Jump to content

Hvordan fjerne sikaflex/tec7 merker i gulv i skjærgårdsjeep

paarsand

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha delrestaurert en gammel kmv 528 så sitter jeg igjen med en sak som irriterer vettet av meg.

En gang i tiden har det blitt brukt sort tec7/sikaflex et eller annet sted, og det har blitt tråkket rundt i gulvet i båten slik at det er en haug med små prikker/flekker Rundtom.

Jeg har prøvd etter alle bokens kunster å fjerne disse, men finner ingenting som tar det.

Selvfølgelig så er gelcoaten der hvor det er flekket av typen anti-skli/ruglete. Så barberblad er ikke noe alternativ.

Har noen et mirakelmiddel å anbefale? Båten er blitt så fin, så dette ødelegger prikken over i-en :D

Nedi antisklimønsteret er det et helv.... å få bort. Du må nesten pirke/ skrape bort nedi der , med et skarpt, smalt skrujern eller noe lignende. Men det lager litt riper det også, som igjen gjør området matt... -men det er kanskje bedre det enn svarte flekker..

Alternativt: kjøp er stort panel isiteek/ flexiteek og legg på hele dørken. Resultatet blir nydelig og problemet løst.

Det finnes remedier som tar det, feks denne: http://www.soudal.com/aerosols/Aerosols_Sealantremover_EN.html, vet ikke om den fåes i Norge, du får høre med importøren Soudal Norge. Tror ikke den fra Jula nevnt over er riktig, den er nok mer for avfetting. Forsiktig opvarming kan hjelpe. Bensin tar d meste, men usikker på om dne tar MS-polymer. ellers prøve med denne: http://www.tec7.no/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD1676 selv om det ikke står eksplisit at den tar MS polymer. Post resultat, har en tilsvarende jobb på vent :-)

Jeg forsøkte viskelær :P 

Det er en no-go, funker ikke.

Kan godt se for meg gummislipedings til drill etc kan funke, men følgende står jo på remove all: 

• Løser opp herdet PU byggskum, de fleste typer av herdede fugemasser, rester av lim, graffiti, maling, lakk og sot

Kjøper en slik i morgen, megaflis hadde. Tester det. 

Jeg jobber på et bilverksted, og trodde vi hadde en sånn gummirondell, men det hadde vi ikke.. Funker ikke remove all så ser jeg om jeg finner en.

En messingbørste på drill kan kanskje funke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har ikke troen på noe kjemikalier som kan fjerne Tec7.

Finner du noe midler som klarer det så er det antagelig så sterkt at det tar gelcoaten også.

Jeg hadde heller tatt den tunge jobben og fjernet mekanisk, skarp knip ala tappet kniv og skrap forsiktig til du får bort alt.

Er det er større flekk skjønner jeg at det ikke er morsomt.

Når tech 7 er benyttet til å lime metaller benytter vi varmluftspisol for å løsne/bryte opp disse. Men det ville jeg nok ikke prøvd på gelcoaten.

Tror mekanisk fjerning er det eneste som vil hjelpe her. Glem kjemikalier, det er ingen ting som "løser opp" herdet tech 7.

Når tech 7 er benyttet til å lime metaller benytter vi varmluftspisol for å løsne/bryte opp disse. Men det ville jeg nok ikke prøvd på gelcoaten.

Tror mekanisk fjerning er det eneste som vil hjelpe her. Glem kjemikalier, det er ingen ting som "løser opp" herdet tech 7.

Nåvel. Den Tec7'en jeg bruker er i hvert fall oppløslig med Hagmans silikonfjerner. Her er det jo dessuten ikke snakk om tykke lag så vidt jeg har skjønt - bare flekker etter søl og tråkk.

Redigert av tuffff (see edit history)

Siden det vakte litt oppmerksomhet dette temaet så skal jeg dele min erfaring med Tec7 remove all.

Det er helt RÅTT!

Bilder er før og etter på samme plass, og tro meg, dette går ikke bort om man sliper med "negerkusa" engang. (et snev overdrivelse, men det går faen ikke bort)

Guffa nøytraliseres med rent vann, og skader ikke gelcoat iflg produkspesialist hos Relecta. 

Jeg ser ingen skader i min gelcoat, men nå etter noen timers jobb med hard plastskrubb og vanlig rensesvamp til bil så er jo båten nesten flekkfri! 

De flekkene dere ser dekket absolutt hele dørken i balja, tok et par timer, har planer om å gå over en runde til. for selvom flaska er på 50ml, så er den helt latterlig drøy.

Saken er løst!

bilde

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...