinjen er rettet til spec. Bare få lov til å legge til: Hvis du er uskikker på hvordan tetningen fungerer, eller har knekt den med noen av ovennevnte metoder, bytt hele greia. Betrakt tetningen da som 'ikke reparerbar'. Les monterings/bruksanvisning. Redigert 23.Mars.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.