Jump to content

Bruke elektrisk motorvarmer til å varme opp VV bereder?

Sleipner93

Recommended Posts

Jeg har en bereder montert i båten uten varmeelement. Jeg ser det selges motorvarmere på nettet fra 500-1000,- (1000w) med 16mm slangeanslutning og sirkulasjonspumpe innebygd. Tanken var å koble denne imellom motor og berederen. Skulle de 1000w slite med å varme både motoren og berederen er det vel bare å stenge kranene på motoren. 

Er dette en rimelig og enkel metode for å fortsatt kunne bruke den gamle berederen men ha mulighet for 220v oppvarming?

Noen som har prøvd?

Synes  Ørjan har en god idé.

Kineserne lager enormt mange forskjellige varianter av slangevarmere.

Kan kjøpes svært billig direkte fra ebay/kina, men har da vanlig gummikabel. De som selges i Norge er beregnet for bil og derfor modifisert med Defa kabel, men det har ikke noen betydning i båt.

Kinesisk produsent med rikt utvalg. Virker forseggjort med hus i aluminium, men generelt bør man være skeptisk til billige kinesiske 220V produkter, spesielt om de har metallhus eller har med vann å gjøre..: World's Most Dangerous Consumer Product!

Firmaet Eloc markedsførte seg heftig på Finn, men ser ut til å være nedlagt.
Samme type selges nå av Univa. Varmeren er også kjent som Hotfrog. Hele huset er i plastikk.

Vært felleskjøp av dem her: Land Rover og Mercedes.
Man må være sikker på at systemet er fylt opp med kjølevæske før varmeren startes, men det gjelder jo også bereder med varmeelement.

Morro å høre at andre har i brukt ett slikt system. Jeg skal ihvertfall få prøvd å ordnet til noe, kan ikke forstå at det kan bli noe billigere å kjøpe en ny bereder med kolbe..

Men hvor mye effekt trenger man for å holde varmen i en 30l bereder? Stort sett er jo vannet allerede oppvarmet fra motor. Jeg ser beredere som selges ofte er på 800w. Jeg har funnet en slangevarmer (Uten sirkulasjonspumpe) med 500w effekt. Vil dette holde tro? Det er ofte begrensninger på 750-800w i havnene og jeg ønsker å holde meg under dette. De jeg har funnet på nettet med egen sirkulasjonspumpe er oftest 1000w eller mer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...