per_larssen Startet 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2016 (redigert) Hei, har kjøpt meg båt, og har en henger på 750kg totalvekt. Min 17 fot med motor er 100kg for tung. Kommer til 850 kg totalt. Hvis jeg må kjøpe 1000kg, så må jeg vel ta E på sertifikat. Hvordan vil hengeren tåle de ekstra kiloene. Skal 1 gang i året på service 2x 20km. Samt båten skal vinterlagres på henger. Redigert 29.Juni.2016 av per_larssen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 (redigert) Hvis veien er god og farten moderat så går det nok helt greit teknisk sett. Men står veivesenet med vekt og kontrollerer så spørs det om marginene blir på din side, selv om de sikkert har noe slingringsmonn. Det du kan gjøre er jo å ta ut batteri, dregg og annet og tømme tanken mest mulig (eller ta ut tank om den er løs). Er du fortsatt 100 kg over da? Kanskje du kan ta service selv etterhvert Min 1100 kgs henger tar 840 kg nyttelast. 18 fots båt + 115 hk motor er ca 750 kg netto. Med full tank og div. annet er jeg akkurat på grensa men det går bare fint. Redigert 29.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Wallas Service Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 100 kg overvekt på henger kan koste dyrt om du blir tatt på fersken. Og det er ikke sikkert du må ta E for å kjøre med den. Sjekk vognkortet ditt hva du kan dra på bilen, og at tillatt totalvekt ikke overstiger 3500 kg. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
bellen Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Vogna tåler det nok hekt sikkert uten problem. Eg har ei 750 kg vogn til min 18 fots skjærgårdsjeep, og det er ingen problem å drage den med vogna. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 (redigert) Hengeren tåler nok den ekstra vekten, det er lovligheten som kan være problematisk. Hvis hengeren ikke har brems så er det ikke tillatt med mer enn 750kg totalvekt, uavhengig av hvilket sertifikat du har og hva bilen kan trekke. Redigert 30.Juni.2016 av Smurph (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
The Saint Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hvor har du det i fra at en henger uten bremser ikke kan trekkes etter en bil om den veier over 750 kg på klasse B førerkort? Er jo bilens vognkort som bestemmer dette. Står bilens tillate vekt begrensninger både med og uten bremser på hengeren. (Men klasse C1 gjelder det 750 kg begrensning om du ikke har C1E). 750 kg gjelder også om bilen har høyere total vekt enn 2750 kg. (På klasse B). Tilhengeren kan heller ikke ha høyere totalvekt enn bilen på klasse B førerkort. Selv om det er tilatt med tyngre henger i vognkortet. Men over til det trådstarter spurte om. Tåler hengeren det? Sannsynligvis, ja. Så sant vi ikke snakker om en eldre og slitt henger. Tillhengere blir som regel tester med god lastemargin. Så tillat totalvekt er ofte 2/3 deler av hva hengeren faktisk tåler. (Ny henger). Men hva loven sier om saken er jo en helt annen ting. Om du kjører med 750 kg henger som totalt veier 850 kg. (Men alikevel er innenfor hva du lovlig kan trekke på bil og førerkort). Så blir du bøtlagt for uforsvarlig last og må sette igjen hengeren på stedet. Om totalvekten overstiger din førerkort klasse. Så blir du i tillegg bøtlagt for å kjøre kjøretøy som du ikke har gyldig førerkort klasse på. (Sist jeg ble stoppet med for tung henger så kostet det meg 6000 kr). Bøtene øker om du blir tatt gjentatte ganger. Så det er ikke å annbefale. Mye billigere å kjøpe riktig henger. Husk også at max lovlig hastighet med henger uten bremser er 60 kmt. Med bremser 80 kmt. Unntaket er hengere under 300 kg. Da er det gjeldende kmt hastighet hengeren er bygd for som gjelder og selvfølgelig skilting på stedet. . Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Grunnen er at det ikkje finnes biler som er godkjent med en hengervekt over 750kg som er ubremset i tillegg til at det ikkje finnes ubremsede hengere som har tillatt totalvekt over 750 kg Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 (redigert) Hvor har du det i fra at en henger uten bremser ikke kan trekkes etter en bil om den veier over 750 kg på klasse B førerkort? Er jo bilens vognkort som bestemmer dette. Står bilens tillate vekt begrensninger både med og uten bremser på hengeren. (Men klasse C1 gjelder det 750 kg begrensning om du ikke har C1E). 