Marius.S Startet 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2016 Hei. Plan om å kjøre fra Oslo-Kragerø i ferien. Har dere tips på hvor jeg kan kjøre med en 19 fot daycruser. Trenger tips til overnatting,bensinstasjoner og en rute. Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Når du sier "i ferien" regner jeg med at dette ikke er transport, men en ferietur. Indre fjord overlater jeg til andre å gi råd for. So here we go... Når du kommer ut i Ytre Oslofjord bør du stoppe i Son, innerst i havna er det en "skal bare" brygge rett ved Kiwi der du kan proviantere. Kjør videre på innsiden av Jeløy (Mossesundet) og ut gjennom Mossekanalen. Om det er østlig vind fortsetter du sørover Østfoldkysten og krysser fjorden etter Sletterøyene over mot Valle og Tønsberg. Er det vestlig vind krysser du fjorden rett etter Moss mot Horten. Horten har fin gjestehavn med "alt". Det samme gjelder koselige Åsgårdstrand. Kjør sørover mot Tønsberg som har en fin gjestehavn. Nøtterøy sjærgården er fin og et stopp på Bolærne er fint. Om det er finvær kan du også ta en tur ut til Fuglehuk fyr. Kjør indre led ned mot og gjennom Vrengen sundet. Her finner du også bensin. Kjør leia sørover på innsiden av Tjøme. Etter Hui sett kurs mot Stauper som er en fantastisk naturhavn. Nå må du runde Tønsberg Tønne og da bør det ikke være mye vind. Her blir det en god del bølger når det er mye vær. En tur inn til Sandefjord med hvalfangstmuseet er fint og gjestehavna er ok med alle fasiliteter. Neste strekk mot Stavern gjestehavn (med bensinpumpe) krever rolig vær. Studer kartet på så finner du de indre ledene. Er det fint vær bør du også dra ut til Svenner fyr. Neste strekk over Rakke er også værutsatt, men på https://webapp.navionics.com er det markert en indre led du kan følge mot flotte Nevlunghavn gjestehavn. Siste værutsatte strekket er mot Langesund som er en flott småby med alt du trenger. Sparbutikken har handlebrygge. Fra Langesund går du Toner leia mot Kragerø. Her er det mange fine havner, men vil anbefale Stråholmen og Valle. Gå gjennom Kreppa når du skal gå inn mot Kragerø by. Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Mouche Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Ser du nevner 19 fot mens du oppgir din båt som Galia 475 som vel ikke er mer enn 16 fot og en typisk landstedsbåt? Går fint å kjøre den distansen du nevner, men størrelse/type båt gjør deg svært vær-avhengig så kjøring tidlig på morgenen er nok å anbefale samt mest mulig innaskjærs der dette er mulig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marius.S Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Galla 475 er en gammel båt jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Skal du til Kragerø bør du naturlig nok holde deg på vestsiden av fjorden på vei nedover og ikke krysse over fra Moss. Strekningen Moss - Horten er utsatt for mye sjø, så anbefaler ikke den ruten. Du kan tanke i Vrengensundet ved Tjøme. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Galla 475 er en gammel båt jeg har hatt. Den er grei, men hvorfor ikke endre den opplysningen i din signatur? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HansH Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Den tøffeste delen av turen din er utvilsomt Rakke etter Stavern og deretter fra Nevlunghavn til Langesund. For å korte ned tiden i åpen sjø, (men gjøre turen litt lengre) så kan du gå fra Nevlunghavn til Helgeroa og videre litt innover før du krysser vestover og kommer over til Langesund. Se på kartet så ser du hva jeg mener. Da vil du få mye av den verste sjøen i hekken mens du går innover. Det kan være veldig langt og tøft fra Nevlunghavn til Langesund i en 19-foter med høy og krapp sjø på babord baug. Ta disse åpne strekningene sent på kveld eller aller helst tidlig om morgenen. PS: Legg inn godt med tid til å ligge værfast i Stavern. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Rakkebåen er altid spændende. Der var engang en artikel i et bådblad der skrev at kom man først over der kom man ikke tilbage igen.... Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Etter Nevlunghavn går du ut og forbi Mølen, på utsiden av Finnsbåane hvis det ikke er flatt vann, forbi Fugløya, hold litt ut her for det er mye strømsjø langs Fugløya hele veien til du runder inn mot Helgeroa. Når du har rundet Fugløya er det kun noen få hundre meter så stilner sjø og vind av. Så går dere mellom Arøya og Stokkøya gjennom Stokksundet. Nydelig passasje som blir enda finere mellom Vesle Arøya og Lille Arøya. Ser fælt ut på kartet men du ser leia går langs land frem til og gjennom Bukkespranget. Etterhvert runder du Lille Arøya mot vest og krysser Dypingen mot Langesund. I Dypingen kan du få litt sjø inn på siden sørfra. Resten er "straka vegen". Om du blir nervøs kan du henge deg på en av rutebåtene som går akkurat samme ruta mellom Helgeroa og Langsund. Det er en opplevelse i seg selv å følge ruta med folk og fe, postlevering osv på mange små brygger langs øyene, absolutt verdt å få med seg. Strekene er satt "grovt" bare for å illustrere hvor ruta går :-) http://kart.gulesider.no/m/w60u9 ------------- Du skal heller ikke kimse av Rognsfjorden mellom Langesund og Såsteinsundet, der kan en fort gå på en smell selv om det ikke er lange strekket. Er også en del delvis åpne strekk etterpå som du bør legge opp en alternativ rute til slik at du kan gå lengre inn. På flere av strekkene fra Oslo til Kragerø vil en normal solgangsbris kunne bli mer enn dere vil orke så planlegg tidspunkt for seiling godt. Sen kveld er jo mulig, men da vil man jo gjerne kose seg eller sove, så kanskje tidlig morgen/natt er et bedre alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Ang. overnatting så har du hotellet i Langesund, husker ikke det riktige navnet på det. Men det ligger utenfor sentrum og ikke så trivelig, syns jeg. Om pensjonatet er i drift vet jeg ikke men har overnattet der og syns det var veldig trivelig. Gammelt og så sentralt det kan bli. Helgeroa og Nevlunghavn har en haug med campingplasser, så om du tar med telt... Stavern har hotell og sikkert andre greier også. Om det var jeg som skulle tatt turen så ville jeg tatt med sovepose, telt/liggeunderlag, oppblåsbar madrass. Evt hatt en presenning å trekke over båten om det er nok plass på dørken til å ligge i båten. En kokemulighet a la camping, litt kaffe og ei gryte til å varme mat i så kan man komme langt :-) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Hvorfor overnatte? og langesund? Jeg går innaskjærs fra aaby/rognsfjorden ved langesund og hele veien inn til kragerø. I en 19 fots båt bør du klare det på 30-35 min uten å mase. Havarerte en maskin her en gang og gikk 3 knop den distansen... da snakker vi fort timer skal sies. Litt avhengig av farten på båten, og hvor flatt vann du har er dette ikke lange turen til kragerø, er vel 130-140nautiske om jeg ikke blingser Vi har tatt dagsturer både frem og tilbake på dagen, flere ganger, i tilsvarende størrelse båt med "små" motorer fra 130-150hk Som de andre sier, gå mest mulig innafor med mindre vannet er helt flatt, og det er det bare 1 gang i året ca ;) Jeg går innaskjærs fra aaby/rognsfjorden ved langesund og hele veien inn til kragerø. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Hvorfor overnatte? Tja, vil vel si at han blåser forbi alle de fine plassene hvis han går direkte til Kragerø, men kan være at han har et ærend der som tvinger han dit ;-) --------- Kjærringvik, Ula, et sveip innom Viksfjord før Stavern, Stavern er en perle, Nevlunghavn er nevnt flere ganger, Pardisbukta (Jordfallsbukta) innenfor Helgeroa er absolutt verdt et besøk, evt overnatting. Ruta jeg beskrev mellom Stokkøya og Arøya er nydelig. Og Langesund er da absolutt verdt et besøk syns jeg, er bading på tapeten så er strendene på Langøya tvers over sundet flotte, og samme med restauranten som ligger der. Stråholmen er nevnt, en nydelig plass. Sikkert en haug med andre plasser på samme ruta som absolutt også er verdt å få med seg. Er havet flatt så er det vel like greit å blåse på utsiden av "hele sjiten"/Jomfruland til Kragerø. Er jo ikke populært om en fyker avgårde midt i ferietrafikken langs "motorveien" der. Mye enklere å gå midt utpå også. