Jump to content

AIS Klasse B sender, hvilken type anbefales, og hvem selger disse?

Al-Tec

Recommended Posts

Akkurat installert Amec Camino 108. Kjøpte den for en måned siden. Googler du finner du den på mange nettbutikker. Jeg betalte 4990 for den. I tillegg 750 kr for kombinert AIS antenne og GPS antenne.

Om det er store kvalitetsforskjeller på ulike modeller vet jeg ikke. Men den ser ut til å fungere bra. Har ikke fått testet sendeavstand på AIS signalene enda. Fulgte med enkelt pc program for programmring og test. Støtter Nmea 0183 og Nmea 2000. Jeg har den tilkoblet Garmin GPSMap 721xs kartplotter.

Redigert av theppan07 (see edit history)

Jeg har en Raymarine AIS 650 og er meget godt fornøyd, og etter hva jeg har sett her på forumet og andre steder, er dette en problemfri og god enhet. Så den anbefaler jeg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg hadde en Digital Yacht et år med bare problemer. Enheten ble reparert/utbyttet to ganger etter at den døde helt, og jeg hadde utallige mail til England om enheten. Jeg kjøpte den hos Seatronic, og da de fikk høre om alle problemene, tok de den tilbake og jeg fikk pengene tilbake (trukket fra da jeg kjøpte en problemfri Raymarine AIS 650). Før det fikk jeg gratis en optisk isolator for NMEA-tilkoblingen gratis fra Seatronic uten at det løste problemene.

Lars H.

pt. Fjällbacka

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva skal du med ekstra lang rekkevidde? Dette er jo et antikollisjonsverktøy, og da har en ikke noen nytte av å bli sett på 20Nm avstand.

Jeg har en Raymarine AIS 650 og er meget godt fornøyd, og etter hva jeg har sett her på forumet og andre steder, er dette en problemfri og god enhet. Så den anbefaler jeg.

Jeg har samme erfaring med Raymarine AIS 650. Den gjør det den skal uten ekstra "bells and whistles". Jeg bruker den i et rent Raymarine-oppsett med en blanding av SeaTalk og SeaTalkNG.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Veldig kjekt å ha lang rekkevidde, om man f.eks seiler til Skagen vil VTS se deg langt til havs. Vi som seiler regatta bruker også AIS-posisjoner til å følge med hvor andre båter befinner seg. sist uke var det Seapilot 2star, og da seiler man i området Arendal, Hankø, Skagen, og her vil man da kunne følge fartøy f.eks på Marinetraffic. Så jeg ser det som en stor fordel. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har kun positiv erfaring med Icom MA-500TR, men skal ikke påstå den er bedre enn andre. Jeg har koblet den opp mot Northstar M121 (plotter) for AIS på kartet, og mot Icom IC-M423 (vhf) for DSC-oppkall ved få tastetrykk direkte fra AIS-transponderen

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Hva mener du med det Lars H? Jeg synes det er kjekt å følge båter på MT, og synes det er dumt at det ikke er flere mottakerstasjoner. Så å velge en transceiver som lettere når en mottaker er helt legitimt. Jeg har selv opplevd å bli kalt opp av Tjøme radio fordi de så på AISen at jeg var i nærheten av et sted de hadde fått opplysning om at det var en båt i trøbbel. Det er et sikkert bevis på at det en en fordel å bli sett av andre enn båter i nærheten.

Framtia på AIS

Problemene jeg hadde med Digital Yacht var for 2,3,4 år siden. Jeg tror ikke AIS fantes på 80-tallet.

Så vidt jeg vet, bruker Kystradioen kystverket sine basestasjoner og nettverk, Og det er noe helt annet enn et ustabilt nett med privatpersoner som driver sine mottakere på hobbybasis.Og når det gjelder effekten på senderen, er det sikkert spesielle situasjoner det er greit med lang rekkevidde. men som et antikollisjonsverktøy, er det å skyte over mål. jeg foretrekker å sette opp kartprogrammet/plotteren til å ignorere signal fra båter langt unna.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg er enig i at når det gjelder å unngå kollisjoner mellom to fartøy så vil normal sending med 2W være tilstrekkelig, spesielt om man holder til i kystnære farvann. Men det er lett å ramse opp mange andre fordeler med å ha lengre rekkevidde. En AIS-tranceiver fungerer for mange som mer enn et rent anti-kollisjonsverktøy. Når jeg er på tur f.eks vet jeg at familie og venner setter pris på å lett kunne se hvor jeg befinner meg (jeg har f.eks lenke til min siste posisjon i signaturen under), og for slikt er MT veldig kjekt. Og skulle jeg forsvinne på havet og noen vil søke etter meg, vil jeg oppleve det som betryggende om kystverkets stasjoner har mine siste posisjoner. Med 6 ganger større sendestyrke, vil dette faktisk være økt reell sikkerhet.

