Guest Balder.. Startet 4.Juli.2016 Del på Facebook Startet 4.Juli.2016 Hei, har bla en 18" båt(Galia 560) med 115hk motor (Johnson), når jeg kjører kan jeg ikke tilte ut motor til tiltmåler står "midt på" skalaen, om jeg gjør det vil propellen fange luft og motor ruser seg opp, den må være en bit under midten.Er da giver for måler feil justert eller er dette en vanlig ting...må man bare lære å bruke måleren slik den er ?Er det slik att båten går best straks før du når det punktet att propellen "fanger luft"....det føles som det er den beste positionen på begge mine båter uavhengig av hva målerne sier.Noen som kan si litt om hvordan giver/måler skal justeres/være justert og hvordan måleren skal tydes, skal den være justert slik att det er optimalt med måleten "midt på" ?Hvordan er deres tiltmåler med tanke på dette ?På forhånd takk. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Spørsmål ang trim måler. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Kommer an på hvor høyt på akterspeilet motor er montert, og hva slags propell som sitter på. Det optimale er når du syns båten går best, uavhengig av hva måleren viser. Kanskje den ikke er helt kalibrert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Det må kalibreres og justeres ja. Når eg byttet propell må eg forbi "max" på skalaen for å trimme riktig i full fart. Tipper det er en av de tingene selgerene sløver med når de monterer båter for salg. Redigert 5.Juli.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Tipper at det ikke er selgerne men montørene som slurver (er montør selv innimellom men prøver å få alle slike detaljer på plass). Men nå skal det jo funke stort sett greit i default setting på de fleste motorer. Redigert 5.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Balder.. Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Takker for svar, det er da altså ikke så uvanlig att måleren ikke står midt på der motor går best på cruise fart og full gass. Nåla ligger straks under vannrett position på fin sjø så avviket er ikke så stort....det varierer dessuten etter hvor mye sjø det er så måleren er vel heller å regne som ett "grovinstrument". . Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Hvilken motor er det snakk om? Noen ( som min), kalibreres i instrumentet. Da setter du øvre ( og nedre) punkt på trimskalaen selv. Om du ikke treffer hundre prosent, er ikke det så nøye, du vil få en bedre fordeling av skalaen som passer bedre til din installasjon. Og bytt til stål. Med cupping. Om du ikke allerede har stålpropell da.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 (redigert) Jeg kan ikke trimme ut mere enn til litt over 3 på måleren før propellen begynner å slippe. Har både analog og digital trimindikator så kan trimme ut med 10-dels nøyaktighet. Skyldes at akterspeilet er relativt høyt så selv med motor i laveste monteringshøyde kommer propellen høyt i vannet. Måler går til 10, men mulig jeg kalibrerer om slik som GunR foreslår. Selv om det ikke betyr så mye i praksis. Redigert 6.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Det viktigste er jo at man vet hva man kan trimme. I tillegg er det gunstig å holde seg innenfor de ti på skalaen, for det er noe grovere trim i park mode...? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Her har du muligheter ja. Fine instrumenter. ( Nesten samme som jeg har ;) ) Det blir enklere om du får kalibrert. Les bruksanvisningen, jeg har ikke gjort dette på lenge, og husker ikke helt fremgangsmåten.. Hva har du av propell nå da, teerex? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 (redigert) Har en Powertech RXB4 13,25 x 18" 4-blads stål som oppfører seg mere som en 20". Har bikket over 44 knop med den, ved ca 5800 rpm. Men har nettopp bestilt ny Mercury Spitfire X7 12,7 x 21" 4-blads stål. Den skal tilsvare ca 20" stål etter tradisjonell målemetode (evt. tilsvare 21P alu). Litt mindre diameter kan gjøre utslag siden båten min er lett og rask. X7 er en spesiallegering som bare de dyreste Mercury-propellene har, og Spitfire X7 er designet med den nye 2,1-literen i tankene. Trodde først jeg måtte ha 19P men leste at de nå oppgir stigningen litt anderledes enn før. Man skal visstnok ikke gå ned 1-2" i stigning når man bytter til stålpropell. Har salg på den gamle og får den nye til spesialpris, ellers hadde det ikke vært noe stort poeng å bytte. Koster jo ca kr 5500/7000 (USA/Norge) og så morsomt skal vi vel ikke ha det Blir egentlig overrasket hvis Mercury-propellen er like god eller bedre enn den gamle. Har erfart litt av hvert med ymse propeller, men (nesten) alt må jo prøves. Det viktigste er uansett at propellen ikke er for liten. Turtall helt opp mot max. liker vi ikke helt. Det skal jo være litt fornuft og komfort også. En kar i USA får visstnok 45 knop med den propellen i 21P, med samme motor som min. En annen sak er jo at båten min blir noe uregjerlig i slik fart med mindre vi er to i båten. Redigert 6.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GunR Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Anbefaling til tradstarter må vel bli en 4 - blads stålpropell da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Ja en Mercury Spitfire alu. Koster ikke skjorta Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.