tilplan Startet 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2016 Har vel ikke vært så veldig plaget av drittlukt, men noe har vi hatt, spesielt en kort stund etter bruk. Det har i flere tråder blitt poengtert hvor viktig det er med tilstrekkelig lufting, så nå fikk jeg gjort noe med det. La opp med 25 mm slange i tillegg til den vesentlig mindre som var der fra før. Resultatet nå i helga var at jeg tok meg i å legge merke til at jeg ikke har kjent noe av denne lukta i det hele tatt. Får bare håpe at det holder seg slik Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Dritbra Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Du kan helle litt 35% eddik ned i luftinga iblandt. Da vil ikke slangen tette seg. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Du kan helle litt 35% eddik ned i luftinga iblandt. Da vil ikke slangen tette seg.Dannes det urinstein i luftingen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Det er dessverre noen som ikke følger med hvor mye dritt det er i tanken slik at når de spyler ned fra dassen, står drittspruten ut lufteslangen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 (redigert) Det er dessverre noen som ikke følger med hvor mye dritt det er i tanken slik at når de spyler ned fra dassen, står drittspruten ut lufteslangen!Å? Er det derfor det virker som tanken min har uendelig med plass Neida, men god lufting er essensielt, ikke tvil om det. Kunne ikke bodd ombord hvis det luktet septik, så greit å ha tilstrekkelig dimensjon på denne og holde den åpen. To luftinger er enda bedre Redigert 4.Juli.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Driten skvalper vel litt rundt der både i sjø, ved bruk og ved tømming. Kan titt og ofte komme litt opp i luftinga og vil jeg tro. Over tid vil nok luftinga bli dårligere hvis det ikke renskes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Så bra. Det var en annen her på forumet så påpekte at han fikk mer drittlukt etter han la opp dobbel lufting og gjennomtrekk i tanken, men det var kanskje andre grunner til det. Kan du si noe om hvordan du modifiserte tanken? Hva slags type deler osv? Har selv akkurat kjøpt et kullfilter til en drøy båtpenge, så planen for vår del er å løse problemet på den måten. Filteret har veldig lite luftmotstand og bør ikke hindre luftefunksjonen. En helt annen ting jeg har tenkt på. Noen påpeker at frisk luft er godt for nedbryting av dritten i tanken, men hvor mye luft går egentlig _inn_ i lufteslangen når båten ligger i ro og doen ikke brukes? Hvis det skal gå luft inn den lufteslangen må det jo gå luft/septik ut et annet sted, og det gjør det jo ikke annet en ved tømming av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Problemet har ikke vært tett lufting. Den har jeg hatt kontroll på. Det har bare vært for liten kapasitet. Husker ikke originaldimensjonen, men det var ikke rare greiene. Når det gjelder deler så monterte jeg del 90259 fra Trudesign i tanken med tilhørende mutter på innsiden: http://www.trudesignplastics.com/marine/products/39-aquavalve-90-tails Finner ikke mutteren nå, lurer på om jeg kjøpte en gjennomføring for å få mutteren. Valgte denne løsningen fordi det var så liten høyde over tanken. Fant ut at dette var det laveste jeg kunne finne for 25 mm slange. Måtte heve køyebunnen noe for å få det til. Videre vanlig septikslange og slangekopling, 90 graders bend og gjennomføring i syrefast kjøpt hos Maritim. Finner ikke gjennomføringen på nettsidene, men de hadde den i butikken for et år siden. Tok sin tid før det ble gjennomført. Den likner på denne, men i større dimensjon: http://www.ebay.com/itm/Crome-fuel-straight-gas-tank-vent-for-5-8-ID-hose-boat-marine-fuel-metal-23011-/111826671913?hash=item1a09639929:g:6fsAAOSwsFpWS6aR&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Kan ikke skjønne at du skal få drittlukt ved bruk av dassen? Når du skyller ned så vil det jo bli mer dritt i septiken og luft vil bli presset ut? Regner med at du har luftinga ut gjennom skroget? At da skal lukte litt på utsiden er jo normalt. Men burde vel gi seg etter ett sekund eller to... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Så bra. Det var en annen her på forumet så påpekte at han fikk mer drittlukt etter han la opp dobbel lufting og gjennomtrekk i tanken, men det var kanskje andre grunner til det. Å det må du fortelle mer om. Hvem var det ? Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Når dere snakker om luft fra septik, mener dere da ved bruk av toalettet eller generellt ellers også? Har aldri lukt uten at toalettet er i bruk. Men det er jo luft på tanken som må ut når andre ting kommer inn. Er det råd å unngå? Om man ligger sammen med andre er det nokså sjenerende lukt ved bruk av toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Når dere snakker om luft fra septik, mener dere da ved bruk av toalettet eller generellt ellers også? Har aldri lukt uten at toalettet er i bruk. Men det er jo luft på tanken som må ut når andre ting kommer inn. Er det råd å unngå? Om man ligger sammen med andre er det nokså sjenerende lukt ved bruk av toalettet. På utsiden av min båt har det i perioder vært litt lukt mer eller mindre konstant. I helgen var det ikke noe lukt. Ferien starter om et par dager, så da får jeg se hvordan det utvikler seg. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Jeg hadde akkurat det samme opplevelsen som deg tilplan da jeg gjorde det samme på Skarpnesen vi hadde. Doblet mengden luft inn=ittno lukt :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
NilsPils Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 På mitt opplegg var det et kullfilter på lufterøret, montert direkte på tanken. Det ble vesentlg bedre, dvs. ingen lukt, da jeg erstattet filteret med en slangestump. Det filteret skal vistnok hindre lukt på utsiden av båten, hvilket jeg aldri har registrert. Men man må ikke forveksle drittlukt fra bruk av toilettet med lukten av råttent saltvann som kan komme fra et toilett som ikke har blitt brukt på en stund, eller fra gammelt vann i bunnen av båten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tilplan Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Har nå vært på tur en drøy uke, og det er ingen tvil om at problemet nå er løst. Herlig å slippe den lukta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.