Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

elskerseiling skrev for 7 timer siden:

Litt mer info:

13 3/8 x 21 ballistic. Alpha one gen 2. 1,62:1 

Gjør ca 45 knop.

Med denne utvekslingen betyr det at det jeg har for liten propell?

Ok. Det kan jo være at 21" propellen er "riktig" størrelse. Det handler om hvilket turtall du får på bånn gass. Jeg trodde kanskje farten lå nærmere 50 knop da jeg anslo 23" til å være sånn noenlunde riktig size. Det er variasjon fra en propelltype/merke til en annen, så det er alltid litt vrient å si noe helt nøyaktig om hvilket pitch som er riktig. Jeg kjenner lite til Ballistic-propellene. Jeg ville uansett prøvd å holde maxturtallet nær ved motorens max (4800rpm?), og heller litt under enn over. Det beste er å få sjøsatt og fått noen gode målinger av fart og turtall med lett båt og nysmurt bunn.

Solseng

Solseng

elskerseiling skrev for 7 timer siden:

Litt mer info:

13 3/8 x 21 ballistic. Alpha one gen 2. 1,62:1 

Gjør ca 45 knop.

Med denne utvekslingen betyr det at det jeg har for liten propell?

Ok. Det kan jo være at 21" propellen er "riktig" størrelse. Det handler om hvilket turtall du får på bånn gass. Jeg trodde kanskje farten lå nærmere 50 knop da jeg anslo 23" til å være sånn noenlunde riktig size. Det er variasjon fra en propelltype/merke til en annen, så det er alltid litt vrient å si noe helt nøyaktig om hvilket pitch som er riktig. Jeg kjenner lite til Ballistic-propellene. Jeg ville uansett prøvd å holde maxturtallet nær ved motorens max (4800rpm?) og ikke for mye over. Det beste er å få sjøsatt og fått noen gode målinger av fart og turtall med lett båt og nysmurt bunn.

• Create New...