Jeg tipper flere produsenter vil tilby produkter med høyere sendestyrke i årene som kommer. 

Framtia på AIS

Hva mener du med det Lars H? Jeg synes det er kjekt å følge båter på MT, og synes det er dumt at det ikke er flere mottakerstasjoner. Så å velge en transceiver som lettere når en mottaker er helt legitimt. Jeg har selv opplevd å bli kalt opp av Tjøme radio fordi de så på AISen at jeg var i nærheten av et sted de hadde fått opplysning om at det var en båt i trøbbel. Det er et sikkert bevis på at det en en fordel å bli sett av andre enn båter i nærheten.

Kystverket har sine egne mottakerstasjoner for AIS. Det er disse Tjøme Radio henter sine data fra. Dette har ingenting med MarineTraffic å gjøre. MarineTraffics datasanking er (i Norge) basert på private ildsjeler + mAIS. Det er helt åpenbart et nytteformål/underholdningsformål med MarineTraffic, men man må være klar over at påliteligheten er begrenset! I Oslofjorden er det ganske bra dekning av MT. Men du skal ikke spesielt langt nedover den svenske vestkysten før det er store hull i MarineTraffics dekning. 

Kystverket har valgt å ikke dele sanntids AIS-data med eksterne aktører.

Når det gjelder MarineTraffic er min erfaring at det er opptil 15-20 minutters forsinkelse på presentasjonen av posisjoner. Ved flere tilfeller har jeg opplevd at jeg ligger fortøyd i Horten, mens MarineTraffic viser at jeg fortsatt befinner meg ved Løvøya. Jeg vil tro at både for regatta og leteaksjoner, så er denne forsinkelsen av stor betydning.  Men det er tilstrekkelig for å finne ut hvor kompisbåten befinner seg.

Når det gjelder trådstarters spørsmål, har jeg nå brukt Raymarine AIS650 i halvannen sesong. Jeg er svært fornøyd og det har hittil vært et fullstendig problemfritt eierskap. Nå er all min elektronikk fra Raymarine. Hadde jeg hatt Garmin-elektronikk, ville jeg sannsynligvis ha valgt Garmins AIS600.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Ingenting var å ta hardt i. Så lenge det er et snev nyttig bruksformål så blir det feil å si ingenting. Sleng på nesten ingenting :)

Nei, det er jeg ikke villig til. Det er så mye dårlig MT dekning langs kysten, pluss at oppdateringen kan være fra noen minutter til timer, har i hvert fall ingenting med sikkerhet å gjøre. Men det kan være underholdende å finne ut hvor kompissen er (med forsinkelse om båten vises i det hele tatt).

Jeg har Raymarine AIS 650 som har nevnt et par ganger allerede. Den fungerer greit som ren AIS, men ikke legg for mye vekt på "multiplexer" funksjonen i den, for den er ikke til å stole på (etter min erfaring). Koblet min Ray55E VHF til NMEA 0182 4800 baud utgangen, som skal levere posisjonsdata for VHF. Ca hver time / annen time, fikk jeg feilmelding på VHF'en, som måtte "cleares". Etter at jeg koblet VHF'en over på en Shipmodul multiplexer, er dette problemet borte. Det er også svært begrenset med data som kommer ut på denne utgangen.

Jeg har Raymarine AIS 650 som har nevnt et par ganger allerede. Den fungerer greit som ren AIS, men ikke legg for mye vekt på "multiplexer" funksjonen i den, for den er ikke til å stole på (etter min erfaring). Koblet min Ray55E VHF til NMEA 0182 4800 baud utgangen, som skal levere posisjonsdata for VHF. Ca hver time / annen time, fikk jeg feilmelding på VHF'en, som måtte "cleares". Etter at jeg koblet VHF'en over på en Shipmodul multiplexer, er dette problemet borte. Det er også svært begrenset med data som kommer ut på denne utgangen.

Har du satt riktig baud-rate på VHF? Har du valgt de riktige 0183-kablene på AIS? 

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...