750 kg gjelder også om bilen har høyere total vekt enn 2750 kg. (På klasse B). Tilhengeren kan heller ikke ha høyere totalvekt enn bilen på klasse B førerkort. Selv om det er tilatt med tyngre henger i vognkortet. Men over til det trådstarter spurte om. Tåler hengeren det? Sannsynligvis, ja. Så sant vi ikke snakker om en eldre og slitt henger. Tillhengere blir som regel tester med god lastemargin. Så tillat totalvekt er ofte 2/3 deler av hva hengeren faktisk tåler. (Ny henger). Men hva loven sier om saken er jo en helt annen ting. Om du kjører med 750 kg henger som totalt veier 850 kg. (Men alikevel er innenfor hva du lovlig kan trekke på bil og førerkort). Så blir du bøtlagt for uforsvarlig last og må sette igjen hengeren på stedet. Om totalvekten overstiger din førerkort klasse. Så blir du i tillegg bøtlagt for å kjøre kjøretøy som du ikke har gyldig førerkort klasse på. (Sist jeg ble stoppet med for tung henger så kostet det meg 6000 kr). Bøtene øker om du blir tatt gjentatte ganger. Så det er ikke å annbefale. Mye billigere å kjøpe riktig henger. Husk også at max lovlig hastighet med henger uten bremser er 60 kmt. Med bremser 80 kmt. Unntaket er hengere under 300 kg. Da er det gjeldende kmt hastighet hengeren er bygd for som gjelder og selvfølgelig skilting på stedet. . Her tror jeg dessverre du tar feil. 750 kg er maks tillatt totalvekt uten brems. http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger Redigert 30.Juni.2016 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Bøter er en ting. Hva med en eventuell ulykke. 100 kg er prosentvis ganske mye på en liten henger Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 (redigert) Og hvor stor er bilen? Min bil drar 3,4 tonn så 800 kg merkes nesten ikke. Redigert 30.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kallethekid Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Og hvor stor er bilen? Min bil drar 3,4 tonn så 800 kg merkes nesten ikke. Med en sterk tung bil merker du ikke hengeren så mye når du akselererer men du merker 800 kg ubremset henger hvis du må bråbremse. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Eg drar min båt som er på totalvekt på rundt 850 kg med en Ford connect med 75 illsinte dieselhester. Om du holder deg til max hastighet som er 60km/t så er det ingen problem med bremsing heller. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Ikke usannsynlig at du kan trekke en henger med 1000 kg totalvekt. Jeg hadde en hss 1200 henger og kjørte den lovlig med en Mercedes e-klasse på B-lappen. Hvilken bil har du? Hvordan har du regnet vekten? Oppgitt vekt på båt pluss motor? Da kan du nok legge på litt.. Veier alltid litt mere.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kallethekid Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg hadde en hss 1200 henger og kjørte den lovlig med en Mercedes e-klasse på B-lappen. Men da hadde du vel bremset henger? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Ja klart det;) får vel ike så store uten bremser.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tilplan Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Det finnes hengere som har tillatt totalvekt på 900 kg. Hadde selv en slik en gang. Med Galaxy/S-max/Mondeo 2 liter diesel fra rundt 2007 er maks totalvekt på bil 2505 kg og dermed kan en ikke ha henger med høyere totalvekt enn 995 kg og da var denne perfekt. Det er gjerne også mulig å kjøpe en 1000 kg henger og nedregistrere den til det bilen klarer. