k1mbo Startet 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2016 (redigert) Eg har en Simrad RS82 VHF ombord. Denne har fungert fint tidligere. Men i år har eg stusset over hvor stille det har vert på den. Har ikke hatt noen feilmeldinger, og alt ser etter det eg kan se, normalt ut. Men i kveld fant eg ut at eg ville teste ut om alt var som det skulle. Så eg tok en radiosjekk sammen med en annen i hjemmehavnen min. Vi gikk begge på kanal 73. Han hørte meg krystall klart, men eg hørte ikke når han svarte. Eg har høytalere som eg kan koble VHF`en til både på flybridgen og nede. Men like stille begge plassene. Hva kan ha skjedd med den? Volumet er på fullt, og har prøvd å skru SQ på fullt, men ingen forskjell Skal være sagt at eg i vår skiftet hele batteribanken i båten, ink startbatteri. Vist det har noe å si? Redigert 30.Juni.2016 av k1mbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hører du støyen (suset) i høytaleren når SQ er åpen? Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
k1mbo Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hva menes med SQ åpen? Den går mellom 0-10. Helt dødt på hele skalaen. Ja, eg har faktisk VHF sertefikat. Tok det for mange år siden i forbindelse med et jobbkrav. Så har ikke stålkontrol på VHF` er lengre. Men ønsker jo at dette skal virke. Om eg skulle komme i nød, eller andre rundt meg skulle være i nød :) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 (redigert) SQ er den du skrur på til susen akkurat (hos de fleste - ikke hos deg nå åpenbart) blir borte i høyttaleren. Da åpner den når det er trafikk på den kanalen du lytter på. Om det er dødt på hele skalaen (med volum skrudd opp), tror jeg du har en feil i mottakeren din. Eller høyttaler(e) koplet fra eller noe. Redigert: Ser du skriver i første innlegg: "med SQ på fullt"!. Skrur du den helt opp (den veien klokka går) er den nærmest stengt, og ingen lyd kommer i høyttaler. Helt åpen er å skru den andre veien. Først til det suser, og så litt opp defra for å slippe å høre susen nå det ikke er trafikk. Redigert 30.Juni.2016 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
k1mbo Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Skal ta meg en tur i båten i morgen på gjøre noen flere forsøk på å justere SQ. Håper det er det som er problemet! Rart at begge høytalerene skulle plutselig være frakoblet? Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg hadde det samme problemet med min vhf. Det var en det del på kretskortet i den som var gåent. Den sendte ut som den skulle men tok ikke imot. Jeg justerte SQ så den akkurat ble still men det hjalp ikke. Den måtte sendes inn. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Justerte SQ i 0. Da begynte det å suse og sprake. Justerte den opp 1 hakk for å få det til å bli stille. Hørte fortsatt ikke at nabobåten var på VHF. Men når VHF`en min står i 0 og det spraker, hører eg han fint Men kan jo ikke ha det sånn, så får vel bare ta å levere den inn ? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Sikker på at dere var på samme kanal da du prøvet dette, og at det var en båt til båt kanal? Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
k1mbo Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Vi var begge på kanal 73. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Nok et tilfelle hvor man kan mistenke at det brukes billige, keramiske mellomfrekvensfiltere som over tid mettes av fuktighet. Da blir mottakeren stokk døv. Disse filterne (det er gjerne to) koster kr 6,20 pr. stk. på eBay. Kjent problem på radioer fra bl.a. Standard Horizon og Raymarine. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
hva_er_problemet Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 ørevoks ? Sitér dette innlegget Link to post
