Jump to content

Båtfører prøven for personer med lese og skrive vansker i Bergen


neguarD

Recommended Posts

Jeg tok selv båtførerkurs på nett, og det var ingen 2-dagers-begrensning. Jeg kunne bruke en hel måned på å forberede meg på prøven.

 

Jeg anbefaler å ta kurset på nett, det er illustrasjoner, animasjoner og videoer, og hvis du selv har noenlunde kontroll på hvordan man ter seg til sjøs, kan dere diskutere situasjonene sammen (vikeplikt, lanterner osv).

Link to post

Dette er en velkjent situasjon.

Men problemet er at vi som i mange år har drevet seriøse båtførerkurs, som går over flere kvelder, med kartseilas, massevis av oppgaver og til og med praksisturer som en del av båtførerkurset   -   vi har mer eller mindre gitt opp .....

Årsaken er dessverre at markedet oversvømmes av "tullekurs" med alt på en helg, til og med "alt-på-en-dag-med-100%-beståttgaranti".

Heldigvis har nå Sjøfartsdirektoratet slått ned på galskapen, men jeg har en "svensk tro" på at de verste kurssjarlatanene vil rette seg etter innstrammet regelverk.

 

Slik er det blitt, sørgelig men sant!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ja, mulig eg var litt uklar her.

Vi har leitet på internett etter kurs, men det vi er ute etter er altså et klasseroms kurs som deler det opp på flere kvelder en de 2 dager som er vanlig.

Må ha kortere økter og mer tilrette lagt opplegg.

Rart at man finner slikt for bilførere men ikkje noe for båt folket.

 

Forbannet når 16åringen må kjøre lovløst med gummibåten fordi det ikkje finnes noe godt opplegg for kurs.

Link to post

Jeg tror dessverre det er omtrent helt slutt med skikkelige klasseromskurs over flere kvelder. Folk flest velger jalla-kursene på internet bare for å få lappen uten å bry seg med om de lærer noe eller ikke og dermed så er de seriøse kursene totalt utkonkurert. :nonod:

 

Når jeg tok båtlappen i "gamle dager" (2010) så tok jeg ett kveldskurs som gikk over 5 kvelder, 2-3 timer hver kveld. Det er noe av det mer lærerike jeg noensinne har begitt meg ut på. På tross av at jeg har vært vant med båter siden før jeg kunne gå så lærte jeg utrolig mye! Kursholderen hadde ett helt liv med erfaring fra kystvakten og tankflåten og hadde kursene som nærmest en hobby i pensjonistalderen og var rett og slett utrolig flink til å dele på erfaringene sine.

 

De stakkarene som må nøye seg med 2-timers intensivkurs med beståttgaranti eller nettkurs aner rett og slett ikke hva de går glipp av....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Slike kurs som trådstarter etterlyser, er det vel stort sett bare Baatskolen Poseidon som tilbyr.

 

Tidligere i vår hadde jeg "noen følere ute" for å sjekke interessen for å starte opp kurs i Bergen/ Haugesundsområdet, inkludert praksistur på fjorden, men eneste tilbakemeldingene jeg fikk, var om alt kunne gjennomføres på en kort dag, og den berømte beståttgarantien.

Virker som om det for mange dessverre er viktigere å få lappen enn å tilegne seg kunnskaper.

Link to post

Det blir slik når eneste målepunkt er om man har lappen eller ikke (les består en teoriprøve med x spørsmål).

Ingen incitamenter til skikkelig undervisning og dybdeforståelse.

 

Når det er sagt, er det jo også en del som er "oppvokst" i båt, og derigjennom fått nødvendig kunnskap og forståelse, men som tilfeldigvis er født etter 1980.

Link to post

Når jeg tok båtlappen i "gamle dager" (2010) så tok jeg ett kveldskurs som gikk over 5 kvelder, 2-3 timer hver kveld. Det er noe av det mer lærerike jeg noensinne har begitt meg ut på.

2-3 timer over fem kvelder er totalt 10-15 timer med kursing. Det er absolutt ingen grunn til at det ikke kan gjøres like godt på to dager. Selv tok jeg kurset på en helg, med 8 timer kurs hver dag (altså en ganske normal skoledag), og bestod prøven med glans. Jeg kjøpte en lærebok (masse bilder og farger og veldig lettlest, pedagogisk tekst) og bladde litt i den før prøven. Hadde det vært mine barn jeg skulle sendt på kurs hadde jeg sendt dem på et todagers kurs og gitt dem boka så de kunne lese litt i den før de tok prøven :)

Link to post

2-3 timer over fem kvelder er totalt 10-15 timer med kursing. Det er absolutt ingen grunn til at det ikke kan gjøres like godt på to dager. Selv tok jeg kurset på en helg, med 8 timer kurs hver dag (altså en ganske normal skoledag), og bestod prøven med glans. Jeg kjøpte en lærebok (masse bilder og farger og veldig lettlest, pedagogisk tekst) og bladde litt i den før prøven. Hadde det vært mine barn jeg skulle sendt på kurs hadde jeg sendt dem på et todagers kurs og gitt dem boka så de kunne lese litt i den før de tok prøven :)

 

Som et apropos følger et lite utsnitt fra Sjøfartsdirektoratets anbefaling som jeg linket ovenfor:

 

4.1
Anbefalinger fra Sjøfartsdirektoratet
Kursleder bør ha nautisk kompetanse og erfaring i bruk av fritidsbåt, samt en viss
pedagogisk erfaring.
For at pensumet til båtførerprøven skal kunne dekkes tilstrekkelig bør ikke undervisningen være av kortere varighet enn 25 timerà 45 minutter. For ungdommer og personer med liten eller ingen erfaring med bruk av båt bør antall kurstimer økes.
Dersom antall kurstimer er mindre enn anbefalt bør det opplyses om at kandidatene bør ha en viss minimumskompetanse og at kurset er tilpasset de mer erfarne båtførerne.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

2-3 timer over fem kvelder er totalt 10-15 timer med kursing. Det er absolutt ingen grunn til at det ikke kan gjøres like godt på to dager. Selv tok jeg kurset på en helg, med 8 timer kurs hver dag (altså en ganske normal skoledag), og bestod prøven med glans. Jeg kjøpte en lærebok (masse bilder og farger og veldig lettlest, pedagogisk tekst) og bladde litt i den før prøven. Hadde det vært mine barn jeg skulle sendt på kurs hadde jeg sendt dem på et todagers kurs og gitt dem boka så de kunne lese litt i den før de tok prøven :)

Som sagt noen år siden nå. Kan godt hende kurset var lengre. :smiley: Lærte uansett veldig mye nytt på tross av at jeg hadde vært vandt med båt i over 20 år. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...