Jump to content

Lanterneføring


Dykker

Recommended Posts

På min båt har jeg SB og BB, samt topp og akterlanterne. Topplanternen lyser ca. 220 grader.

I tillegg har jeg en rundtlysende (360 grader) lanterne montert over topplanternen i lanternemasten.

Den rundtlysende er ikke elektrisk oppkoblet enda.

Er det i hele tatt nødvendig med rundtlysende lanterne i tillegg til topplanterne? Trodde rundtlysende lanterne kunne erstatte akter og topplanterne, eller er jeg helt på jordet nå?

 

mvh

Dykker

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Rundtlysende lanterne brukes når man ligger til ankers. Den skal ha en sektor på 360 grader.

 

De andre lanterne du beskrev er riktig føring når du er i fart.

 

Du spør: Trodde rundtlysende lanterne kunne erstatte akter og topplanterne, eller er jeg helt på jordet nå?

 

Når man ser deg komme tøffende med et hvit lys høyere enn f.eks. rød (babord) lanterne og ser at begge disse forsvinner og går over til et lavere hvitt lys. Da vet vi at du er i ferd med å gå vekk fra den som iaktar deg. Det lavere hvite lyset viser da akterlanternen din. Dette som et eksempel.

 

Ankerlanternen din (360 grader rundt) erstatter ingen av de andre lanternene.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mener å huske (da jeg hadde oppe spørsmål om ankerlanterne), at båter under en viss lengde, kunne bruke rundtlysende lanterne ISTEDEN for topp og akterlanterne.

 

Da kan du altså ta i bruk topplanternen, og koble ut topp og akterlanternen, samt koble SB/BB lanterner på en bryter, og rundtlysende landterne på en annen, så har du lovlig både kjøre og ankerlanterne, sparer litt strøm (lite relevant for du har normalt motoren i gang kanskje).

 

Men hvor grensen gikk husker jeg ikke, men jeg kunne vistnok gjøre det slik (24 fot).

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei Thor.

 

Worse har rett, grensen går på 12 meter. Under 7 meter kan i nøden rundtlysende antenne erstatte alle de andre lanternene. Se punkt c) (ii)

 

Her utdrag fra regel 23:

 

a) Et maskindrevet fartøy underveis skal vise:

 

(i) en topplanterne forut,

 

(ii) ytterligere en topplanterne aktenfor og høyere enn den forut. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det,

 

(iii) sidelanterner,

 

(iv) en akterlanterne.

 

b) luftputefartøyer . . .

 

c) (i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

 

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

Sjøveisreglene finner du ellers på min hjemmeside http://trudelutt.com under linker, både online og for nedlasting.

 

Direkte link for sjøveisreglene online her

Og for nedlasting her

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du kan bytte ut topp- og akterlanterne med rundtlysende.  Men hvorfor??

Kjører daglig båt med lengde mer enn 7m med sidelanterner og rundtlysende topp. Hvorfor? fordi det er eneste brukbare løsningen på denne båten.

Mange burde også tenke igjennom muligheten av å kunne slå av den vanlige topp og hekklanterna si og slå på rundtlysende under fart. Da tenker jeg på alle de som vipper jolla opp i snap-daviter på hekken og dekker akterlanterna fullstendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...