Krillakongen Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Eksakt samme feil oppsto på min Simrad RS82 VHF nå i 2018. Sender klart ut, men hører ingen tilbakemeldinger uten at SQ står på 0, noe som ikke er aktuell innstilling pga all støyen. Har bestemt meg for å bytte til ny modell. Noen som har tips om hva jeg bør bytte til? Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Sailor RT 2048 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Det kan tyde på at mottakerdelen er gåen. Det første som ryker på VHF er nettopp det. Denne feilen kan komne som følge av brudd i jordledning (-) eller at det er brudd i antenna. Da blir det etter hva jeg har fått forklart overbelastning og mottager blir rett og slett ødelagt. I tlllegg har @torkelmj også helt rett. Jeg har en forkjærlighet for Icom pga meget god lyd! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Den forklaringen skal du ikke tro på, det er senderdelen som kan ta kvelden med brudd eller kortslutning på antenneutgangen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Midtpinne Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Jeg hadde samme problem på min Icom. Jeg tok den hjem, koblet til strøm og rotet rundt inni der til det begynte å ryke. Etter det kunne ikke andre høre meg heller. Kjøpte meg en midlertidig håndholdt fram til de ringer fra Hamar og jeg får råd til å kjøpe ny. Når de ringer tenker jeg å kjøpe en VHF med AIS sender og mottaker: https://seatronic.no/elektronikk/ais-c-15/ais/standard-horizon-quantum-gx6500-vhf-og-ais-sender-mottaker Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Lars H. skrev 33 minutter siden: Den forklaringen skal du ikke tro på, det er senderdelen som kan ta kvelden med brudd eller kortslutning på antenneutgangen. I så fall har Seatronic et forklaringsproblem.... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mix Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Her har LarsH fullstendig rett, det er utgangstrinnet som blåses i slike situasjoner. Det vet nok også Seatronic ansatte som jobber med den biten. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Ja her var det mye ny radiokunnskap som jeg i mine 35 år i bransjen ikke har fått med meg. Mottakeren dør ikke av dårlig kontakt noen steder det har jeg aldri opplevd. Sendere derimot kan brenne opp og de ikke blir av med effekten de produserer. Lever VHFen inn til test/repprasjon. Når den er fikset sjekker du antenner og kablingen med et SWR meter. Alternativt Sailor RT2048 etter min mening det beste en kan få tak i innenfor en fornuftig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Heller aldri hørt dette det er senderdelen i radion som ryker...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Bårdp skrev 20 minutter siden: Alternativt Sailor RT2048 etter min mening det beste en kan få tak i innenfor en fornuftig pris. Sailor RT2048 en god radio, men å anbefale ett steingammelt produkt ute av produksjon for lenge siden, uten DSC blir for dumt. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Beskrivelsen til trådstarter er veldig likt det jeg har erfart. I min forrige båt, så var det trafikk på VHF radioen. De siste 5 årene har jeg nesten ikke hørt noe som helst utover høytaler støy. Jeg har kunnet sende, men har ikke hørt noe. Over 2-3 Km ifjor testet jeg med min håndholdte ICOM MD-91. Jeg hørte greit sendingen fra båten min, men vedkommende i min båt hørte ikke noe. Båten ved siden av hørte alt. Har Garmin 300AIS, og snakket med Seatronic om dette. Antennen jeg hadde var en 1.2m Glomex med 3 dB gain. Ved mottak mente han jeg snakket med at AIS og vanlig trafikk konkurrerer. Har forsøkt å skru av AIS, men det hjalp ikke noe. I neste samtale sa han at høyere antenne er bedre, og mer gain er bedre. I helgen monterte jeg derfor en ny Glomex sak på 2.4m med 6 dB gain og med ny kabel. Nå er det mye bedre. Får til og med inn værmelding på kanal 21 på Tjøme (arbeidskanal der). Enkelte sendinger er til og med krystallklare. Dog - fastinstallasjonen min liker fortsatt å sende ut støy etter endt sending (v/mottak). Aner ikke hvorfor. Men har testet med den håndholdte til fastinstallasjonen. Med fri sikt og godt mottak, så holder den fred etter sending fra den håndholdte. Gjemte meg så bak en molo og snakket med fastinstallasjonen, og etter sending da lager den masse støy lenge (dårligere mottak). Akkurat som om den ikke skjønner at sendingen er slutt. Samtidig våkner den innimellom og plutselig til live og sender ut støy. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Mix skrev 1 time siden: Her har LarsH fullstendig rett, det er utgangstrinnet som blåses i slike situasjoner. Det vet nok også Seatronic ansatte som jobber med den biten. Ja, det tror jeg så gjerne! Og jeg endte opp med ny VHF og antenne. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.