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Et lite tips for denne strekningen er å følge med på vindstyrken i sanntid. Det står en vindmåler og web-kamera på Stavernsodden fyr. Det er sannsynligvis det mest vindutsatte punktet på Vestfoldkysten, www.stavernsodden.info . Jeg bruker alltid den når jeg skal ut i båt i området fordi den gir en indikasjon på maksstyrken på vindkastene. Den oppdateres med noen minutters intervaller og er meget nyttig å følge med på. I en 19-foter vil du oppleve det nokså ubekvemt fra 6-8 sekundmeter og oppover. Over 10 bør du ikke gå ut i så liten båt. I praksis betyr det å gå sent på kveld eller tidlig morgen i hele Juli. Ankom selv Stavern sist natt kl 0030 fra Nøtterøy. 1-2 m/s og dønninger. Tilsynelatende flatt hav er likevel nok til å gi litt bevegelse i 13 tonn, 13,5 m lang og 4,3 meter bred Bavaria. Etter noen ubehagelige opplevelser i småbåt i dette området har jeg meget stor respekt for denne delen av kysten. Uansett, god tur og god sommer til alle båtvenner der ute. Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Skal du til Kragerø bør du naturlig nok holde deg på vestsiden av fjorden på vei nedover og ikke krysse over fra Moss. Strekningen Moss - Horten er utsatt for mye sjø, så anbefaler ikke den ruten. Du kan tanke i Vrengensundet ved Tjøme. Når du kommer ut av Drøbaksundet er det 10 Nm å krysse fra Filtvedt til Holmestrand/Horten. Blåser det vestlig har du motsjø hele veien til du er i le. Krysse fra Moss mot Horten er 4 Nm med sidesjø. Størrelsen på sjøen er omtrent den samme, men ved tofteholmene kan det ofte bli litt stående bølger som kan bli spisse. Uansett, det er lite sjø i denne delen av ruten din sammenlignet med hva du vil møte etter Tjøme (gitt samme vind). Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Lars K Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Eller du kan bare svippe innom Tønsberg og rett ned Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Digger musikken og retro faktoren! :D Var vel ikke akkuratt gopro dette. Lampa har vært i kragerø nåen år... Sitér dette innlegget Link to post
Per Jensen Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Ser av tipsene at en skal ta hensyn til vinden på strekningen mellom Tjøme og Langesund. Vi har en 22 fots Ibiza som vi to ganger har brukt til å kjøre båhuslenkysten fra Oslo og ned til Gøteborg. Denne gangen kan vi tenke oss å se sørlandskysten, men begrensningen vår er at min samboer blir veldig skvetten av urolig sjø med bølger over halvmeteren. Dette har vi som regel løst ved å kjøre tidlig eller sent på dagene. Noen som tør å våge seg på en sammenlikning av utfordringer på disse strekningene? Sitér dette innlegget Link to post
Per Jensen Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Ingen respons så langt for en nykommer i forumet. Det skyldes kanskje at det allerede eksisterer en tråd som sammenlikner svenskekysten med sørlandskysten? Noen som har tips eller egne erfaringer å komme med? Spørsmålet mitt er altså hvorvidt kysten mellom tjøme og kragerø innebærer mer utfordrende sjøstrekninger enn de relativt korte åpne strekningene i Båhuslen. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Hei Per Jensen Jeg skal prøve å forklare litt mer om de helt spesielle forholdene inn og ut av Stavern og hvorfor disse etter mitt syn alltid er litt «verre» enn andre tilsvarende åpne havstrekninger under samme vindforhold. (nb viktig presisering). De to rutene inn og ut av Stavern langs kysten: 1) Fra Tjøme forbi Tønsberg Tønne (syd på Østerøya) og over Larviksfjorden 2) Fra Stavern rundt Rakke og over til Telemarkskysten (Langesund, Valle, Kragerø osv) Dette området er kjennetegnet av to-tre forhold som gjør dem spesielt ille for oss småbåteiere: 1) Mye vind pga geografisk hjørneeffekt (se på kartet over halvøyene i Vestfold så skjønner du – Tjøllinghalvøya, Brunlaneshalvøya). Dette gir ekstra fart i lavtrykkene og kraftigere vind enn andre steder. 