Jump to content

Er det Brytepinne(r) på sleipner SP75


bergetun

Recommended Posts

Det sitter en brytepinne innvendig, på akslingen ut av motoren. Om denne har gått vil det ikke være noen som helst effekt av trusteten.

 

Om du har delvis effekt må det være en av brytepinnene ved innfestingen av propellene som har røket. Eller det kan være en plastpose eller noe som har lagt seg rundt en av propellene. Uansett må du enten heise båten eller bade.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hvis du først skal ha opp båten så vurder evt å bytte til Sleipners Q-propeller hvis det ikke allerede er utført. Disse 5-bladspropellene gir i alle fall betydelig bedre skyv. Koster drøyt 1.100,- for komplett sett med 2 propeller, anoder, skruer osv. Det er jo mye billigere enn å oppgradere til større thrustermotor. NB: Etter slikt bytte bør man være litt varsom på spaken fordi de nye propellene tar nokså kraftig tak i vannet. Fort gjort å bryte en pinne ved hurtig retningsendring. (PS Kanskje det som allerede har skjedd hos deg?). Har en nabo som røyk begge pinnene første dagen etter oppgradering av sin SP75. Var litt rask på retningsendring og vips knakke begge pinnene.

Link to post

Enligt skissen är det ingen brytpinne invändigt utan ett gummielement (pos 39) som överför motorrotationen till växelhuset.

 

Det nog i första hand detta gummielement som skyddar växel och motor om det kommer främmande föremål i propellrarna.

Det kan inspekteras och bytas innifrån (med båten i vattnet) om man lyfter motorn.

 

bilde

 

Om man lyfter motorn så måsten man vara observant så gummielementet äntrar korrekt i medbringaren. Kan kontrolleras med spegel eller kamera i fönstret på motorkonsolen.

 

bilde

 

Bilderna från MaxPower 95, men det ser ut att vara samma konstruktion som Sleipners.

 

 

Utvändigt så sitter propellrarna på var sin medbringarpinne (pos 12). Skulle den gå av så får man nog räkna med skador även på propellern.

 

I övrigt så har jag den erfarenheten att man kan lära sig att klara sig med begränsad thruster-hjälp genom att stötta lite med en motor fram och en back. Går ju enkelt om man har elektriska reglage som manövreras med den ena handen och thrusters som sitter lämpligt för den andra handen.

 

PS  Det skulle vara intressant att höra mer om erfarenheterna av fembladiga propellrar som HansH skriver om. Bättre drag skriver Du, men går dom tystare också?

 

:confused: :confused: :confused:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Sleipner skryter egentlig først og fremst med at de går 20-40 % mer stille. Opptil 75 % i testbenk. Jeg byttet på forrige båt på en SP55 til 5-blads og fikk både mye bedre skyv og stillere gange. Har nå selv en SP75 men har ikke byttet på den fordi jeg har IPS og bruker sjelden baugthrusteren fordi joystikka på IPSen ordner det meste. Vridningsmomentet på IPS er jo kollossalt stort så thrusteren blir lite brukt.

 

Ellers har en SP-75 og -95 en form for brytepinne på akslingen fra motor til girhus (innvendig). Det er av typen woodruff key / shaft key / akselkile. Den skal også kunne ryke men er sannsynligvis designet slik at brytepinnene på propellen (under vann) skal ryke først. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...