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Jeg vil si at de fleste "vanlige familiebiler" kan trekke hengere rundt 1500 kg hvis man har BE-førerkort. BE koster 6-7 tusen å skaffe og jeg synes dette er en god investering hvis man skal trekke litt forskjellige henger. Det kan fort bli dyrere å bli nødt til å skifte henger, eller i verste fall få bot før å kjøre ulovlig. For å komme tilbake til trådstarterens spørsmål, er jeg overbevist om at selve grunnkonstruksjonen: rammen, aksel, kulekobling o.l. tåler litt overlast da dette beregnes med gode marginer. Derimot ville jeg tatt en kikk på systemet for å støtte og trekke opp båten. Mange billige hengere har spinkle konstruksjoner der båten kan hvile på kun to eller tre punkter som er sikret med forholdsvis tynne og spinkle skruer. Det er også greit å hvite vekten på båten. Jeg jobber med hengere og vil påstå at de aller fleste av oss har en tyngre båt en det vi tror. Vekten som er oppgitt fra fabrikk er ofte tom båt uten utstyr som batteri, anker+kjetting, drivstoff og alt annet rask vi gjerne sleper med oss. Ikke uvanlig å se båter rundt 20 fot som veier 400-500 kg mer en det eieren tror. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Jeg vil si at de fleste "vanlige familiebiler" kan trekke hengere rundt 1500 kg hvis man har BE-førerkort. For å komme tilbake til trådstarterens spørsmål, er jeg overbevist om at selve grunnkonstruksjonen: rammen, aksel, kulekobling o.l. tåler litt overlast da dette beregnes med gode marginer. Fleste familie biler kan trekke 1500kg? Er ikke så mange familie biler som kan trekke 1500kg lovlig. At bilen har god margin på ramme,kule osv. Hmm vel du skal vel ikke har No særlig mer enn 80kg på kula, har du det har du lastet hengeren feil. Men dette blir gjort mye feil på hele tiden (av meg selv iallefall ?) Jeg har selv dratt en henger og gravemaskin med en total vekt på 4,2tonn. Bilen var en caddy maxi og kunne lovlig dra 1100kg her sprengte jeg alle grenser!! Godt bremsene på hengeren var bra, kunne faktisk merke når henger bremsen hjalp meg. Men om hengeren tåler 100kg ekstra? Ja.. Tåler nok 600kg også, men det er ikke lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Jeg vil si at de fleste "vanlige familiebiler" kan trekke hengere rundt 1500 kg hvis man har BE-førerkort. For egen del er jeg faktisk overrasket over hvor mange "vanlige" familiebiler som IKKE kan trekke 1500 kg. Har BE-førerkort og både vare og båthenger, har hatt det i mange år, og derfor nettopp vært oppmerksom på denne problematikken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kallethekid Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Kanskje jeg var litt rask, har ikke full oversikt men har siste ukene vært borte i VW golf 1500 kg, Volvo V70 1800 kg, Mercedes c-klasse 1500 kg, Skoda octavia 1500 kg. Mulig andre biler har lavere tillatt hengervekt. Terje Ø: når jeg nevnte marginer tenkte jeg på hengerkonstruksjonen og ikke bilen, men jeg er overbevist om at også den er overdimensionert. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Kallethekid, alle disse vektene vil jeg tro forutsetter BE. Med kun B vil det bli for høy totalvekt. På Galaxy/S-max/Mondeo vil det være 1700 - 1800 kg med BE, men som sagt kun 995 med B. Trådstarter har ikke BE. Tok det selv for noen år siden og vil anbefale å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Det er jeg klar over. det var derfor jeg skrev "Jeg vil si at de fleste "vanlige familiebiler" kan trekke hengere rundt 1500 kg hvis man har BE-førerkort. BE koster 6-7 tusen å skaffe og jeg synes dette er en god investering hvis man skal trekke litt forskjellige henger. Det kan fort bli dyrere å bli nødt til å skifte henger, eller i verste fall få bot før å kjøre ulovlig. " Sitér dette innlegget Link to post
jonemm Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Det var da voldsomt til synsing rundt hva som er lov og ikke lov til å dra. Gå inn på vegvesen.no sin tilhengerkalkulator og legg inn reg.nr på bil. Da får en opp oversikt på hvilken vekt en kan dra med B, B96 og BE. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Kjør avgårde, du vinner nok i lotto før du får problemer av betydning med 100kg overlast. Hengeren har ingen problemer med 100 kg for mye, men viktig med riktig lufttrykk i dekkene.. Terje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.