Sleipner93 Startet 4.Juli.2016 Del på Facebook Startet 4.Juli.2016 Jeg har en bereder montert i båten uten varmeelement. Jeg ser det selges motorvarmere på nettet fra 500-1000,- (1000w) med 16mm slangeanslutning og sirkulasjonspumpe innebygd. Tanken var å koble denne imellom motor og berederen. Skulle de 1000w slite med å varme både motoren og berederen er det vel bare å stenge kranene på motoren. Er dette en rimelig og enkel metode for å fortsatt kunne bruke den gamle berederen men ha mulighet for 220v oppvarming? Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Jeg synes idéen høres god ut! Finn ei god løsning for montering av kolben og sirkulasjon av varmtvannet så kan jeg ikke se hvorfor ikke dette skulle gi suksess... Vis frem hva og hvordan du gjør det! :-) -B- Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Slett ikke utenkelig at det kan virke bra Ørjan, selv om jeg synes 16 mm høres litt tynt ut .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TerjeØ Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 På min varmebereder har jeg både 220v og varme fra motor. Har ikke peiling på åssen dette er gjort da båten er ny for meg i år. Kan sikkert ta noen bilder og mål for deg vist du ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Har du link til varmeelementet på 16mm? Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Har et slikt opplegg som du nevner, men du må ha en termostat. Bruker det også på vinteren for og holde litt lunk i motoren Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Vil vel tro det er mye billigere å bedre bare å kjøpe en ny VVT med 230V kolbe og sløyfe for varme fra motor. http://www.seatronic.no/vvs-varmtvannsberedere-c-53_448/quick-b3-varmtvannsberedere-p-3965 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Synes Ørjan har en god idé. Kineserne lager enormt mange forskjellige varianter av slangevarmere.Kan kjøpes svært billig direkte fra ebay/kina, men har da vanlig gummikabel. De som selges i Norge er beregnet for bil og derfor modifisert med Defa kabel, men det har ikke noen betydning i båt.Kinesisk produsent med rikt utvalg. Virker forseggjort med hus i aluminium, men generelt bør man være skeptisk til billige kinesiske 220V produkter, spesielt om de har metallhus eller har med vann å gjøre..: World's Most Dangerous Consumer Product!Firmaet Eloc markedsførte seg heftig på Finn, men ser ut til å være nedlagt.Samme type selges nå av Univa. Varmeren er også kjent som Hotfrog. Hele huset er i plastikk. Vært felleskjøp av dem her: Land Rover og Mercedes.Man må være sikker på at systemet er fylt opp med kjølevæske før varmeren startes, men det gjelder jo også bereder med varmeelement. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Liten avsporing: Eg har ein "Hotfrog" på 1500W, den har kapsling i metall. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Morro å høre at andre har i brukt ett slikt system. Jeg skal ihvertfall få prøvd å ordnet til noe, kan ikke forstå at det kan bli noe billigere å kjøpe en ny bereder med kolbe.. Men hvor mye effekt trenger man for å holde varmen i en 30l bereder? Stort sett er jo vannet allerede oppvarmet fra motor. Jeg ser beredere som selges ofte er på 800w. Jeg har funnet en slangevarmer (Uten sirkulasjonspumpe) med 500w effekt. Vil dette holde tro? Det er ofte begrensninger på 750-800w i havnene og jeg ønsker å holde meg under dette. De jeg har funnet på nettet med egen sirkulasjonspumpe er oftest 1000w eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Det holder sikkert med 500W. Men at det totalt sett blir vesentlig billigere en å kjøpe ny tank er jeg ikke sikker på. Du må jo ha varmer, sirkulasjonspumpe, ekspansjonstank, slanger og ben. Og en hel del arbeide. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Her kan man regne ut hvor lang tid det vil ta å varme opp varmtvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.