Jump to content

Galia 560 115 hk, propellen trekker luft med tiltmåler på midten


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Hei, har bla en 18" båt(Galia 560) med 115hk motor (Johnson), når jeg kjører kan jeg ikke tilte ut motor til tiltmåler står "midt på" skalaen, om jeg gjør det vil propellen fange luft og motor ruser seg opp, den må være en bit under midten.
Er da giver for måler feil justert eller er dette en vanlig ting...må man bare lære å bruke måleren slik den er ?
Er det slik att båten går best straks før du når det punktet att propellen "fanger luft"....det føles som det er den beste positionen på begge mine båter uavhengig av hva målerne sier.
Noen som kan si litt om hvordan giver/måler skal justeres/være justert og hvordan måleren skal tydes, skal den være justert slik att det er optimalt med måleten "midt på" ?
Hvordan er deres tiltmåler med tanke på dette ?
På forhånd takk.

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Spørsmål ang trim måler. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Kommer an på hvor høyt på akterspeilet motor er montert, og hva slags propell som sitter på.

Det optimale er når du syns båten går best, uavhengig av hva måleren viser. 

Kanskje den ikke er helt kalibrert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tipper at det ikke er selgerne men montørene som slurver (er montør selv innimellom men prøver å få alle slike detaljer på plass).

Men nå skal det jo funke stort sett greit i default setting på de fleste motorer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Guest Balder..

Takker for svar, det er da altså ikke så uvanlig att måleren ikke står midt på der motor går best på cruise fart og full gass.

Nåla ligger straks under vannrett position på fin sjø så avviket er ikke så stort....det varierer dessuten etter hvor mye sjø det er så måleren er vel heller å regne som ett "grovinstrument".

.

Link to post

Hvilken motor er det snakk om? 

Noen ( som min), kalibreres i instrumentet. Da  setter du øvre ( og nedre) punkt på trimskalaen selv. Om du ikke treffer hundre prosent, er ikke det så nøye, du vil få en bedre fordeling av skalaen som passer bedre til din installasjon.

Og bytt til stål. Med cupping. Om du ikke allerede har stålpropell da..

Link to post

Jeg kan ikke trimme ut mere enn til litt over 3 på måleren før propellen begynner å slippe.

Har både analog og digital trimindikator så kan trimme ut med 10-dels nøyaktighet.

Skyldes at akterspeilet er relativt høyt så selv med motor i laveste monteringshøyde kommer propellen høyt i vannet.

Måler går til 10, men mulig jeg kalibrerer om slik som GunR foreslår. Selv om det ikke betyr så mye i praksis.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har en Powertech RXB4 13,25 x 18" 4-blads stål som oppfører seg mere som en 20". Har bikket over 44 knop med den, ved ca 5800 rpm.

Men har nettopp bestilt ny Mercury Spitfire X7 12,7 x 21" 4-blads stål.

Den skal tilsvare ca 20" stål etter tradisjonell målemetode (evt. tilsvare 21P alu).

Litt mindre diameter kan gjøre utslag siden båten min er lett og rask.

X7 er en spesiallegering som bare de dyreste Mercury-propellene har, og Spitfire X7 er designet med den nye 2,1-literen i tankene.

 

Trodde først jeg måtte ha 19P men leste at de nå oppgir stigningen litt anderledes enn før. Man skal visstnok ikke gå ned 1-2" i stigning når man bytter til stålpropell.

Har salg på den gamle og får den nye til spesialpris, ellers hadde det ikke vært noe stort poeng å bytte.

Koster jo ca kr 5500/7000 (USA/Norge) og så morsomt skal vi vel ikke ha det  :giggle:

Blir egentlig overrasket hvis Mercury-propellen er like god eller bedre enn den gamle. Har erfart litt av hvert med ymse propeller, men (nesten) alt må jo prøves.

Det viktigste er uansett at propellen ikke er for liten. Turtall helt opp mot max. liker vi ikke helt. Det skal jo være litt fornuft og komfort også.

En kar i USA får visstnok 45 knop med den propellen i 21P, med samme motor som min.

En annen sak er jo at båten min blir noe uregjerlig i slik fart med mindre vi er to i båten.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja en Mercury Spitfire alu. Koster ikke skjorta  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...