Jump to content

Tohatsu 9.9 totakter yter ikke mer enn 50%

HerrGregersen

Recommended Posts

Hei, jeg henvender meg her som et siste desperat forsøk før jeg leverer motoren min til verksted.

Den har alltid gått som ei klokke frem til i fjor sommer, da ville den ikke yte mer enn 50% uansett hvor mye gass jeg ga, og innimellom stoppet den uten grunn (som regel hvis jeg kjørte på med mye gass).

Etter å ha lest meg fram til at det sannsynligvis var rusk i forgasseren som var problemet så skrudde jeg den av og rensen den i fjor høst da jeg tok opp båten. Jeg startet motoren etterpå og den gikk da fint på tomgang, men jeg fikk ikke prøvd å kjøre med den da båten allerede var på land.

Da jeg skulle kjøre motoren i år sleit jeg med å få startet den, og når jeg endelig får start på den så stopper den innen et par minutter. Den yter heller ikke mer enn ca. 50% samme hvor mye gass jeg gir og den går veldig ujevnt. Det høres nesten ut som om det "spyttes" bensin inn i den.

Jeg har ikke peiling på båtmotorer, men jeg har lest på tidligere forumtråder og prøvd følgende tiltak:

- Tømt bensintanken og vasket godt ut av den
- Fyllt tanken med fersk bensin og riktig oljeblanding
- Tømt bensinslangen, blåst ut av den og sjekket at den er tett hele veien
- Renset alle bensinfiltre
- Demontert forgasseren igjen og blåst luft gjennom den
- Sjekket choke-vaieren
- Byttet tennplugger

All hjelp mottas med stor takknemlighet!

Jeg har skrudd forgasseren skikkelig sammen igjen ja. Men uansett så begynte jo problemene før jeg demonterte den. Jeg vet ikke helt hva du mener med "pasninger i innsuget er intakte", men jeg har i alle fall vært inne på tanken med falsk luft og sjekket hele drivstoffsystemet fra tank frem til bensinpumpa, og jeg har ikke klart å finne noen hull i systemet. Men det var kanskje ikke det du tenkte på, og det finnes kanskje en bedre måte å sjekke for falsk luft på enn bare visuell inspeksjon?

Jeg prøvde å bytte plass på dem, men det var fysisk umulig på grunn av lengden på kabelen til hettene. Så da er det hvertfall ikke det.

Jeg snakket med en mekaniker som syntes det hørtes ut som et problem med forgasser. Så jeg skal ta med forgasseren til han til uka for å blåse igjennom med trykkluft (i stedet for luft på boks som jeg har gjort) og så får vi se om det hjelper :)

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...