2) Mye grunner og skjær og generelt grunt vann et stykke ut i havet gir spesielle brytninger og svært krapp sjø. 3) Sterke havstrømmer som ofte går motsatt vei av dominerende vind- og bølgeretning. a. En stor havstrømning gjør 180 graders sving i ytre Oslofjord ved at den kommer oppover Båhuslenkysten og fortsetter nedover Telemarks- og Agderkysten. Den skaper helt spesielle forhold i området øst og vest for Stavern hvor den altså går enten tvers av eller motsatt av vind og bølger. b. Lågenelva renner ut i Larvik – motstrøms til dominerende vind- og bølgeretning. Kan gi ekstremt høye og krappe sjøer særlig mellom Svenner og Stavernsodden. 3-4 meter er ikke uvanlig her på en litt kraftig solgangsbris i Juli. Alt i alt er min konklusjon at akkurat dette stykket av kysten er litt verre å krysse enn de andre åpne strekningene fordi bølgene oppleves litt verre ved at de er høye og krappe – og du får dem delvis på tvers av kjøreretningen. Vi er mange som har ligget værfast i Stavern mange ganger i båter på godt over 40 fot. Det er ikke uten grunn. De øvrige åpne strekningene langs Sørlandskysten er mindre krevende enn Tjøme - Langesund. Jeg tenker da på de stedene hvor du må ut; Portør-Risør og Risør - Lyngør samt noen litt kortere strekk mellom Arendal og Kristiansand. Dette ble jo veldig lokalt men det var vel det som var temaet her. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Er et godt stykke i åpent farvann, men med det drømmevarselet som utover i uka nå, burde enhver landkrabbe tåle den "sjøen" der ute. Har ikke sett varsel om 1 m/s vind på Svenner tidligere i sommer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Per Jensen Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Enig med deg, Nomen, men angsten hun opplever ved høy sjø er ikke rasjonell. Kjører vi på feil dag, blir det nok aldri mer den strekningen sammen. Takk for utfyllende informasjon Hans! Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Man skal respektere at ikke alle er like glad i bølger. En mulighet er at hun tar bussen til f.eks Langesund/Brevik. Det er holdeplass for alle rutene som går på E18 kun noen hundre meter fra sjø og brygge i Skjelsvik. Der kan hun plukkes opp og bli med på den flotte turen fra Langesund til Kragerø. Det er kanskje den flotteste delen av hele turen, hvor man kjører innimellom holmer og skjær hele veien.Bortsett fra Rognsfjorden, men med den "vinden" vi har nå er den nærmest flat (var ihvertfall det om fredagen) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Per Jensen Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Buss et stykke er selvsagt en mulighet Selv liker jeg bølger, i det minste dersom de er overkommelige for båten vår. Har jeg forstått det riktig at det stort sett er vind fra sør/sørvest som skaper høye og krappe bølger på den utsatte strekningen? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 (redigert) Man skal respektere at ikke alle er like glad i bølger. Det er kanskje den flotteste delen av hele turen, hvor man kjører innimellom holmer og skjær hele veien.Bortsett fra Rognsfjorden, men med den "vinden" vi har nå er den nærmest flat (var ihvertfall det om fredagen) Oppvokst med at alle båtturer starter ut rognsfjorden, dvs hvis vi klarte komme oppi båten, det gikk jo ikke alltid, har også opplevd å finne båten langt langt inne på land og da er det flere meter svaberg opp først ;) Flytebrygga innerst der har vel forsvunnet hvert år ca i uendelig tid... Min mor er ganske herdet, og forstår seg ikke helt på oslofjorden og hvorfor ingen andre kjører båt med poncho.. Redigert 19.Juli.2016 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.