Jump to content

Ferie - hva gjør jeg med båten?

MegaTrondy

Recommended Posts

Hvilken type båt har du? Er det en åpen båt, ala skjærgårdsjeep eller lignende med selvlensende dørk så må selvlensingen være åpen. Eventuelle andre gjennomføringer under vannlinja bør stenges. Det gjelder også for alle andre typer båter med gjennomføringer under vannlinja.

Har du elektrisk lensepumpe ombord er det greit å sjekke at det er strøm på batteriet og at lensepumpa virker.

Det er også greit å sjekke at fortøyningene er passe stramme, eventuelle rykkdempere er i orden og at tauverket ikke er slitt.

Ligger båten for seg selv eller i båthavn? Det går jo an å spørre en båtnabo i havna om hun/han gidde stikke turen bortom din båt for en liten sjekk hvis de skal i havna uansett? Der jeg ligger har jeg vekslet telefonnumre med flere langs flytebrygga, skjer noe med min ringer de, og motsatt hvis det skjer noe med deres. Ordner selvfølgelig opp slikt som fortøyninger og fendring hvis det skulle være noe, men greit å ringe hvis man f.eks. hører ei pumpe som går inni en låst båt eller lignende.

Gjør alltid overnevnte tiltak før jeg skal på ferie (slikt som fortøyninger har jeg alltid på stell uansett, men ventilene står åpne når jeg ikke er på ferie siden jeg bor ombord). Så lenge ikke båten blir liggende å gnikke inntil brygga eller synker på grunn av lekkasje går det som regel ganske greit å være borte opptil flere uker :wink:

Det er en større snekke. Den er ikke selvlensende, men har plane om å få installert pumpe med nivå vakt etter ferien. Rekker det ikke før, og båten er tett hvis jeg stenger ventiler. Ligger i en marina. Er helt ny, så kjenner ikke noen ennå. Alle har nummer til alle vel å merke, så policyen i båtlaget er å hjelpe hvis noen ser noe galt. Ligger ganske beskyttet, men ligger yttesrt på den innerste flytebryggen, og nordavinden kan være stygg.

Får du båten tett og fortøyningene og fendring er i orden går det oftest godt :wink:

Er du usikker på dette med nordavinden kan du eventuelt legge ekstra fortøyninger på den siden av båten der tauverket får mest belastning. Kjører alltid doble fortøyninger foran og akter vinterstid selv, men da stormer det jo ofte litt. Det er også en fordel med spring hvis du ikke har dette fra før (fortøyninger som går fra midten av båten fram og bak slik at båten også hindres langsgående bevegelse). Denne illustrasjonen viser to måter å bruke spring, litt avhengig av om du har kryssholt midtskips eller ikke.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Selv om du er helt fersk i båtforeningen, svarer det seg absolutt å spørre noen om de kan ha et øye med båten. Spør enten formann, havnesjef eller noen som har båtplass i nærheten av deg, og forklar situasjonen. Da har du vist at du bryr deg. Det er ingenting som stiller en båteier i verre lys enn å satse på at andre følger med og ordner opp. 

Vi har minst tre båter som går ned hvert år, hovedsaklig vinter, fordi eier satser på at andre passer på båten. Og, dessverre, er det ofte de samme båtene/eierene hvert år. Hadde de kommet og gitt beskjed om at de feks reiste til Spania hele vinteren og ikke hadde mulighet til å ta båten på land og passe den, men spurte om vi kunne hjelpe med å passe på båten, ville holdninger vært helt annerledes.

Og den beste måten å bli kjent med folk i havna på, er å ta kontakt. Båtfolk har vanligvis ingen problem med å hjelpe. Bare spør først...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...