Sabbern Startet 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2016 Hei. Jeg og en annen kar har en 10 HK Sabb ferskvannskjølt motor.Den stanset midtfjords en sommerskveld og har stått siden. Til å begynne med så det ut som det bare var dieselmangel, da vi ikke fikk frem diesel til dysa, så dieselpumpen er byttet med en som stod i en 8 hk sabb. - Regulator stod bom fast, så den var også ute for å rengjøres, etter mange dager i diesel, så er den nå bra og beveger seg veldig lett. - Nå får den diesel frem til røret, da vi kan se det og kjenne tydelige støt i røret.- Der er kompresjon, det kjennes ihvertfall bra ut når vi slår over de-komprimeringshendel. Så jeg klør meg litt i hodet nå, da disse motorene her som regel går på bare kjærlighet vanligvis. Vi får start i 5-6 sekunder når vi fyller olje inn på stemplet, gjennom hullet, da ryker den veldig hvitt, lukter litt småbrent olje og stanser. Så antar den bare går på olje noen sekunder og ikke diesel. Kan det være feil innsprøytningstidspunkt på disse 8 hk pumpene i forhold til 10 hk? Trøbbel med dyse? Trenger litt tips her. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 (redigert) Hei, Jeg ville tatt av toppen, tatt ut dysa, fått noen som kan det å sjekke den, eller ny dysespiss, som også må testes av eksperter. samtidig tar du av ventilfjerene (det sitter to halvmåner som holder fjerene) og sliper de, slik at det er ok, dette gjør du selv.(Biltema har pasta og håndtak med sugekopp) Likedan toppakningen som er av kobber, den gløder du med ei gasslampe slik at den kan brukes opp igjen. Når det er gjort går den skal du se. Mvh Jon Redigert 3.Juli.2016 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabbern Svart 3.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Hei og god kveld. Ja, det spørs rett og slett om det er det som må til ja. Jobber som bilmekaniker og lurer faktisk på om vi har verktøy liggende for kontroll av dyser på verkstedet. Må si at jeg egentlig begynner å bli en smule demotivert av motoren da den har et gåent rammelager og er ikke noe pen å høre på lenger. Men skal prøve å få tatt ut dysen og evt toppen imorgen. Har dysene på de her lett for å sette seg fast? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Ta av toppen og sjekk ventilsetene.. Sjølv om denne motoren er ferskvannskjølt, så er ventilsetene ein svakhet på denne modellen. Sitér dette innlegget Link to post
Sabbern Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Hei og hå!Liten oppdatering her. Har vært av med dysen nå etter mye, mye, mye arbeid da det kjentes ut som den har stått og rustet siden 1974 Spissen såg veldig fin ut på den og jeg snudde den opp ned og monterte den i festene sine og den avgir en veldig kraftig fin dusj av diesel. Det burde ikke være noe problem med dyse her i gården. Da står man igjen med det kjedelige - dårlig kompresjon. Satser på jeg rekker å måle diameter på sylinderforing og ringgap til stempelringer imorgen. Etter det så blir det å ta en runde og slipe ventiler. Hvor tykke bør toppakning (kobberpakning) vær på de her? Jeg syns min såg skremmende tynn ut. Har ikke mye erfaring fra Sabb tidligere, men den kunne ikke vært mer enn 1-2 mm totalt. har ufattelig liten tro på at det skal være så lite. Vi har også slitt med oljelekkasje mellom topp og stempel Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Hei, når du gløder den blir den tykkere. :-) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Du har justert regulatoren riktig? Feiljusterte den på min gamle Yanmar, var veldig tregstartet når kald/umulig å starte når varm. Etter å ha justert regulatoren etter specs, så starter den lettere enn aldri før. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Til orientering så skal de fleste forkammer motorer( det er vel det) ha et spredebilde fra dysen på 0-12 grader. Ved trykktester på dyser med 0 grader ser man da bare en "blyantstrek". Forstøvningen skjer da når dieselspruten knuses mot kulehodet. Det vil si at hvis det er en bred stråle diesel ut fra dysen på en Forkammermotor er det som oftest feil spredebilde. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Det er en direkte innsprøytings motor, dysespissen står tett over stemplet. Slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Se det. Da gjelder ikke min kommentar. Jeg har kun vært borti Sabb diesler med forkammer i den størrelsen der. Din er sikkert nyere. Sitér dette innlegget Link to post
Sabbern Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Hei og takk for gode tilbakemeldinger alle sammen. Forsøkte å gløde opp igjen kobberringen, men ser ikke ut som den ble noe særlig tykkere. Hadde en ganske kraftig gassbrenner, men jeg tar bare å kjøper en ny uansett. den koster bare en 200 lapp.. Men jeg har vært av med toppen og dette er ikke en direkteinnsprøytet motor, det er forkammer motor. Jeg ser at jeg kanskje formulerte meg dårlig med hvordan dysebildet såg ut. Man kan si at den ga en kraftig halvtynn(?) stråle rett opp, men hadde også god forstøvning. (Ja, ikke mobb, er veldig dårlig å forklare. ) scamn: Regulatoren burde vel ikke ha noe å si her mtp at motoren får diesel? Den ble forsøkt startet uten eksos og da ser man at den poffer en del dieseldamp ut av eksosen. Hva mener du med riktig innstilt? Er det fjærlengde du mener? Så for meg virker det ikke som det er matmangel som er problemet, men rett og slett at den ikke greier å antenne pga for dårlig komp. Det er veldig fortærende at jeg ikke får kontrollert kompresjon med startsveiv, da stålet rundt hullet som den blir satt inn i er halveis borte, så det er vanskelig å dreie den rundt med komp på for startsveiva glir ut. Som sagt, satser på å få tatt noen målinger til helga :) Mange takk for alle svar hittill, det settes pris på. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Det er en direkte innsprøytings motor, dysespissen står tett over stemplet. Slik jeg ser det. Nei. Sabb modell G er med forkammer. 30hk, modell 2J er den eneste som er direkteinnsprøytet av de gamle motorene. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Gitt at vi snakker om regulatorskruen på høytrykkspumpa, skal det ikke mye til før denne er ute av posisjon. Hvis den satt fast og løsnet etter litt håndmakt, kan det tenkes at den trenger en justering. Gratis å gjøre en sjekk i hvert fall :) sikkert noen her som sitter på fremgangsmåten for riktig justering. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Ved gløding av kobberringer skal de bli rødglødende for deretter å bli bråkjølt i f.eks et glass med vann. Kobberringer blir ikke trykker av dette med strukturen i metallet forandrer seg slik at det blir mykt igjen og kan brukes igjen. Forutsetter at utgangspunktet er noenlunde helt. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Hei, ja det er forkammer, beklager jeg tenkte på Forden som jeg har. Slik står det i boka til Sabb: Type G, en-sylindret, 4- takts deiselmotor. Forbrenningsrom av hvirvelkammertype, rullelager i veiv og ramme etc...... Mvh Jonn Sitér dette innlegget Link to post
Sabbern Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Hei og hå! Kom til en trist konklusjon dette her med en skjært stempel + døde og begravede stempelringer. Takk for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.