HerrGregersen Startet 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2016 Hei, jeg henvender meg her som et siste desperat forsøk før jeg leverer motoren min til verksted.Den har alltid gått som ei klokke frem til i fjor sommer, da ville den ikke yte mer enn 50% uansett hvor mye gass jeg ga, og innimellom stoppet den uten grunn (som regel hvis jeg kjørte på med mye gass).Etter å ha lest meg fram til at det sannsynligvis var rusk i forgasseren som var problemet så skrudde jeg den av og rensen den i fjor høst da jeg tok opp båten. Jeg startet motoren etterpå og den gikk da fint på tomgang, men jeg fikk ikke prøvd å kjøre med den da båten allerede var på land.Da jeg skulle kjøre motoren i år sleit jeg med å få startet den, og når jeg endelig får start på den så stopper den innen et par minutter. Den yter heller ikke mer enn ca. 50% samme hvor mye gass jeg gir og den går veldig ujevnt. Det høres nesten ut som om det "spyttes" bensin inn i den.Jeg har ikke peiling på båtmotorer, men jeg har lest på tidligere forumtråder og prøvd følgende tiltak:- Tømt bensintanken og vasket godt ut av den- Fyllt tanken med fersk bensin og riktig oljeblanding- Tømt bensinslangen, blåst ut av den og sjekket at den er tett hele veien- Renset alle bensinfiltre- Demontert forgasseren igjen og blåst luft gjennom den- Sjekket choke-vaieren- Byttet tennpluggerAll hjelp mottas med stor takknemlighet! Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Demonterte du alle deler som demonteres kan i forgasseren, har du sjekket at det er gnist på begge sylindere. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Har du sjekket om det hjelper å pumpe med blæra på bensinslangen når den fusker? Hvis det hjelper kan det kanskje være feil med bensinpumpe? Dårlig membran eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
HerrGregersen Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Jeg har prøvd å pumpe med blæra når motoren går men den stopper selv da. Jeg har også prøvd å koble ut tennpluggene separat og starte motoren med bare en tennplugg, og det går bra, men motoren stopper igjen etter 10-20 sekunder. Jeg vet ikke hva dette kan fortelle om motoren. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Tror kanskje jeg ville sjekket membranen i bensinpumpen, altså på motoren. Mulig den er sprukket. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
HerrGregersen Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Hm, hvis jeg har oppfattet det riktig er bensinpumpen den lille "fyrstikkboksen" som bensinslangen går inn i. Denne har jeg også demontert og renset (for den sitter fast på forgasseren) og membranen ser hel ut ved visuell inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Kan høres ut som det er samme symtomer som våres 2006 Tohatsu. Her var forholdet forgasseråpning og tenning feil. Sitter et stag ved forgasser, på staget er det en justering med settskrue. Prøvde meg frem og fikk den til å gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
HerrGregersen Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Min motor er også 2006 modell, så jeg skal prøve det i dag. Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Fint om du gir tilbakemelding uansett utfall av dagens prøve for slike tråder gir mye læring til mange av oss! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HerrGregersen Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg skal holde dere oppdatert. Hvis det er flere ting jeg burde sjekke så kom gjerne med flere råd. All hjelp mottas med takk! :) Sitér dette innlegget Link to post
HerrGregersen Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg har nå prøvd å justere både skruen som går rett inn i forgasseren og prøvd flere justeringer for staget som går mellom forgasseren og giret. Ingen av delene virket. Noen andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 (redigert) Er du sikker på at forgasseren er tilstrekkelig skrudd til? Og at pasninger i innsuget er intakte. Jeg tenker nå på om maskinen suger falsk luft. Redigert 30.Juni.2016 av simon_a (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
HerrGregersen Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg har skrudd forgasseren skikkelig sammen igjen ja. Men uansett så begynte jo problemene før jeg demonterte den. Jeg vet ikke helt hva du mener med "pasninger i innsuget er intakte", men jeg har i alle fall vært inne på tanken med falsk luft og sjekket hele drivstoffsystemet fra tank frem til bensinpumpa, og jeg har ikke klart å finne noen hull i systemet. Men det var kanskje ikke det du tenkte på, og det finnes kanskje en bedre måte å sjekke for falsk luft på enn bare visuell inspeksjon? Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Skal være: pakninger. Autokorrekt greier som føkker det til for meg. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
sebba2 Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Sikker på at den tenner på rett tid? På meg måtte jeg bare bytte plass på coilene :DD Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
HerrGregersen Svart 1.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Det er jeg absolutt ikke sikker på. Hvordan finner man ut av det og hva er coilere? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 (redigert) Bare til å prøve :D Den vil ikke gå bra hvis coilene er koblet på feil plugg/feiltenning/tenning på feil tidspunkter edit---Coilene er tennplugghetene som gir strøm til tennpluggene Redigert 2.Juli.2016 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
HerrGregersen Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Takk for forklaring :) Det vil ikke skade motoren å bytte om på coilene? Men jeg tviler på at det er det som er årsaken, for jeg byttet tennpluggene først etter at jeg fikk problemene med motoren... Uansett, verdt et forsøk hvis det ikke skader motoren! Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Det skal ikke kunne skade noe :D Bare bytt plass på tennplugghettene. Det er ikke verre enn det! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
HerrGregersen Svart 3.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Jeg prøvde å bytte plass på dem, men det var fysisk umulig på grunn av lengden på kabelen til hettene. Så da er det hvertfall ikke det. Jeg snakket med en mekaniker som syntes det hørtes ut som et problem med forgasser. Så jeg skal ta med forgasseren til han til uka for å blåse igjennom med trykkluft (i stedet for luft på boks som jeg har gjort) og så får vi se om det hjelper :) Sitér dette innlegget Link to post
HerrGregersen Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Det hjalp ikke, så nå er jeg helt rådvill. Jeg tror jeg rett og slett bare får kjøre motoren opp på verkstedet i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
HerrGregersen Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Oppdatering: Jeg tok den til verkstedet. De tok ut forgasseren og renset den med UV-vask. Da de satte forgasseren inn igjen virket motoren som den skulle! Da kan jeg endelig nyte sommeren på sjøen :) Takk for alle innspill og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.