Jump to content

Anoder + propell


prikk

Recommended Posts

Hei

 

Så var vårpussen endelig skikkelig igang. Nybåten er oppe for første gang. Tidligere eier har valgt å stoffe aksling og propell. Når jeg skal skifte anode på akslingen så oppdager jeg at der et bunnstoff mellom aksling og anode! Det kan da umulig være rett? Jeg trodde hele poenget var at det skulle være kontakt mellom anode og godset på akslingen? Er dere enige i det? Det samme har han gjort med anoden på roret.

 

Lurer også litt på om jeg skal gjøre noe med den stoffede propellen? Hvis jeg skal fjerne stoffet på den, vil saltsyre bli for sterkt?

 

Mvh

Prikken

Link to post
Share on other sites

Hei Prikken!

" Isolasjon" mellom gods og anode bør du absolutt fjerne! Som du sier er god kontakt her avgjørende for at anoden skal gjøre jobben sin. Bunnstoff eller ikke på propellen er det sikkert minst to ulike meninger om. Tipper at det forsvinner ganske fort av seg selv. Problemet er oftest å få noe til å sitte på propellen ( for dem som gjerne vil ha den stoffet)

Ha en fin sesong!

mvh

Jan s

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Tillater meg et oppfølgingsspørsmål på denne tråden:

 

Har en seilbåt med VP MD-2030 motor, rett aksling og 3-bladet foldepropell. Akselanoden har falt av, skal montere ny. Akselen har diameter 25 mm, og der er 15 mm "bar aksel" plass til å plassere. 15 millimeter er vel smaleste anoden jeg kunne finne i butikken. Spørsmålet: Hvor mye "slingringsmonn" trengs for at dette skal løpe problemfritt?

Link to post
Share on other sites

Tillater meg et oppfølgingsspørsmål på denne tråden:

 

Har en seilbåt med VP MD-2030 motor, rett aksling og 3-bladet foldepropell. Akselanoden har falt av, skal montere ny. Akselen har diameter 25 mm, og der er 15 mm "bar aksel" plass til å plassere. 15 millimeter er vel smaleste anoden jeg kunne finne i butikken. Spørsmålet: Hvor mye "slingringsmonn" trengs for at dette skal løpe problemfritt?

<{POST_SNAPBACK}>

Du vil muligens se akselvandringen når du tar båten på land. 15 mm bar aksel og 15 mm anode blir for snaut. Jeg mener du bør har 1/2 akseldiameter med klaring. Har du mulighet til montere propellmutter med anodeholder? Det kan være en løsning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...