kent ove Startet 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2016 Kjøpte ein brukt hansvik 14 speed som eg har ein 25 hk tohatsu 2takt på, var og prøvde båten på sjøen i dag og merket den hoppet og slo i sjøen samme hva fart eg hadde. Har noen kjennskap til disse båtene ? Skal dei være slik ? Er det noe man kan gjøre for å få båten til å gå roligt i sjøen ? Håper noen kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Dette er en lettplanende båt med flat bunn. Prøv å tilte motoren ett hakk inn. Sitér dette innlegget Link to post
kent ove Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 har prøvd det, men spretter om den står på innerste hakket. Finner på kavitasjonsplaten kan det hjelpe ? Høyde justering på motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Ta båten på land og sett den på noen paller. Tilt motoren ned og lås den. Røsk og riv i undervannshuset. Bøyer akterspeilet seg? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Vann i dobbelbunn? Sitér dette innlegget Link to post
kent ove Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Akterspeilet ser stabilt ut, denne båten har lensepumpe fra dobbeltbunn , slik at vannet i dørk renner ned dit og blir pumpet ut. Så er ikkje vann i dobbeltbunn. Takk for innspell, Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg hadde også en 14 Speed for en del år siden, og hadde samme problem. Jeg løste problemet med å legge litt bly under den fremre toften. Litt tyngde der fremme hjalp mot denne dabbingen. Sitér dette innlegget Link to post
kent ove Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 har kun ein tofte på midten av båten med rom oppi. er det der du meinte du hadde bly oppi ? Husker du hvor mange kilo du måtte ha ? Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Monter SmartTabs Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 (redigert) har kun ein tofte på midten av båten med rom oppi. er det der du meinte du hadde bly oppi ? Husker du hvor mange kilo du måtte ha ? Ja, stemmer. Kjøpte slike blyplater man brukte til piper/skorsteiner, og skrudde den fast under den midtre tofta. Antar den veide 10-15 kg. Tror ikke det er så mye som skal til for å få litt bedre vektfordeling i båten. Redigert 1.Juli.2016 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Jeg hadde en sånn båt en gang. Hadde en 25hk Yamaha på den (kort stamme) Jeg ble aldri fornøyd med å sitte på baktofta og kjøre. Fremre tofte er for langt fram, så jeg lagde meg en stol og prøvde meg frem. Det ble til at jeg lagde styrekonsoll på fremre tofte og satt på stol bak den. Det ble for meg beste plassering og jeg fikk da en båt med null planingsterskel og som gikk 100% rolig i sjøen. Beste båten jeg har hatt :) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
kent ove Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 ok , takker for hjelpen, eg kjøpe slike hydrofoil vinger, får prøve disse i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 10- 15 liter vann i tanken i baugen gjør susen... Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Har du kort eller lang stamme på motoren?Denne båten er bygget for kort stamme. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Mihna Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Hadde en slik med 30hk Johnson. Monterte styrekonsoll og det ble den beste og raskeste båten i sin størrelse i kilen. Målt nøyaktig til 32 knop med 2 voksne ombord. Super båt ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.