Olemannen Startet 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2016 Har nettopp kjøpt en ny Lowrance 5, kombi ekkologg og plotter. Fulgte ikke med kartbrikke. Brukes på en 13 fots båt, så helst så billig som mulig, og trenger bare Vestfold skjærgården. Tips om hva og hvor jeg bør handle? Litt forvirret av ulike leverandører, samt av Silver, Gold, + etc og alt det andre kartene betegnes med. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Lowrance bruker vel C-Map. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Teerex Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 (redigert) Bruker vel Navionics vanligvis, men funker visstnok med C-MAP også. http://www.lowrance.com/nb-NO/Produkter/Ekkolodd-Kartplotter/Elite5-HDI-nb-no.aspx Redigert 1.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Olemannen Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Ja, vet den er specët med C MAP MAX N og Navionic Gold, men aner ikke hvilke av disse som er best, virker som ca kr. 1300.- for hele Oslofjorden er billigste måte å komme seg ut av dette på, trener bare Vestfold strengt tatt. Hvilke av Navionic eller C MAP er best? Brukes i liten skjærgårdsjeep og trenger ikke info om marinaer, landkart etc, men kun oppdater med sjøkartene og enkelt å bruke og senere oppgradere dersom behov og som sagt, billigst mulig.... Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Brukt på finn.no kanskje? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vantro Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Lowrance 5 med navionics er gull. Ta deg råd til å kjøpe den kartpakken som er nærmest behovet ditt. Du vil ikke angre. Og dekker kartet mer enn ditt lokale nabolag har du jo mulighet for å tilegne deg nye opplevelser i nye områder. Det er ofte fint med liten båt. Du vil bli overrasket over hvor presise kartene er blitt. Så selv om de føles dyre i innkjøp har du glede av de i lang tid. En ting med navionics gold er at du kan laste ned oppdateringer gratis innen og i løpet av et år. Så kan du deretter kjøpe oppdateringer hvis du trenger det. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Hvilken 5" Lowrance har du kjøpt? Det er feks liten vits i å kjøpe Navionics Platinum til en Elite HDI siden du uansett ikke får utnyttet alle funksjonene med den. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Olemannen Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Det er Elite HDI ja, og oppfattet at det bare er grunnversjonene av kartene, gjelder vel både C-Map Max og Avionic det ? - som kan brukes i denne, Men blir litt forvirret av alle trådene om hvilke av disse 2 kartene som er best....er kun opptatt av detaljerte og korrekte kart for Vestfold skjærgården, da er det kanskje hipp som happ? Men om det er korrekt som jeg leste at Navionic oppdaterer daglig, mens C-Map gjør det 2 ganger i året...og 1. år gratis, så heller jeg mot Navionic. Selv om det jo er mer sjelden et nytt skjær dukker opp enn en ny vei på land....så skjønner ikke helt dette med hyppige oppdateringer (med mindre det er mye feil i historiske kart) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Jeg har to Elite HDI, en 5 og en 4. Tilfeldigvis har jeg også både C-Map og Navionics Gold (eldre variant). C-Map på Lowrance blir generelt litt tregt, og HDI er treg til å begynne med. Jeg har rett og slett ikke prøvd C-Map brikken min i HDI men jeg tviler på at treg+treg blir særlig vellykket. Jeg hadde helt klart gått for Navionics. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Olemannen Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Jeg har to Elite HDI, en 5 og en 4. Tilfeldigvis har jeg også både C-Map og Navionics Gold (eldre variant). C-Map på Lowrance blir generelt litt tregt, og HDI er treg til å begynne med. Jeg har rett og slett ikke prøvd C-Map brikken min i HDI men jeg tviler på at treg+treg blir særlig vellykket. Jeg hadde helt klart gått for Navionics. Takk for svar, du sier HDI er treg til å begynne med, betyr det at den "lærer" og blir raskere etter litt bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Nei, mer at den er litt treg også uten kartbrikke. :) Elite CHIRP er merkbart raskere, og Elite Ti er på et nivå hvor man ikke tenker på det lengre (samme som HDS.) Elite HDI begynner å dra litt på årene, i en bransje hvor ting flytter seg stadig raskere. Det du vil merke det på er hvor fort kartbildet oppdaterer seg ved zooming, og tilsvarende hvor fort det oppdaterer seg når du kjører i plan. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Vantro Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Benytter selv elite 5 hdi. Min har vært inne hos importør for sw update. Kan ikke si at min er treg. Er i alle fall ikke no jeg har bitt meg merke i. 40 kts er ikke no stress for min i alle fall. Kart følger sømløst og problemfritt også når jeg zoomer mens jeg ligger i den farten. Jeg har en original svinger utvendig montert. Opplever at den sporadisk mister oversikten på dybde o.l. i hastighet over 30 kts. Men den utfordringen tror jeg er nokså vanlig med utvendig svinger. Tar ca et nanosekund å få tilbake all dybdeinfo når hastigheten på båten bikker ned mot 20-25 kts. Kan virke som om man kjører fra dignalet på en måte (forenklet sagt). Grunnen til at min fikk sw update var at den hang seg opp i menyene altså ikke i kartvisning. Tok under ei uke fra den passerte rellingen ut av båten til den var på plass igjen. Super service fra importøren. Det i seg selv gjør det lett å velge lowrance neste gang. Har selv en navionicsbrikke med gold kart som jeg aldri kommer til å utnytte maks. Men har allerede opplevet å ta båten med i andre farvan og ha kart som er kanonbra. Helt gull og gjør slike turer navigasjonsmessig problemfrie. Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Noen som vet om butikker i Oslo/Bærum som har Navionics Gold? Skal på ferie og rekker ikke vente på post/nettbutikk. Maritime hadde bare nedlastbare store kart og de koster 2.500.-, de små til kr. 1600.- hadde de sluttet med sa de. Tips om butikker i Oslo området ? Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Da har jeg endelig fått kjøpt meg Navionics kartet for Oslofjorden til min Lowrance Elite 5 HDI, men får det ikke til å fungere....sikkert bare brukerfeil, så håper noen av dere har svaret... Velger først Navionics kartet i menyen. Når jeg deretter starter siden for kartet på plotteren, så vises hele Europa og også en bitte liten firkant i Oslofjorden som omfatter det kartet jeg har kjøpt. Så tydeligvis så ser plotteren Navionics kartet. Men, hvordan i alle dager får jeg zoomet inn så jeg ser detaljer for området der jeg er? Liten hjelp i å se hele Europa.....Finner ingen zoom funksjon på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Trykk på plussknappen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Trykk på plussknappen ;-) Ja, gjorde det, men skjedde ikke noe, men tror kanskje jeg ikke trykket på rett "page" når jeg testet det, skal ned i båten og sjekke på nytt senere! Takker! Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Takker, nå virker alt, det var pluss-knappen, og fra rett vindu :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Den plotteren om, den er kjøpt ny i Norge (Europe) inneholder kart for Oslofjorden innenfor Moss/Horten er det vel? Erik? Når du kjøper kartbrikke, må du laste ned det kartet til brikken, via nettsiden til Navionics Vantro: Oppdatering av sw på plotter/ekkolodd kan gjøres selv, du laster ned filen fra Lowrances nettsider, og pakker ut, og legger den på en tom microsd brikke. Ikke bruk kartbrikka til dette. Olemann burde også sjekke om han har siste software på sin, og eventuelt oppdatere. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Vantro Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Klar over det. Men i mitt tilfelle feilet dette. Derav innsending. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.