Jump to content

sunseeker camargue, lekkasje på aksel gjennomføring

Cam44

Recommended Posts

Takk for at så mange viste interesse for dette.

Det lekker bare vann!

Regner med at jeg løfter den på land og forbereder alt før løftet.

Hvis akslingen må trekkes ut får jeg problemer med at jeg må ha av propellen da roret står for nært.

Alternativt er at jeg kjører med lekkasjen til høsten og setter inn en mindre selvlenende pumpe i mellomtiden.

For meg ser det ut for å være ei vanlig oljetetting du har. Trykk fra reservoir inn i siden og lufting på topp. Om det lekker bare vann vil det si tomt for olje. Har jeg rett i det vil du redusere slitasje og lekkasje ved å fylle tjukk olje og øke trykket litt for å fortrenge vannet. Kanskje du kan leve med det ut sesongen. 

Løsner du på slangeklemmene kommer sjøen rett inn.

• 8 måneder senere...

Da har båten levd en sesong med lekasje i pakkboksen. Presset litt fett inn ved å ta av slangene . Dette var ikke smart da den er vannavkjølt og jeg fikk faktisk høyere temp på motoren.

Det ble tydelig større motstand mellom aksel og pakkboks. Her kunne det blitt havari da jeg ser at boksen har dreid en kvart omdreining i forhold til utgangspunkt. Ikke bra!

Problemet nå er at jeg trenger nye pakninger og overhalling av boksen. Finner ikke typen på nettet.

Dette er en Strong Seal pakkboks vannakjølt med seirenummer 029647 må være fra år 2000. Se også bilde i første innlegg.

Aksling diameter er 44.5 mm eller 1 3/4 tomme.

Er det noen der ute som har løst dette før?

Skal på båtmessa i Lillestrøm idag og søker derfor info grunnlag.

Ha en fin dag der ute!

Det behøver du ikke, det er Tides Marine: https://www.tidesmarine.com/

Utmerkede produkter av høy kvalitet. Måter å knekke dem på: Tørrkjøring, tilsett olje, tilsett fett. Ellers tilnærmet evigvarende, antar mer enn 5000 driftstimer om drivlinjen er rettet til spec.

Bare få lov til å legge til: Hvis du er uskikker på hvordan tetningen fungerer, eller har knekt den med noen av ovennevnte metoder, bytt hele greia. Betrakt tetningen da som 'ikke reparerbar'. Les monterings/bruksanvisning.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...