toholthe Startet 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2016 Fikk motorstopp i dag på vei fra Oslo til Tønsberg utenfor Slagentangen. Fikk seilt en frisk seilas med opp til 17,5m/s siste delen. Heldigvis uten kone og barn i båren denne gangen. Ligger nå trygt fortøyd utenfor Tønsberg. Har funnet ut jeg har mye vann i dieselen. Både grovfilter (vannutskiller) og finfilter helt fylt med vann. Fylte på en jerrykanne med diesel en time før og lurer på om vannet kan komme fra den. Nå lurer jeg på hva jeg må gjøre før jeg starter opp motoren igjen. Kan noen hjelpe meg med følgende: 1. Hva gjør jeg med eventuelt vann som sitter etter finfilteret? Må jeg åpne på dysene? Hvordan gjør jeg det? Har en Yanmar 2gm20f 2. Det er bare vann ikke dyseldyr. Må jeg bytte filter eller holder det å tørke dem. Den racor grovfiltersatsen er himla dyr. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 1. tømme tanken for vann. I nøden kan du drenere filtrene for vann, fylle de opp med diesel lufte HT-pumpe så du får fram diesel og kjøre på starteren til den starter. Hvor lenge du kan kjøre starteren om gangen står i manualen. Og skifte filter når du får kjøpt nye. Det beste er å skifte filter med en gang, men har en ikke er det bedre å få i gang motoren enn å la den stå med vann i flere dager. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
toholthe Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Takk for svar, da får jeg se om jeg får den igang igjen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 (redigert) Hvor stor er tanken din da? Du har nok mere vann nedpå der.. Det er bare en måte å få et bekymringsfritt dieselliv fremover. Tøm tanken, rengjør. -80tallsbåt med orginaltank? -kan være mye gammel morro på den. Tok ut tanken på min 82mod comfort i fjor vinter. Rengjorde skikkelig. Selvfølgelig kan jeg få vann på tanken ved en dårlig fylling, men utgangspunktet mitt er ihvertfall greit. Husk å bytte eventuell tettning/O-ring på påfyllingslokk hvert år, uansett. Har forøvrig samme motor, 2gm20, fra 2004. Dersom deg blåste godt, og greit med sjø, kan det jo fort hende at det er vann på bunnen av tanken som er virvlet opp. En nødløsning er å lense opp dieselen med en vakuum oljelensepumpe. Stikk slangen nede til bunnen/ laveste punkt via påfyllingsslange/ slangestuss på tanken. Drener vannutskilleren , rengjør, skift finfilter. Husk å skifte kobberpakning på finfilterets lufteskrue!! -den blir uttett om ikke, og suger falsk luft. Stengt tatt... Du må vel ta det hele i en viss rekkefølge. Drener ut vann fra tank, så, må du vel pumpe på fødepumpa til det er ren diesel frem til grovfilter. Rengjør grovfilter. Pump på fødepumpe til det er ren diesel frem til finfilter, skift finfilter. Hele tiden med åpen drenering av finfilter.., Redigert 2.Juli.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Tanken er 50-60l bare. Jeg tenker å ta ut nivåmåleren. Da får jeg et hull på 5-6 cm hvor jeg kan suge opp evnt resterende vann og drit. Ikke så lenge siden jeg rengjorde tanken. Skulle gjerne vist hvor det vannet kom fra. Får følge med litt oftere ned i tanken fra nå av. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Jeg gikk på en smell og fylte vann på dieseltanken en gang. Stakk en slange ned og brukte drillpumpa til biltema og sugde opp vannet til det kom diesel. Etter dette var det bare å tappe av forfilteret et par ganger. Etter dette har jeg ikke fått vann i filter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Årlig smøring med vaselin av o-ring og litt på gjengene ved påfyllinga er en enkel og rimelig forsikring mot vann ovenfra. Litt værre å sikre seg mot kjøpt og betalt vann via dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Mye gode råd her så vil bare tilføye at de som har mulighet bør vurdere å benytte samme plass som yrkesfartøyene bunkrer. Et det mot formodning vann etc på de anleggene tar det normalt ikke lange stunden før det står en delegasjon med verktøy på kaien der for å tappe bunnfall og rengjøre. Derfor er det normalt reint det man får i fyllepistolen derfra. De er redd for å miste den faste kundemassen de har hele året. Men så er det dette med ferietid og hvor langt seile for å finne bunkers stasjon da. Ikke alltid det lar seg kombinere. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 3.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Da fikk jeg pumpa ut av tanken til alt vannet er borte. Tømt via hullet til nivåmåleren. Var nok en liter vann++ der. Etter å ha blåst ut av slangene og lufta motor frem til høytrykkspumpa kjørte jeg den 2 x 15 sek på starteren med åpne eksosventiler. Prøvde så å starta. Starta etter 5 sek. Puh ferien redda. Takk for hjelpa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Vann det blir bare litt ekstra jobb. En reserve kanne som en har til påhengsmotorer (med blærepumpe for diesel) får en vann i tanken er det bare å kople seg på stussen før fødepumpa drenere drenere fin-filteret og HT-pumpa pumpe fram frisk diesel og starte opp. Og rengjøre tanken når en kommer i havn. (krever at en har stengeventil fra tanken) Skygg unna sommeråpne stasjoner, alle småsteder som har noen fiskeskøyter har en helårsstasjon, en tuller ikke med småfiske-rene. Fortsatt God Ferie. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.