zooper Startet 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2016 Hei, jeg ønsker å montere ankervinsj i ankerbrønnen på min Jeanneau Rush 111 ( Sunshine 36 ) fra 1986. Det meste virker ganske rett fram, bortsett fra festingen av selve vinsjen. Jeg har ikke utstyr, erfaring eller materialer til å sveise rustfritt. Jeg ønsker å gjøre dette på lavbudsjett (gjøre selv), men det må både holde og fungere. Kan dette lages holdbart med trevirke/plater og glassfiber? Hvordan ville du ha laget det da? Evt, hvor og hvordan kan jeg få laget til en rimelig brakett i rustfritt, feks 8 m.m.? Båten ligger i Asker og det er snart tid for ferie... Det må være et mothold i skottet mellom lugaren og kjettingbrønnen... Under et bilde av noen som har gjort det før meg på samme båt. Jeg vurderer denne vinsjen fra Seatronic da den er billig (800w og 12.399,- for hele pakke eksklusive kabler og noe annet smått): Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Hemmeligheten for suksess er at kreftene fra vinsjen overføres til deler av strukturen i kassen/båten som er dimensjonert for å tåle det. Ikke bare én gang...men mange ganger. Om du lar kjettingen stå på vinsjen når du ligger for anker må den tåle disse rykk&napp også som dette medfører. Akkurat dette unngås med å gjøre kjettingen fast i tau, rem e.l som belegges på pullerne og at du slakker kjettingen når ankeret sitter og kreftene fra kjettingen er overført til pullerne. Jeg kjenner ikke båten din og vet ikke hvordan greiene i rommet er dimensjonert, så noe konkret er det vanskelig å si. Om skroget er solid ville jeg overført kreftene dit. Det er viktig å få de fordelt over et større areal og unngå punktbelastninger som vil utmatte laminatet i skroget over tid. Strukturen du trenger kan antagelig bygges i treverk; f.eks finer. Viktig da å sørge for at finéren holdes tørr så den ikke de-laminerer og som nevnt, at kreftene fra vinsjen fordeles utover. Kanskje ei dugelig finerdobling av skroget (fra innsiden, selvfølgelig..) som støpes fast mot innsiden kan virke som fordeling av kreftene fra ei nøye tilpasset plate i bunn som du bolter vinsjen fast i? Plata i bunn kan videre forankres i ei vertikal/skrå plate i bakkant som i sin tur forankres i skottet i akterkant av rommet det hele skal stå i. Den vertikale/skrå kan/bør gå inn bak platene som ligger fast mot skrogsidene så disse holder den tilbake og den i bunnen må ligge an mot platene i skrogsidene. For å få mer feste for støpen over platene mot skrog, skott osv kan du ta ut huller i finérplatene på f.eks 50-60 mm og støpe "nedi" hullene mot skrog, skott osv. Kantene både i huller og kantene på platene bør fases godt ut (skrås 45') så overgangen fra "sterkt" til "ikke så sterkt" ikke blir for brå. I tillegg blir det mye enklere å holde full kontakt mellom platene og støpen. Jeg ville valgt ei litt tynn matte eller en vevd duk som er enklere å få på plass over og rundt kanter osv. Jeg vil tenke at platene mot skroget kan være ca 20 cm høye og gjerne gå helt til spissen i baugen. De øvrige platene dimensjoneres ift dette. 18-20 mm finér burde holde på sidene og bak. Kanskje noe tjukkere i bunn hvor boltene til vinsjen skal igjennom. Om det er nevneverdig "svai" i skrogsidene kan du følge svaien med å bygge opp tilstrekkelig finér med flere lag 6 mm f.eks. som limes sammen. Jeg ville også limt de øvrige platene mot skrog, skott osv. Vær nøye med å skaffe godt feste for limet før du trykker greiene på plass. Samme med støpen som skal på. Idéelt sliper du bort topcoat'en og bløter laminatet med styrén eller i det minste vasker godt med Aceton. Ellers kan det synes på bildet som at luka er lita for å få ned platene, så da kan det hende at du må lage de i deler og anbringe de ned der som et puslespill og lime og kanskje skru de sammen etter at de er nede i boksen. Sørg i så fall for at delene er vel tilpasset og at skjøtene fordeles litt her og der. Å begynne med pappmaler kan være en god idé.. Forøvrig synes jeg en vinsj på 800W hørs snaut ut for et godt dimensjonert oppsett til en 36 fots båt... Lykke til! Vis gjerne frem hvordan du løser det.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Vinsjen du ser på skal monteres tilnærmet vannrett. Har hatt denne I to båter og det er en god vinsj. Seatronic har en brakett som er ment for hekkmontasje men som trolig vil gjære jobben hos deg. Den koster noen kroner men sparer deg for en støpejobb. Forsterker du bakveggen I brønnen med en plate av forskalingsfiner er du nok I mål. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Klarte ikke helt finne den braketten. Har du en url til den? Skottet er forøvrig ganske så vinklet som du ser av bildet. Vil en ferdigmontert brakett fungere? Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Hei. De selger nå stort sett andre varianter av Quickvinsjer for hekkmontering, men jeg fant noen bilder av braketten og jeg regner med at de har/kan skaffe braketten. Braketten kan monteres slik som på bildet eller oppned slik at vinsjen "ligger inne i " braketten. https://www.google.no/search?q=brakett+til+quick+genius&rlz=1C1JPGB_noNO698NO698&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwicoLjwt_HNAhWRKCwKHQCLAmkQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=QvMyUBSHwc6k6M%3A https://www.google.no/search?q=brakett+til+quick+genius&rlz=1C1JPGB_noNO698NO698&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwicoLjwt_HNAhWRKCwKHQCLAmkQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=KptQWM5-rUgY9M%3A Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Og vinsjen kan monteres motsatt vei i braketten i og med at du skal ha den foran. Det har jeg testet fordi jeg klarte å sette vinsjen feil vei første gang jeg monterte i hekken på min første seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.