ko-stens Startet 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2016 (redigert) Sliter som fy med å få av noe slags skittent belegg i alujolla. Den har ligget med vann i over lengre tid før jeg kjøpte den. Vannet har fordampet, og støv/skitt har nærmest brent seg fast. Er nesten som å ta på fint slipepapir. Må bruke Ferro Bet alurens og pussemaskin med 120-papir for å få det av. Det er altså ikke bare oksidering, men også møkk. Blir bare gjørme av det. Uansett, det begynner å bli blankt igjen - dvs matt. Tenker rett og slett å matte ned hele gulvet i jolla og lakkere det i svart tokomponent polyuretan fra Feiltema. Tenkte å syregrunne først. Svart fordi jeg har en liter av det til overs etter å ha lakkert en bil stygg med det. Vil dette holde, eller blir det bare flass og skit? Denne lakken tåler jo noe juling, men det blir jo endel slitasje, siden det jo er noe tråkking på et gulv... Tenkte ellers å ha på antisklitape til slutt. Bør jeg gjøre noe annet? Redigert 5.Juli.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Tokomponent polyuretan er forholdsvis slitesterkt ja Det er nok en fordel med flere lag de stedene som blir utsatt for slitasje. Jeg lakkerte nettopp deler av dekk med Biltemas polyuretan (hamstret litt før de sluttet med dette glimrende produktet), men har i litt antiskliperler/sand de områdene jeg trenger sklisikring. Brukte 5 strøkne teskjeer med pulver per dl ferdig blandet maling første strøket, men på strøk to og tre brukte jeg bare to strøkne teskjeer til samme mengde da det ble mer enn god nok virkning av pulveret. Tiden vil jo vise hvor holdbart dette egentlig blir med daglig tråkking, men har trua Har brukt polyuretanmalingen til mange prosjekter tidligere, både for finish og for å ha noe å slite på. Enkelte ting blir utsatt for varierende grad av mekanisk slitasje og tåler det godt. Klart, merker og riper vil forekomme, men i forhold til enkomponent alkydoljebaserte malinger er tokomponent polyuretan i en annen liga. Er du nøye med blandingsforholdet (bruker to stk 100ml sprøyter til dosering selv) og lar malingen få herde skikkelig et par uker før du begynner å herje med overflaten er min erfaring at den blir sterk og holdbar. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Takker for svar. Skal se om det ikke blir et forsøk med polyuretanen da. Har noe sandblåsesand liggende. Kunne kanskje gått an å gjøre noe med den... Kanskje litt for fin. Er nok ellers litt skeptisk til svart på gulvet. Det blir nokså synlige striper har jeg sett på bilen. Tror kanskje jeg har noe hvit slik et eller annet sted. Kan jo blande litt svart i det hvite for å få det grått. Om jeg finner igjen boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Glasskulene jeg linket til er som siktet hvetemel, så om blåsesanden er like fin vil jeg tro det bør fungere Ser den med mørk farge og riper. Å blande fargene virker å gå fint, har gjort det selv for lokket til planet på pickupen og dekket på båten for å få fargen til å passe bra inn. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Men, for å få lakken til og sitte godt på alu, bør en absolutt syregrunne først. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 (redigert) Ville tenkt meg både to og ti ganger om før jeg ville malt dørken sort. Tenk deg en fin sommerdag - du hopper opp i jolla barbent..... 60-70-80 grader??????? Lykke til! Redigert 5.Juli.2016 av knut1955 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Hehe. Dette er nok mer fiskebåt for mindre vann. Har en annen til mer sommerlige aktiviteter. :-) Skal se om jeg finner igjen literen med hvit og blande til mer grå/mørk grå. Sitér dette innlegget Link to post
autod Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 http://acokjemi.vismaprovider.no/acokjemi/main.aspx?page=article&artno=C010B Dette er for å rense aluminium. Aluminiumen blir som ny. Helt blank. Jeg selger gjennom jobben til fiskerene her på strøket. De bruker det for å rengjøre dekket på båtene. Helt sykt stoff Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Endte med å kjøpe dekksmaling med antiskli på Jula. Husker ikke navnet. Helt hvit. Før måtte jeg ha solbriller på når sola skinte. Nå må jeg ha sveisebriller... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.