kjeros Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Jeg har Raymarine AIS 650 som har nevnt et par ganger allerede. Den fungerer greit som ren AIS, men ikke legg for mye vekt på "multiplexer" funksjonen i den, for den er ikke til å stole på (etter min erfaring). Koblet min Ray55E VHF til NMEA 0182 4800 baud utgangen, som skal levere posisjonsdata for VHF. Ca hver time / annen time, fikk jeg feilmelding på VHF'en, som måtte "cleares". Etter at jeg koblet VHF'en over på en Shipmodul multiplexer, er dette problemet borte. Det er også svært begrenset med data som kommer ut på denne utgangen. Se bort fra mitt forrige svar. Det er åpenbart feil. Jeg kikket litt i manualen. Man skal ikke bruke AIS til å levere GPS til eksterne enheter. Her er et utklipp: GPS-mottakeren som følger med AIS 650-enheten, skal bare gi GPS-data til AIS-enheten. For å forhindre potensielle GPS-datakonflikter og/eller ytelsesproblemer skal GPS-mottakeren som følger med AIS 650-enheten, ikke brukes til å gi GPS-data til multifunksjonsskjermer eller andre ekstern enheter. Muligheten for å konfigurere ProAIS2-programvare til å sende GPS-data fra AIS-enheten på NMEA 0183-tilkoblingen er bare ment for diagnostiske formål. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
ToreSolvar Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 Jeg ser det er litt tid siden siste innlegg i denne tråden og drister meg til å gjenåpne den. Kanskje forholdene har endret seg de siste to årene. Jeg er interessert i å bli sett på Marine Traffic. Det er kjekt for de som vil vite hvor båten er. Hva trenger jeg for å få til dette? Hadde trodd at det skjedde automatisk via marine traffic dersom jeg kjøper AIS transponder, - men det kan hende jeg er teknologioptimist. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 31 minutes ago, ToreSolvar said: Hadde trodd at det skjedde automatisk via marine traffic dersom jeg kjøper AIS transponder, - men det kan hende jeg er teknologioptimist. Noen erfaringer? Det skjer automatisk når du 1) kjøper AIS-transponder 2) installerer den :-) 3) sender AIS-setninger med din MMSI som er 4) synlige for MarineTraffic-mottaksstasjoner - https://www.marinetraffic.com/en/ais/index/stations/contest_results_2018/flag:NO Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.