paarsand Startet 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2016 Hei! Etter å ha delrestaurert en gammel kmv 528 så sitter jeg igjen med en sak som irriterer vettet av meg. En gang i tiden har det blitt brukt sort tec7/sikaflex et eller annet sted, og det har blitt tråkket rundt i gulvet i båten slik at det er en haug med små prikker/flekker Rundtom. Jeg har prøvd etter alle bokens kunster å fjerne disse, men finner ingenting som tar det. Selvfølgelig så er gelcoaten der hvor det er flekket av typen anti-skli/ruglete. Så barberblad er ikke noe alternativ. Har noen et mirakelmiddel å anbefale? Båten er blitt så fin, så dette ødelegger prikken over i-en :D Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Aceton er nok best evt rødsprit. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
tuffff Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 (redigert) Silikonfjernere finnes det en bråte av. Disse virker stort sett på det meste av slike stoffer. Biltema har, mener jeg kjøpte en på Jula, men finner den ikke på hjemmesiden. Red. Fant den: http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/fortynning-og-rengjoring/rengjoring/silikonfjerning-623045/ Redigert 6.Juli.2016 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Nedi antisklimønsteret er det et helv.... å få bort. Du må nesten pirke/ skrape bort nedi der , med et skarpt, smalt skrujern eller noe lignende. Men det lager litt riper det også, som igjen gjør området matt... -men det er kanskje bedre det enn svarte flekker.. Alternativt: kjøp er stort panel isiteek/ flexiteek og legg på hele dørken. Resultatet blir nydelig og problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Det finnes remedier som tar det, feks denne: http://www.soudal.com/aerosols/Aerosols_Sealantremover_EN.html, vet ikke om den fåes i Norge, du får høre med importøren Soudal Norge. Tror ikke den fra Jula nevnt over er riktig, den er nok mer for avfetting. Forsiktig opvarming kan hjelpe. Bensin tar d meste, men usikker på om dne tar MS-polymer. ellers prøve med denne: http://www.tec7.no/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD1676 selv om det ikke står eksplisit at den tar MS polymer. Post resultat, har en tilsvarende jobb på vent :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Aceton tar Tech7 og lignenede fugemasser. Må ofte la det virke litt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
paarsand Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 (redigert) Jeg så også på remove all fra tec7.Men jeg finner ikke umiddelbart noen som selger den. Om jeg får fjernet det skal jeg gladelig poste før og etter :D Litt dårlig magefølelse om denne remove all er egnet på gelcoat også. Redigert 6.Juli.2016 av paarsand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Tar ikke aceton også gelcoat? Har tidlige GRUSOMME erfaringer med aceton og plastikk :D Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Viskelær funker fint på sånt. :) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
NilsPils Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Aceton tar ikke gelcoat, ialfall ikke min, dersom du ikke lar den virke over veldig lang tid. Gjør en liten prøve først. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
toa-toa Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Proffpartner i Arendal selger "Remove All". Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Som instruksen sier på produktet. Tørket produkt fjernes mekanisk. Kjemikalier er nesten døfødt om en ikke skal risikere å destruere hele båten. Foreslår grovsliping med gummi, noe ala det tannleger bruker på tennene dine. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
paarsand Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Jeg forsøkte viskelær :P Det er en no-go, funker ikke. Kan godt se for meg gummislipedings til drill etc kan funke, men følgende står jo på remove all: Løser opp herdet PU byggskum, de fleste typer av herdede fugemasser, rester av lim, graffiti, maling, lakk og sot Kjøper en slik i morgen, megaflis hadde. Tester det. Jeg jobber på et bilverksted, og trodde vi hadde en sånn gummirondell, men det hadde vi ikke.. Funker ikke remove all så ser jeg om jeg finner en. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 En messingbørste på drill kan kanskje funke. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Trønderbygger Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Ser alle har anbefalt produkter for å fjerne de stygge svarte knappe nål flekken? er det kanskje mer lønnsomt å kjøpe litt gelcoat + voks å male over istedenfor å risikere å ta lakken ? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Jeg har ikke troen på noe kjemikalier som kan fjerne Tec7. Finner du noe midler som klarer det så er det antagelig så sterkt at det tar gelcoaten også. Jeg hadde heller tatt den tunge jobben og fjernet mekanisk, skarp knip ala tappet kniv og skrap forsiktig til du får bort alt. Er det er større flekk skjønner jeg at det ikke er morsomt. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Tja, jeg bruker nå Julas (Hagmans) silikonfjerner til å ta bort Tec7. Funker knallbra det. Denne også en neglebørste burde fikse dørken til TS. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Når tech 7 er benyttet til å lime metaller benytter vi varmluftspisol for å løsne/bryte opp disse. Men det ville jeg nok ikke prøvd på gelcoaten. Tror mekanisk fjerning er det eneste som vil hjelpe her. Glem kjemikalier, det er ingen ting som "løser opp" herdet tech 7. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Hvorfor virket ikke viskelær, og hvorfor vil gummirondell evt. funke bedre? De gjør vel omtrent det samme, bare litt saktere. :) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
cosmic Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Er redd en gjør vondt verre ved å kjøre en gummirondell mot dørken. Rondeller kan selv lage sorte merker. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Slik rondell han snakker om er ikke sort og setter ikke merker. De brukes av bilverksteder til å fjerne limrester fra emblemer og slikt. Her er link: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Dekorfjerner-2000032675/?artId=20011 Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
cosmic Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Takk for oppklaring. Var ikke klar over den der. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 (redigert) Chiefengineer skrev On 7.7.2016 at 9.06: Når tech 7 er benyttet til å lime metaller benytter vi varmluftspisol for å løsne/bryte opp disse. Men det ville jeg nok ikke prøvd på gelcoaten. Tror mekanisk fjerning er det eneste som vil hjelpe her. Glem kjemikalier, det er ingen ting som "løser opp" herdet tech 7. Nåvel. Den Tec7'en jeg bruker er i hvert fall oppløslig med Hagmans silikonfjerner. Her er det jo dessuten ikke snakk om tykke lag så vidt jeg har skjønt - bare flekker etter søl og tråkk. Redigert 7.Juli.2016 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Siden det vakte litt oppmerksomhet dette temaet så skal jeg dele min erfaring med Tec7 remove all. Det er helt RÅTT! Bilder er før og etter på samme plass, og tro meg, dette går ikke bort om man sliper med "negerkusa" engang. (et snev overdrivelse, men det går faen ikke bort) Guffa nøytraliseres med rent vann, og skader ikke gelcoat iflg produkspesialist hos Relecta. Jeg ser ingen skader i min gelcoat, men nå etter noen timers jobb med hard plastskrubb og vanlig rensesvamp til bil så er jo båten nesten flekkfri! De flekkene dere ser dekket absolutt hele dørken i balja, tok et par timer, har planer om å gå over en runde til. for selvom flaska er på 50ml, så er den helt latterlig drøy. Saken er løst! Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Herlig, ingenting er som et problem løst tema Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.