Jump to content

Lewmar ankervinsj går bare ut, ikke inn.

rkringl

Recommended Posts

Jeg hjalp en kar en gang som ikke fikk ankeret opp da han skulle hjem fra uthavna med en helt ny båt. Vinsjen virket bare nedover og det vaqr ingen lyd eller klikk når du prøvde å kjøre ankeret opp. Det var tydeligvis bryteren på dasjbordet som ikke ga kontakt for anker ned. Jeg tok ut bryteren, ga ham en ledningsstump og viste hvordan han kunne bruke den til å kortslutte bryteren med. Ellers hadde han kanskje ligget der enda . . . .?

Dette var en bryter av type "rocker swirch". Sånne unngår jeg konsekvent etter mange dårlige erfaringer fra både bil og båt. Nå er det kun "toggle switch" av beste kvalitet som gjelder for meg.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils...har forsøkt bryter I cockpit, på fly og fremme I baugen på egen bryter uten hell :(

Mistenker også at det er releet, men finner det ikke.

Har hatt båten I kort tid, så mye nytt å finne ut av. ....

Hva med å kryss-bytte ledningene inn på vinsj-motoren for å isolere problemet? Jeg hadde samme problem med samme vinsj, men fant til slutt releet bak en vegg i motorrommet. Her var det en sikring som var gått. Hvis du sender en person ned der mens du kjører ut ankeret, vil ikke vedkommende kunne høre hvor det klikker?

På min var det børstene på motoren som hadde satt seg i holderen. Sjekk rele og brytere(om motoren får strøm begge veier) Får motoren strøm kan det være børstene. Hvis ikke er det bryter, sikring eller rele muligens. Hvis det er dekksversjon(med hus på) står det at rele sitter i vinsjen. Kan sitte automatsikringer/sikringer ved batteriet.

Redigert av Seasu (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...