mabene Startet 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2016 Vi prøver og finne ut om batteriene er ok i båten, eller om det er noe som taper dem. føler at di blir tomme litt for fort. vi ladet opp batteriene og målte 12,78V og etter 30 timer målte vi 12,65V , Batteriene ble fra koblet alt, ( 2 stk 110am gel batterier) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Det vil normalt falle litt døgnet etter topplading, dersom du målte kort tid etter du koblet fra lader. 12,65 vil da være hvilespenningen din. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 mabene : .. eller om det er noe som taper dem. Det finner du ut ved å koble fra enten + eller - kabelen på batteri. Koble så en prøvelampe mellom den løse kabelen og den ledige batteripolen. Lyser prøvelampen så er det noe som tapper batteriet. Lampen vil selvfølgelig også lyse om det er noe du ikke har slått av. Sitér dette innlegget Link to post
mabene Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Takk for svar er det noen andre måter og skjekke om batteriene er bra ? eneste vi har på av strøm på tur er kjøleskapet og toalette blir brukt lite. Batteriet er nede på 12.2 6timer etter båten ble skrudd av ? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Hvor mye trekker kjøleskapet/hva slags kjøleskap. Normalt trekker et kompressorkjøleskap 4-5 A når det går Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 12,2 er vel så og si tomme batterier, om det er målt uten last. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Biltema har en billig batteritester, som er god nok for å finne tilstanden på batteriet. Ofte, etter noen år, er kapasiteten til batteriene bare en brøkdel av hva de var nye, selv om alt tilsynelatende ser ok ut med å måle Volt. Gel-batterier er jo dyre saker, så greit å sjekke de ut før man kasserer de. Sitér dette innlegget Link to post
mabene Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Er et gammelt Isotherm kjøleskap vi har Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 En måte som fungerer på biler, siden strøm er strøm så vil jeg anta at det virker på båter også: Koble fra + polen på batteriet, koble ett multimeter i mellom + polen på batteriet og den ledningen du nettopp koblet i fra. Får du utslag på instrumentet så er det noe som tapper. For å finne synderen så trekker du ut en og en sikring frem til ampermeteret står på 0. Når du da har trukket ut riktig sikring så vet du hvilken kurs synderen er koblet til. Normalt er det nok ikke mange forbrukere pr sikring, så du vil enkelt kunne feilsøke. Står ampermeteret på 0 eller i nærheten av 0 så er det nok heller batteriet som er problemet. Man kan også bruke ett tangampermeter som du bare klipser rundt + ledningen så slipper du å koble fra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.